RegisterenInloggen
  • Dit onderwerp is leeg.
cprjmg
cprjmg
meer dan een maand geleden

D-Reizen – Aanbetaling nog steeds niet terug

meer dan een maand geleden

25 Maart j.l. hebben onze dochter en 2 vriendinnen via D-Reizen een reis bij TUI geboekt naar Kalamaki. Hiervoor hebben ze op 28-03-2021 een aanbetaling gedaan van 658,85 Euro. De vertrekdatum bleek echter niet goed vastgelegd en we hebben in overleg met D-Reizen de reis geannuleerd en vervolgens direct bij TUI dezelfde reis geboekt maar dan 1 week later. De aanbetaling voor de geannuleerde reis zou zo snel mogelijk teruggestort worden. Echter…..toen ging D-Reizen failliet.

Sindsdien worden we van het kastje naar de muur gestuurd om het zuur gespaarde geld van de 3 meiden terug te krijgen. D-Reizen verwijst naar de curator en TUI zegt dat ze geen partij zijn in deze casus.
We hebben de claim bij de curator neergelegd maar die is helaas afgewezen: er kan helaas geen uitkering worden gedaan aan de concurrente crediteuren, waaronder aan de gedupeerde reizigers.
Aankloppen bij de SGR gaat ook niet omdat het om een niet-uitvoerbare reis gaat.
We vallen dus tussen wal en schip; de aanbetaling is verdwenen zonder dat er enige tegenprestatie is geleverd.
Ik heb 2 vragen:

1. Ik ga er vanuit dat een aanbetaling op een tussenrekening van de bemiddelaar (D-Reizen) terecht komt voordat ‘ie wordt overgeboekt naar de uitvoerende reisorganisator (TUI). Hoelang blijft dit geldt normaal gesproken bij het bemiddelende reisbureau staan? TUI zegt wel geen partij te zijn maar wie zegt mij dat zij dit geld al niet hebben ontvangen tussen moment van boeken en faillissement.

2. Welke stappen kunnen we überhaupt nog ondernemen? Zijn er ook fondsen/ instanties die in dit soort gevallen voorzien?