- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 8 maanden geleden door .
Strafportokaarten Postnl.
Wie kent ze niet?
De strafportokostenkaarten van Postnl.
Waarbij Postnl beweert dat je moet betalen voor het ontvangen of versturen van poststukken welke te weinig gefrankeerd zouden zijn geweest.
Ik heb er weer een te pakken.
“Rond 24 maart” zou ik ‘iets’ verstuurd hebben. Dit zou dan “onvoldoende gefrankeerd” zijn geweest. Geen bewijs, alleen maar aannames.
Of ik nog even de strafportokosten wil voldoen van maar liefst € 4,80 bovenop de € 4,10 welke reeds is betaald.
Nee, dat wil ik niet. Want Postnl zuigt deze bewering volledig uit de duim,
Het brievenbuspakje was volledig conform de eisen verstuurd en kent daarbij maar 1 tarief. Hoezo onvoldoende gefrankeerd? De suggestieve aanname dat het niet door de brievenbus zou passen, is eveneens onterecht: het is wel degelijk op die wijze bezorgd getuigt niet alleen de melding in mijn app maar ook bevestigde de ontvanger dat het op deze wijze is bezorgd.
En dit, gebeurt dus regelmatig. Steeksproefgewijs lijkt Postnl hier bewust mensen dit soort strafporto kaartjes te versturen. December jl. ontving een familielid nog zo’n verzoek tot betalen vanwege een onvoldoende gefrankeerde kerstkaart welke hij ontvangen had.
Wanneer ik op Twitter mijn frustraties hierover uitte reageert Postnl geïrriteerd. Zoiets moest ik in een DM melden en niet openbaar op Twitter zetten.
Ha, nee dat begrijp ik, dat Postnl dat niet wenst.
Want ik stelde dat mensen helemaal geen wettelijke betalingsverplichting hebben als het om dit soort kaartjes gaat. Waar het merendeel, dus van mening is van wel.
Ten onrechte wekt Postnl ten allen tijde de suggestie dat er binnen de juridische kaders een betalingsverplichting zou bestaan.
Mensen schrikken vaak van zo’n kaartje en gaan vrijwel (meteen) over tot betalen.
Dit is incorrect want er bestaat helemaal geen wettelijke betalingsverplichting.
Dit zijn praktijken welke mijns inziens een corrupt systeem vertegenwoordigen.
Kan dit niet eens onder de aandacht worden gebracht in het programma? Namelijk dat mensen helemaal geen betalingsverplichting jegens Postnl zouden hebben?
Dit deugt namelijk echt niet.
-
-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
Ik heb dit nu ook al een paar keer gehad:de strafportkaartjes.
Ik betaal nooit meer (vroeger ten tijde van PTT wel).
Ik ben wel zo ver dat ik van pakketjes uit en te na foto’s maak, en van mijn (kerst)kaarten ook maar.
En ben er inmiddels achter dat het voorkomt dat ik foto’s heb met voldoende postzegels/port op het poststuk/pakket, terwijl op hun scanfoto’s geen postzegels/port te zien is.
Vreemd, heel vreemd.
Ik begin er niet meer aan om met PostNL in contact te treden: duurt eindeloos, standaard riedel en er verandert niets: geen betere postbezorging, geen betere pakket bezorging……..Maar voor eenieder: PostNL verzoekt u te betalen maar u bent het NIET verplicht.
Als de afzender niet te achterhalen is komt de portokaart terecht bij de ontvanger.
PostNL doet dan een verzoek om de kosten te betalen.
Ze vraagt daarbij als het ware om begrip voor de situatie, het was wel de verantwoordelijkheid van de afzender maar de kaart is wél bezorgd. De ontvanger is niet verplicht om te betalen, aldus PostNL.meer dan een maand geleden -
KobusLatjesmeer dan een maand geleden
Tja, bekende situatie. Ik kreeg voor één duidelijk herkenbare Dankkaart voor de aanwezigheid op een Crematie afscheidsviering DRIE keer eenzelfde verzoek om alsnog te betalen als afzender. Alle drie de verzoeken waren gekoppeld aan hetzelfde adres, met DRIE verschillende behandelcodes op de verzoeken.. Rara hoe kan dat? Ik had het eerste verzoek direct betaald!! Daar heb ik nog spijt van! En zeker van al de voorgaan de keren dat ik het gedaan heb, plus de keren dat ik betaald heb voor niet of te laag gefrankeerde post. Zo leren ze het je wel af! Overigens ook onlangs nog een condoleancekaart ontvangen, die juist gefrankeerd maand ruim zes maanden na de het overlijden bij mij aankwam!
meer dan een maand geleden -
Debreemeer dan een maand geleden
Ik heb nog nooit betaald. Simpelweg omdat de verzender verantwoordelijk is voor voldoende frankering en ik niet. En het ging ook nooit om een door mijzelf verzonden poststuk.
meer dan een maand geleden
-