RegisterenInloggen
zwemster
zwemster
meer dan een maand geleden

recept weigeren

meer dan een maand geleden

onlangs bracht mijn moeder een spoedrecept naar de plaatselijke apotheek bij haar aan de overkant. Deze zei dat dit de laatste keer was dat ze het recept in behandeling namen omdat ze klant is bij internetapotheek eFarma en dat ze het maar bij hun moest indienen. Echter op vrijdag opsturen betekent maandag binnen en pas dinsdag of woensdag de medicatie niet echt spoed meer. We kregen na een klacht een mail waarin werd geschreven dat eFarma de krenten uit de pap haalt op deze manier en zij daarom geen recepten meer willen innemen van mijn moeder. Volgens mij heeft mijn moeder vrije apothekerskeuze en mag je bij elke apotheek die een contract met je verzekeraar hebt een recept indienen. Anders zou je als je hier op vakantie bent dus geen recept mogen inleveren als je onverwachts naar de dokter moest en met een recept terugkomt. Mag deze apotheek mijn moeder haar spoedrecept weigeren. Ze is een dame van bijna 85 jaar oud.
De internetapotheek is aangesloten bij het LSP en medicatiebewaking is dus niet in het geding in deze.

    • Dagmar27
      meer dan een maand geleden

      Beste ‘Zwemster’,

      Uw moeder heeft als patiënt het recht om zelf een apotheek te kiezen.
      Het is wel aan te raden dat uw moeder haar medicijnen steeds bij dezelfde apotheek haalt, maar dat is enkel een advies.
      Zo kan de apotheek haar medicijngebruik goed in de gaten houden.
      Haalt uw moeder toch een keer haar medicijnen bij een andere apotheek?
      Informeer dan de vaste apotheek daarvan op de hoogte, zodat het medicatieoverzicht compleet blijft.
      Uw moeder is verplicht binnen 14 dagen de kosten van de apotheekzorg te betalen, of ervoor te zorgen dat de zorgverzekeraar deze betaalt.

      De apotheker heeft – net als uw moeder – het recht de behandelingsovereenkomst te beëindigen of niet aan te gaan.
      Maar dat mag alleen als daar zwaarwegende redenen voor zijn.
      Bijvoorbeeld:
      De relatie met de patiënt is ernstig verstoord.
      De patiënt heeft zich meer dan eens agressief gedragen en het personeel bedreigd.
      De patiënt wil de rekening, ook na herhaalde aanmaningen, niet betalen.
      Bij het beëindigen of niet aangaan van de behandelingsovereenkomst heeft een apotheker wel de plicht de patiënt door te verwijzen naar een andere apotheek. 
      Uit uw relaas blijkt niets van een zwaarwegende reden om de behandelingsoveernkomst te beëindigrn.

      Kortom: uw moeder kan m.i. incidenteel of zo het haar uitkomt gewoon naar de apotheek aan de overkant. Dat die apotheek “het kleine niet eert” is het probleem van de apotheker.

      Dagmar

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie