Registeren Inloggen

Help, iemand gebruikt mijn rekeningnummer

Iemand vult uw rekeningnummer in bij het bestellen van een product of het afsluiten van een abonnement. En dus schrijft het bedrijf geld af van uw rekening. Wat kunt u daartegen doen, en hoe kunt u dit voorkomen?

Iemand gebruikt ons rekeningnummer

Bij Omroep MAX worden in december 2018 en januari 2019 4 onterechte incasso’s uitgevoerd door onder andere een energieleverancier (171 euro) en een telefoonprovider (75 euro). Wat is er aan de hand? Iemand sluit een energiecontract af maar vult het bankrekeningnummer van Omroep MAX in. Een ander sluit door een eenmalige machtiging een abonnement op een tv-gids af op eigen naam, maar met ons rekeningnummer.

Bedrijven controleren niet

Veel bedrijven checken niet of het ingevulde bankrekeningnummer wel uw eigen bankrekeningnummer is. De Meldpuntredactie neemt de proef op de som en wat blijkt? Binnen paar muisklikken kunnen wij een gratis abonnement nemen op bijvoorbeeld de Telegraaf, de Volkskrant, of de Linda.  Het lukt zelfs om een dalurenkaart van de NS te bestellen door middel van een eenmalige machtiging met het rekeningnummer van een collega.

Dit kunt u doen

In de aflevering van Meldpunt op vrijdag 15 februari 2019 stellen wij dit probleem aan de kaak. Maar wat kun u nog doen, als iemand u rekeningnummer heeft gebruikt? Kunt u het geld weer terugkrijgen? We leggen uit hoe u misbruik van uw bankrekeningnummer kunt voorkomen, hoe u het geld kunt terugboeken en hoe u bedrijven kunt blokkeren om geld af te schrijven.

Voorkomen

Om te voorkomen dat iemand uw rekeningnummer gebruikt zonder dat u het door hebt is 1 ding echt belangrijk. Controleert u rekeningafschriften. Doe dit regelmatig, zodat u een onterechte incasso op tijd kunt terugboeken. Sinds kort zet de Rabobank de naam van een online winkel op de afschriften, dat maakt controleren makkelijker.

Zo boekt u het geld terug

Als u een onterechte afboeking signaleert, kunt u het geld terugkrijgen. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt per incasso. Er kan sprake zijn van een doorlopende machtiging (van bijvoorbeeld energie, huur of abonnement) of een eenmalige machtiging.

Normale terugboekingstermijn
Elke doorlopende of eenmalige incasso, of de incasso nu terecht was of niet, heeft een  terugboekingstermijn van 56 dagen, dat is 8 weken. Terugboeken kan binnen deze termijn eenvoudig via internetbankieren of door contact op te nemen met uw bank.

Onterechte incasso terugboeken
Als een incasso onterecht is omdat u bijvoorbeeld geen machtiging hebt afgegeven, kunt u het geld binnen 13 maanden terug laten boeken. Dit doet u door bij je bank een Melding Onterechte Incasso te doen. Het terugboeken van een incasso noemt men storneren. Als u laat storneren, neem dan ook contact op met het bedrijf dat geïncasseerd heeft. Zo voorkomt u dat het later weer misgaat en kunt u uitleggen waarom u gestorneerd heeft.

Betalingsverplichting
Door terug te boeken verdwijnt de verplichting om te betalen niet. Bij het afsluiten van een abonnement of het bestellen van een product gaat u een koopverplichting aan. Deze verplichting verdwijnt niet als het geld is teruggeboekt. Maar als iemand anders uw rekeningnummer gebruikt, geldt de betalingsverplichting voor die persoon, niet voor u.

Blokkeren

U kunt het bedrijf dat geld van uw rekening boekt blokkeren. Daarmee voorkomt u dat het bedrijf nog geld van uw rekening af kan schrijven. Neem contact op met uw bank, of kijk op de website van uw bank voor informatie over hoe u dit kunt instellen.

Het is ook mogelijk om te zorgen dat een bedrijf een maximum aantal keer geld kan afboeken van uw rekening. Dat noemt de bank het instellen van een maximale afboekingsfrequentie. Bijvoorbeeld: bedrijf X mag maximaal 13 keer per jaar incasseren. Ook kunt u een maximum bedrag instellen voor incasso’s. Bijvoorbeeld: bedrijf X mag maximaal 50 euro per keer incasseren.

(Bron: Consumentenbond)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Goedenavond,
    Graag wil ik nog even reageren op het onderwerp over het gebruiken van je rekeningnummer door een ander persoon. Al ongeveer 10 jaar geleden heb ik de ervaring gehad dat iemand mijn rekeningnummer gebruikte voor allerlei abonnementen. Ik heb in die tijd een hele stijd gevoerd met de ING, hoe het mogelijk kon zijn dat iemand anders gewoon mijn rekeningnummer gebruikt zonder controle van de bank, die naam en nummer zou moeten controleren. Na bossen bloemen van de Ing en excuses kreeg ik de belofte dat er meer controle op uit geoefend zou worden. Ik had er geen vertrouwen in en heb mijn rekeningnummer veranderd. Dit was veel werk maar het vertrouwen in de bank had ik niet. Nu na de uitzending word ik weer een beetje boos omdat het nog steeds mogelijk is om een rekeningnummer van een ander te gebruiken.

    Met vriendelijke groet

    In 2014 ben ik het slachtoffer geweest van exact dezelfde praktijken en heb meer dan 50 bestellingen ontvangen op mijn naam en het rekeningnummer van een ander. Webshops mogen om privacy-redenen het IP-adres niet doorgeven van de besteller, de politie geeft er geen enkele prioriteit aan terwijl het identiteitsfraude en oplichting is, de recherche zegt er geen tijd voor te hebben en doet er niets mee. Als de teruggestuurde goederen dan ook nog eens niet geregistreerd worden, krijg je vervolgens hijgende incasso-bureaus in je nek. Bij de AD-webshop heeft alleen een brief aan de directie het tot een einde kunnen brengen. Gevraagd naar hoe het allemaal mogelijk is, en vooral wat ze er aan zouden gaan doen om het te voorkomen is nooit antwoord gekomen. Tijdschriften, krantenabonnementen, DVD’s etc etc, het kan allemaal want er vind geen controle tussen rekeningnummer en naam van de rekeninghouder plaats, niet op webshops, niet op bestelkaartjes. Een vervalste handtekening is voldoende en ‘rechtsgeldig’

    Goedemorgen,
    na het lezen van onderstaande reactie en het interview blijkt dus dat na ruim 3 jaar er nog steeds niet voldoende/geen controle is op het gebruik van IBAN nummers door iemand anders dan de rekening houder. Sterker nog, om te achterhalen waar het fout gaat is bijna onmogelijk omdat webshops geen telefonische helpdesk hebben en bij sommigen je alleen standaardantwoorden krijgt!
    Onderstaand kort wat mij is overkomen:
    Vorige week werden er 3 doorlopende incasso opdrachten (totaal €134,75) geïncasseerd van mijn rekening door Ayden, een online betalingsplatform, op verzoek van Mijndomein.nl voor een 3-tal verschillende domeinnamen + extra werkzaamheden. Gezien ik geen klant ben van hen heb ik de incasso’s direct laten storneren en de rekeningnummers door mijn bank laten blokkeren. Dit heeft voor mij het ‘directe probleem’ verholpen echter stoor ik mij er vreselijk aan dat dit zo gemakkelijk gaat. Nu is het mij direct opgevallen echter ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niet geregeld kijken of er misschien wel overheen kijken!
    Ik heb daarom contact gezocht met Mijndomein.nl om te vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren. De betreffende medewerker was erg behulpzaam en heeft mij direct de NAW en contact gegevens van de aanvrager gestuurd en bijbehorende facturen. Aanvrager is voor mij een totaal onbekend persoon en ook niet bereikbaar. Vermoedelijk zijn dit dan ook valse gegevens. Daarbij gaf de medewerker ook aan dat zij dagelijks te maken hebben met fraude accounts maar dat het incasseren is uitbesteed aan Ayden en zij me daarmee niet verder kunnen helpen! Dus ook contact gezocht met Ayden wat nog lastiger bleek te zijn en ook zij willen hier ook geen verantwoordelijkheid in nemen.
    Wat er gebeurd is lijkt mij overduidelijk, er heeft geen controle plaatsgevonden of de IBAN correspondeert met de te naam gestelde. Echter geen van beide bedrijven neemt hier verantwoordelijkheid voor en neemt het maar voor lief.
    Zelf doe ik aangifte in de hoop dat ze erachter komen wie dit gedaan heeft en zo kunnen voorkomen dat diegene dit nogmaals doet. Het zou echter beter zijn als bedrijven zoals bovengenoemd hun processen aanscherpen en personeel op hun verantwoordelijkheden wijzen!