Registeren Inloggen

Met de camper op vakantie? Hier heeft u recht op bij pech

Wilt u op vakantie met een camper dan kunt u die bijvoorbeeld van een particulier huren, via een tussenpersoon. Afgelopen jaar huurden Sanne van den Berg en Jurrian Mijnheer op deze manier een camper via het platform Goboony. Ze denken zo goed verzekerd te zijn bij pech. Maar als ze stil komen te staan, loopt het anders dan verwacht.

Luxe camper wordt kleine kampeerauto

Het stel huurt voor 18 dagen een luxe camper, met onder andere een keuken, wc, vast bed en koelkast. Maar als de camper in Italië op dag 7 strandt, krijgen ze van Goboony een kampeerauto aangeboden. Een Volkswagen Caddy die qua omvang en luxe niet lijkt op de camper. Omdat het stel zelf geen ander vervangend vervoer en onderkomen kan vinden, besluiten ze naar huis te gaan. Maar als ze thuis de 12 overgebleven dagen huur terugvragen, komen ze voor een dichte deur te staan. Ze hebben immers zelf de kampeerauto afgewezen, aldus Goboony.

Foto: de gehuurde luxe camper versus de vervangende kampeerauto. 

Overeenkomst niet nagekomen

Maar zo werkt het niet, stelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Sanne en Jurrian hebben de camper voor 18 dagen gehuurd. Dat ze op dag 7 pech krijgen, is niet hun schuld. En het vervangend vervoer is niet vergelijkbaar met wat ze geboekt hebben. In de voorwaarden staat weliswaar dat ze recht hebben op geld terug, maar alleen als er geen alternatieve camper óf auto met accommodatie wordt aangeboden. Dat zou betekenen dat de klant genoegen zou moeten nemen met bijvoorbeeld een Fiat met een hostel. En dat is niet redelijk.” En dus denkt Jeanine dat ze recht hebben op terugbetaling van de huurprijs van de dagen dat ze niet in de camper hebben kunnen rijden.

Verzekering dekt het niet

Wie een camper huurt of verhuurt bij Goboony, kan zich via het platform verzekeren. In deze verzekering staat dat een verhuurder is verzekerd voor het financieren van vervangend vervoer. Niet voor het terugbetalen als het vervangend vervoer niet wordt geaccepteerd. “Maar dat is niet het probleem van de consument.” De MAX Ombudsman denkt dat de rechter zal kijken naar of er een redelijk alternatief is geboden. “Als dat niet zo is en er was op dit moment ook niks anders beschikbaar, dan zouden ze recht hebben op teruggave van hun geld.”

Naar De Geschillencommissie

Ondanks het weerwoord van Jeanine, houdt het camperplatform voet bij stuk. “Goboony is niet aangesloten bij De Geschillencommissie, maar dat hoeft in dit geval geen probleem te zijn. Ze kan zich alsnog aanmelden bij De Geschillencommissie met het verzoek naar deze zaak te kijken.” Goboony heeft hier wel oren naar, maar denkt als bemiddelaar geen partij te zijn. Mocht De Geschillencommissie er ook zo over denken, dan wil Goboony het stel het geld alsnog teruggeven. “Fijn.” zegt Jeanine, “Een laatste stap is namelijk naar de rechter, maar daarvoor moet je als consument flink in de buidel tasten. Daarom is het advies ook altijd: zorg dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Die kan bij een geschil dan met jou naar de rechter stappen. En dat scheelt je een hoop geld en gedoe.”

Tips huren camper

Wilt u gedoe voorkomen, let dan op bij wie u een camper huurt, waarschuwt Jeanine. Er zijn ook partijen in Nederland waar het wel goed geregeld is en je geld terugkrijgt als blijkt dat je door pech niet meer verder kan rijden. Check altijd de voorwaarden, lees de reviews en kijk of een partij is aangesloten bij De Geschillencommissie. Dat voorkomt een hoop leed en gedoe.”

Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.

Geef een reactie

Reactie

    […] Met de camper op vakantie? Hier heeft u recht op bij pech (Omroep Max) […]