Registeren Inloggen
W Manders
W Manders
meer dan een maand geleden

opnieuw identificeren spaargeld NIBC Direct

meer dan een maand geleden

Onlangs kregen wij in de mail een verzoek van de NIBC-bank om ons opnieuw te identificeren. Dit volgens de nieuwe wet Wwft . We zouden foto’s moeten maken van ons ID-bewijs en opsturen. Ook de foto van de kaarthouder moet goed te zien zijn. Dit moet gebeuren binnen negen weken anders wordt de rekening geblokkeerd. Is dit wel safe? Moet ik hieraan gehoor geven?

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Het klopt dat banken en bijv.ook creditcardmaatschappijen dit MOETEN doen o.b.v. Wwft.
      Ombudsman Max heeft hier een artikel aan gewijd;
      Banken eisen identificatie via app. Rogier beantwoordt ongeruste vragen.
      vr 11 sep 2020

      meer dan een maand geleden
    • Cornelie Meij
      meer dan een maand geleden

      De NIBC is erg pro actief. Ze hebben mij vorig jaar doorgezaagd en ook nu moest ik weer copietjes maken van id, opgeven welke inkomsten er zijn, waar het spaargeld vandaan komt, etc. Ik vraag me af waar onze privacy blijft, of eigenlijk vraag ik het me niet af: die is er niet!

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Ik zal proberen e.e.a. toe te lichten.
      1.Mogen banken (her)identificatie én informatie omtrent herkomst gelden eisen?
      2.Bent u verplicht om hieraan te voldoen?
      3.Wat kunnen de consequenties zijn als u niet meewerkt?

      ad 1, Ja dat mogen ze, sterker nog dat móeten ze in het kader van de Wwft.
      ad 2, Ja, dat bent u, want dat staat in de voorwaarden van uw (bank)overeenkomst.
      Als u dat niet zou hoeven te doen, verhindert u uw bank/NIBC in het uitvoeren van een wettelijke taak, en geen enkele overeenkomst tussen een bedrijf en particulier kan en mag een wettelijke bepaling overstijgen.
      ad 3. Als u weigert mee te werken, heeft dat net als met elke keuze die u maakt, gevolgen.
      Dit zal o.m. tot gevolg hebben dat uw bank/NIBC, na de termijn van 9 weken na datum e-mail, uw rekening voor in- en uitgaande overboekingen blokkeert.

      Het is niet leuk, maar helaas noodzakelijk en wordt door heel veel financiële instellingen geëffectueerd.
      Succes (met welke keuze u ook maakt).

      meer dan een maand geleden
    • Cornelie Meij
      meer dan een maand geleden

      Ik ben een brave burger, dus ik doe netjes wat me gevraagd wordt, maar de verwondering blijft dat we als makke schapen al onze privacy opgeven.
      Big brother is watching you…

      meer dan een maand geleden