Registeren Inloggen
1945iby
1945iby
meer dan een maand geleden

energiecolportage

meer dan een maand geleden

ik ben benaderd maandag door “tariefzeker” voor het oversluiten van mijn energie. Er werd gezegd dat mijn contract afliep. maar onder druk ben ik daar in meegegaan. Dinsdag kreeg ik een telefoontje van “spoedenergie” die alles wilde verifieren. Bij nakijken op Energiedirect, mijn huidige leverancier, bleek dat mijn contract nog loopt tot 30 november 2022. Ik ben er dus weer ingetuind. Gelukkig heb ik vandaag via DGB energie de zaak kunnen terugdraaien.
Maar ik wil hiervoor waarschuwen.

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      U heeft goddank de ellende kunnen stoppen.

      Ik hanteer, ingegeven door de site van AVG;
      Onbekend nummer:
      Ik neem de telefoon niet op.
      Ga er niet op in:
      Als ik per ongeluk toch een telefonische oproep beantwoord, zeg ik helemaal niets.
      Ik moet met name vermijden dat ik vragen met ‘ja’ beantwoord.
      Oplichters kunnen mijn stem namelijk opnemen en die later gebruiken om “mij” te laten instemmen met een aankoop, een nieuwe creditcard, wat dan ook.
      Druk geen nummers in:
      Ik doe het niet, ook al wordt er iets gezegd als “druk op 1 om uw nummer uit de lijst te verwijderen”. Ik word niet uit de lijst verwijderd. In tegendeel, ik vertel de robocaller dat mijn nummer werkt en dat ze dus kunnen blijven bellen.
      Hang meteen op:
      Ik geef ze geen kans om nog meer van mijn tijd te verspillen. Ik han gewoon onmiddellijk op.
      Verstrek nooit persoonlijke gegevens over de telefoon:
      Overheidsinstellingen als de belastingdienst bellen nooit zomaar op (zij sturen een officiële brief per post).
      Ik laat mij er niet toe verleiden persoonlijke gegevens te vermelden of te bevestigen tegen iemand aan de telefoon.
      Controleer zelf of de zogenaamde ‘problemen’ kloppen:
      Als ik word gebeld door iemand die zegt van een instantie of bedrijf te zijn waar ik mee bekend ben (bijvoorbeeld van mijn elektriciteitsbedrijf), dan ben ik op mijn hoede.
      Er zijn online een heleboel persoonlijke gegevens beschikbaar, dus ook als iemand bijzonderheden over mij weet, zoals adres of de namen van mijn gezinsleden, betekent dat niet dat hij of zij te vertrouwen is.
      Ik hang op en zoek het nummer op (online of op een rekening van het bedrijf).
      Ik neem vervolgens rechtstreeks contact met de betrokkene op om te zien of er werkelijk een probleem moet worden opgelost.

      Laat u niet in de luren leggen door een telefoonnummer dat lijkt op een nummer dat u kent.
      Zoals gezegd maken “slinkse lieden/verkopers” gebruik van o.m. spoofing om u te laten denken dat ze bellen vanaf een nummer bij u in de buurt.
      Neem niet op op wanneer u een oproep ontvangt van een onbekend nummer.
      Als de oproep legitiem is, laten ze wel een bericht achter.

      Succes, U heeft helaas al ervaring en met bovenstaande tips kunt u zich beschermen,

      meer dan een maand geleden