Registeren Inloggen

Ziekenhuizen weigeren ouderen te reanimeren

Nederlandse ziekenhuizen lijken steeds vaker ouderen op hoge leeftijd niet meer te reanimeren als dat nodig is. Of ze oefenen grote druk op hen uit om dit niet te doen. Ook relatief gezonde ouderen ervaren dit bij een opname.

Niet gereanimeerd

De moeder van Linda van Beest, overleed vorig jaar in het ziekenhuis aan de gevolgen van corona. Tot verbazing van Linda en haar zus. Want er stond in het medisch dossier van hun moeder dat ze niet gereanimeerd wenste te worden. Terwijl ze dat juist wel heel graag wilde. Ze had het zelfs in een wilsbeschikking vastgelegd.

“Zij spelen voor God”

Ook de 91-jarige Enschedeër Ben Nissen hoort bij bezoek aan het ziekenhuis dat artsen hem bij een hartstilstand niet zullen reanimeren. Reden: er is een behoorlijke kans dat hij dit niet zal overleven, of daarna een lage kwaliteit van leven zal hebben. “Daarmee spelen zij voor God”, zegt meneer Nissen. die zijn hele leven actief is geweest voor de Katholieke kerk.

Vaker discussie over het reanimeren

Ook de Nederlandse Reanimatie Raad ziet dat er vaker discussie is over het wel of niet reanimeren van ouderen op hoge leeftijd. Wat zijn de landelijke richtlijnen hierover? En sluiten die nog aan bij de praktijk? Een arts mag niet ‘medisch zinloos handelen’. Maar mag een ziekenhuis deze groep patiënten, zonder maatwerk, uitsluiten van reanimatie?

Afgebroken camperreis

Welke schade moet vergoed worden na een afgebroken camperreis? In de zomer van 2020 vertrekken Hennie en Mini Ooink naar de Verenigde Staten voor een vakantie met een huurcamper. In 28 dagen willen ze diverse staten in het zuidwesten van de VS bezoeken. Maar al na zes dagen horen ze dat ze vanwege de uitbraak van corona hun reis moeten afbreken. Ze moeten direct naar hun eindpunt San Fransisco rijden om de camper in te leveren.

Tioga Tours weigert kosten te vergoeden

Naast bedorven vakantiegenot is er een schadepost van ongeveer 4000 euro. Reisorganisatie Tioga Tours weigert de kosten te vergoeden en verstrekt ook geen coronavoucher. De Geschillencommissie Reizen deed tegenstrijdige uitspraken in vergelijkbare zaken. MAX Ombudsman Jeanine Janssen bindt de strijd aan met de reisorganisator en de rechtsbijstandsverzekeraar van de familie Ooink. Bekijk de uitzending boven dit artikel.

Geef een reactie