Registeren Inloggen
Andrea51
Andrea51
meer dan een maand geleden

Vergoeding bij storing zonnepanelen.

meer dan een maand geleden

Sinds 5 augustus stopte mijn zonnepanelen ermee. Ze zijn 3.5 jaar oud en ik heb garantie van 12 jaar. Tot zover geen probleem.
Gebeld met de leverancier en zij hebben 2 dagen geprobeerd op afstand één en ander op afstand weer werkend te krijgen. Dat is niet gelukt.
Ik kreeg telefonisch te horen dat er een monteur moet komen en ik zou daar via de mail bericht van krijgen. Na dagen kreeg ik dan de mail dat de monteur 7 september komt. Dat betekent dat ik een maand de opbrengst van energie moet missen in een zonnige maand met lange dagen. Ik stelde dat ik dan een vergoeding wil voor gederfde inkomsten. Immers pas na een maand kan de monteur komen omdat het te druk is. Als je nieuwe panelen zou nemen ben je pas in maart volgend jaar aan de beurt vertelde men mij. Mijn stelling is dat als een bedrijf maar door gaat met het plaatsen van zonnepanelen er ook steeds meer storingen voorkomen en zal het steeds langer duren voor er een monteur langs kan komen. Daar ben ik dan de dupe van. Ik heb recht op goed werkende panelen. Maar het bedrijf is niet bereid gederfde inkomsten te vergoeden. Is dat fair? Ik vind van niet. Dit gaat steeds meer voorkomen in Nederland. Moet er een regeling komen voor dit probleem?

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Andrea51. Hier moest ik even over nadenken…. Waarom? Los van het feit dat er vast iets in de voorwaarden staat dat dergelijke gevallen voor vergoeding uitsluit? Hoe kan iemand bepalen wat uw “gederfde inkomsten” zijn of zullen worden? Niemand weet hoeveel uw panelen op gaan wekken en er is ook geen manier omdat te berekenen omdat het weer, het aantal zonne-uren, het rendement en de verliezen van uw exacte locatie en panelen onbekend zijn. Er is geen vergelijk want de zon kan op de panelen van uw buren schijnen en niet op die van u of… ja verzin het maar. Het lijkt mij dus technisch onmogelijk te bepalen wat uw “gederfde inkomsten” zouden zijn. Je kunt geen vergelijking maken met eerdere (of toekomstige) jaren omdat het weer (en de opbrengst) nooit gelijk of constant is. Ten slotte, gezien het feit dat men na een maand al een monteur weet te vinden is de geboden oplossing met het huidige personeelstekort nog niet zo gek? Misschien kunt u aangeven op hoeveel vergoeding u meent recht te hebben en waar u dat op baseerde? Ben erg benieuwd.

      meer dan een maand geleden
      • Andrea51
        meer dan een maand geleden

        Ik snap ook wel dat het moeilijk is om te bepalen hoeveel inkomsten ik derf, maar misschien dat er in de toekomst een regeling met vaste vergoeding voor moet komen. Net zoals als je energie uitvalt en de spullen van je vriezer verloren gaan en je ook een vergoeding krijgt als je zoveel uur geen energie ontvangt, of wanneer je vliegtuig vertraagd is enz. Dit is ook niet bedoeld om nu ineens het vergoed te krijgen, maar wel om de discussie los te maken of een vergoeding op zijn plaats is als je in de toekomst steeds langer moet wachten als er een storing is of als er geen onderdelen voorradig zijn. Energie wordt steeds duurder en als je panelen dan lang niet werken dan kun je in de problemen komen omdat je denkt ik zit goed.

        meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Andrea51,
      Wellicht een vreemde vraag maar is de leverancier/installateur aangesloten bij Stichting Garantiefonds Zonne-energie?
      Indien dit het geval is kunt u, indien ú uw zonnepanelen e.d. aldaar heeft aangemeld, uw klacht voorleggen aan hun Geschillencommissie.

      meer dan een maand geleden
    • Andrea51
      meer dan een maand geleden

      Daar zal ik eens naar kijken. Weet dat niet uit mijn hoofd. Bedankt voor uw reactie.

      meer dan een maand geleden