Registeren Inloggen
  • Dit onderwerp is leeg.
Gompie1955
Gompie1955
meer dan een maand geleden

8 maanden eerder met AOW

meer dan een maand geleden

Beste MAX Meldpunt,

Er is een nieuw pensioenakkoord.
Zoals het er nu uitziet heeft het nieuwe pensioenakkoord voor mij persoonlijk grote financiële gevolgen. Er zullen waarschijnlijk meer personen zijn die in een vergelijkbare situatie zitten, daarom wil ik mijn persoonlijke situatie graag aan u voorleggen.

Ik ben 65 jaar en arbeidsongeschikt.
In 2014 ben ik ziek geworden (GPA/Wegener) en sinds januari 2018 arbeidsongeschikt (WIA-IVA).
Omdat ik een goed betaalde baan had, krijg ik de maximale WIA-uitkering van € 3276 bruto. Dat is € 1800 minder dan mijn laatst verdiende salaris, dus een behoorlijke daling van mijn inkomsten. Gelukkig heb ik een pensioen opgebouwd die ik nu gebruik om mijn inkomen aan te vullen. Dit heeft wel als consequentie wanneer je jaren eerder begint met je pensioen te laten uitkeren, dat gevolgen heeft voor de maandelijkse uitkering, omdat de totaalsom van het pensioenbedrag over meer jaren wordt uitgesmeerd.
Toen ik arbeidsongeschikt werd in 2018 was mijn pensioenleeftijd 67 jaar en 3 maanden. Met het nieuwe pensioenakkoord wordt mijn pensioenleeftijd 66 jaar en 7 maanden, een verschil van 8 maanden.
Daar zit het probleem.
In het nieuwe pensioenakkoord stopt mijn WIA-IVA uitkering 8 maanden eerder dan bij de oude pensioenregeling. Als ik 66 jaar en 7 maanden wordt krijg ik een AOW-uitkering en omdat mijn vrouw dan nog niet met AOW is, wordt dat ongeveer € 860 bruto.

Een eenvoudige rekensom laat zien dat ik in die 8 maanden ongeveer € 19.000 bruto minder krijg uitgekeerd dan bij mijn ‘oude’ pensioenleeftijd.

WIA-uitkering € 3276 keer 8 maanden = € 26.210
AOW-uitkering € 860 keer 8 maanden = € 6.680
Verschil = € 19.330

Dat vind ik serieus geld.
Ik krijg dus in die 8 maanden zo’n € 11.000 netto minder, het verschil van de WIA-IVA uitkering en de AOW.
Als je niet meer kunt werken omdat je ziek bent kun je ook niet wat extra inkomen genereren door na de AOW-leeftijd nog een tijdje te blijven werken.
Medio januari 2020 heb ik een brief van gelijke strekking gestuurd naar de Vaste commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zonder resultaat. In eerste instantie heb ik het erbij laten zitten, maar nu heb ik toch de behoefte dit aan u te melden. Ik zal niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit en ben dus erg benieuwd of er meer mensen zijn die zich bij u hebben gemeld.

Met vriendelijke groet,

Bert