Auto van de zaak privé gebruiken zonder bijtelling? “De supermarkt zit toch op de route”
Als u een auto van de zaak rijdt, mag u daar tot op zekere hoogte ook privé mee de weg op. Daar zit een voordeel aan, dat de Belastingdienst optelt bij uw loon. Dat heet ‘bijtelling’. Bij minder dan 500 kilometer per jaar privé hoeft u niets bij te betalen. Zakelijke rijders zoeken geitenpaadjes op om ‘aan de goede kant te blijven’, zoals een anonieme melder zegt tegen Meldpunt Actueel.
Zo werkt bijtelling bij privégebruik van auto van de zaak
Bijtelling bij privégebruik van de auto van de zaak is dus een extra bedrag bij uw loon. Niet een geldbedrag dat u écht krijgt. Maar een bedrag waar u wél belasting over betaalt. Hierdoor gaat uw nettoloon omlaag. De hoogte van de bijtelling hangt af van de prijs van uw auto en hoe vervuilend die is. Dit zegt de wet: Het normale bijtellingspercentage is 22 procent over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto’s betaalt u minder bijtelling. Het is voer in de eeuwige discussie ‘elektrisch rijden of toch weer brandstof?’ waar Meldpunt Actueel al eens een uitzending aan heeft besteed.
Wanneer geen bijtelling?
U hoeft géén bijtelling te betalen als u minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de auto van de zaak. Maar dat moet u kunnen bewijzen met een rittenregistratie. Dat is een lijst met per rit: beginlocatie en eindlocatie, datum en tijd plus de kilometerstand aan het begin en eind.
Als u meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet u wel bijtelling betalen. Als u daarover liegt, of het niet kunt bewijzen, dan ziet de Belastingdienst dat als fraude. Dan krijgt u een naheffing en of een boete.
Geitenpaadjes zoeken voor privéritten met auto van de zaak
Het zit in de aard van het beestje dat zakelijke chauffeurs op privé ritten geitenpaadjes opzoeken. Zo willen ze bijtelling voor de auto van de zaak vermijden en er dus niet netto op achteruitgaan. Een anonieme melder mailt ons dat hij zonder bijtelling rondrijdt en zijn autoritjes in de auto van de zaak handig verpakt: “De boodschappen doe ik gewoon op de terugweg van m’n werk, want de supermarkt zit toch op de route naar huis. Voor een lang weekend ga ik nog even langs bij een zakelijk contact in de buurt: hoppa weer een zakelijk ritje gemaakt. Mijn baas doet daar nooit moeilijk over.”
Niet iedereen gelooft dat, valt te lezen in andere meldingen over hetzelfde thema. Die zeggen dat de Belastingdienst nooit slaapt en er bovenop zit.
Speciale regels voor bestelauto’s of busjes
Voor bestelauto’s bestaan er 2 speciale verklaringen die zakelijk en privégebruik’ regelen.
- Verklaring geen privégebruik auto
U moet dan uw ritten bijhouden. U mag niet boven de 500 kilometer per jaar uitkomen. - Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto
Dan spreekt u af dat u nooit privé rijdt in de auto van de zaak. Dan hoeft u ook geen ritten bij te houden. Maar als u dan toch privé rijdt, dan krijgt u alsnog bijtelling en een boete. Want de Belastingdienst noemt dit dan misbruik.
Soms zegt een werkgever: de bus blijft altijd op de zaak, punt uit. In dat geval mag privé rijden ook niet. Dat we ons dan in een schemergebied bevinden bewijst de casus van de vuilnisman, waar het AD over bericht op 3 november 2025.
Casus vuilnisman
De bestuurder van de vuilniswagen die in zijn lunchpauzes elke dag naar huis rijdt, krijgt het met zijn baas aan de stok. En daar steekt de rechter dan weer een stokje voor. Dit is de casus:
De werkgever zegt: “Dit is misbruik van de dienstauto, dit is privégebruik. En dit is urenfraude.” De vuilnisman wordt na 21 jaar trouwe dienst ontslagen.
De rechter oordeelt echter anders. Samengevat luidt het vonnis: “De gemeente had het verbod niet duidelijk genoeg uitgelegd. De regels stonden verstopt in een bijlage en er was geen goede uitleg gegeven.” Daarom vindt de rechter het ontslag onterecht. Het ligt natuurlijk ook wel wat anders dan het betoog van de melder, dat over een personenauto gaat. En laten we eerlijk zijn: met de vuilniswagen gaat sowieso niemand op een lang weekend of op een verjaardagsvisite. Het is waarschijnlijk niet echt wat u zich voorstelt bij een auto van de zaak.
In het vonnis krijgt de werknemer ruim 50.000 euro (schade)vergoeding (opgebouwd uit 3 delen: 20.000 euro voor een billijke vergoeding, 11.232 euro voor onrechtmatige opzegging en ruim 19.000 euro transitievergoeding).
Wat kunt u afspreken met uw werkgever?
Wie een auto van de zaak rijdt, vraagt zich nu waarschijnlijk af hoe men het beste kan omgaan met het grijze gebied. Maak vooraf duidelijke afspraken daarover met uw werkgever. Vraag wat er over bijtelling al op papier staat binnen uw organisatie. Wat rekenen ze er wel en wat niet onder? Bespreek ook vooraf uw rittenregistratie met uw werkgever. Vraag om uitleg over het hoe. En waar nodig: licht uw eigen administratie toe, als deze achteraf vragen opwerpt bij uw werkgever. Zo kunt u niet alleen misverstanden voorkomen, maar ook vervelende naheffingen en boetes.
(Bron: Rijksoverheid, Belastingdienst, De Rechtspraak, FNV, AD. Foto Shutterstock)