Registeren Inloggen

ING-klanten melden voor 1,8 miljoen aan bonussen bij Rogier

Vanaf 1 januari 2021 schaft ING de loyaliteitsbonus af. Bij MAX Ombudsman Rogier de Haan melden zich 350 klanten die samen voor 1.8 miljoen aan bonus hebben opgebouwd. Is dit inderdaad, zoals ING zegt, een fictief bedrag, of zijn het harde euro’s? Mag het wel wat ING doet? En wat gaat Rogier nu doen om recht te halen voor deze klanten?

1.8 miljoen euro aan bonussen

Vanaf 1 januari 2021 schaft ING de loyaliteitsbonus af. MAX ombudsman Rogier de Haan bespreekt dit in een televisie-uitzending van Meldpunt en doet een oproep aan teleurgestelde klanten. Meld u en bij een bedrag van 1 miljoen euro aan loyaliteitsbonussen ondernemen wij verdere actie. Inmiddels hebben 350 mensen gereageerd op deze oproep. Zij hadden tot 1 januari samen ruim 1,8 miljoen euro aan loyaliteitsbonussen uitstaan. We vragen Rogier wat hij nu gaat doen om deze mensen te helpen.

Rogier, jij spreekt over een totaalbedrag van 1.8 miljoen euro. Maar ING zegt steeds dat het om een fictieve geldwaarde gaat. Wat bedoelen zij daarmee?

“Je kan de bonus inzetten als klantenkorting, als je verhuist en je neemt een ING-hypotheek.  Je kan het bedrag van de bonus dus niet pinnen, je kan er ook geen spullen van kopen.  In zoverre is het dus inderdaad anders dan normaal geld. Maar áls de bonus kan worden ingezet, dan levert die wel degelijk harde euro’s op. Deze week vertelde een ING-klant mij dat hij op de valreep nog gebruik heeft kunnen maken van de loyaliteitsbonus. Vorig jaar had hij namelijk een nieuw huis gekocht, met een ING-hypotheek. Die bonus levert hem nu een korting van 3 tientjes op zijn hypotheekrente op. Elke maand, 10 jaar lang. Dan hebben we het wel degelijk over echt geld. En let wel: die 1,8 miljoen die klanten bij ons melden, is maar een fractie van het totale bonusbedrag dat verdwijnt door de beslissing van ING.

Jij bent bij ING langsgegaan. Is ING alsnog bereid iets voor hun trouwe klanten te doen?

Nee.

Mag het wat ING doet?

Dat is de hamvraag. Dat het volledig wegstrepen van de bonus niet erg klantvriendelijk is, dat is wel duidelijk. Maar mag het juridisch gezien? Dat hangt ervan af hoe je naar deze bonus kijkt. Zie je het als een vrijwillig cadeautje van ING aan haar klanten, óf als één van de vele afspraken die ING met haar klanten heeft gemaakt in de hypotheekovereenkomst.

In dat laatste geval kan ING daar niet zomaar eenzijdig een streep door zetten. Ik neig naar dat laatste. Want ik zie dat in dat ING de loyaliteitsbonus in haar hypotheekoffertes van toepassing heeft verklaard. Voor de duidelijkheid; onder zo’n offerte staat de handtekening van ING. In dat geval is zo’n bonus niet een cadeau, maar een harde toezegging.

Wat ga jij voor deze groep doen?

Het is belangrijk dat we hebben laten zien hoe ING erin staat. ING had de al opgebouwde bonussen in stand kunnen laten zolang de hypotheekcontracten van deze trouwe klanten nog lopen. Maar ING doet dat niet. Willen klanten loyaal blijven aan een bank die niet loyaal naar hen toe is? Ze zullen wellicht 2 keer nadenken of ze hun volgende hypotheek ook bij ING afsluiten. En of ze ING zullen aanraden voor hun kinderen en kleinkinderen.

Maar ook is het totale belang van deze bonussen zo groot, dat we geen genoegen nemen met deze eenzijdige beslissing van ING. We willen juridisch verder uitzoeken of ING dit wel mocht doen. Dat begint met het opstarten van een formele klachtprocedure. Oftewel, we gaan er mee aan de slag en dit verhaal wordt vervolgd.

Hoe zat het ook alweer?

Tussen 2004 en 2012 bouwde iedereen met een woonhuishypotheek van ING loyaliteitsbonus op. Elk jaar stortte ING 0,2 procent van de hypotheekschuld op deze bonusrekening. Het opgebouwde bedrag, of een deel daarvan, kon gebruikt worden bij verhuizing, als betrokkene zelf, een kind of kleinkind daarbij (weer) een ING-hypotheek afsloot. De bonus gaf dan een korting op de afsluitprovisie van deze nieuwe hypotheek. Het bonustegoed bleef inzetbaar tot 2 jaar nadat de hypotheek was afgelost.

In 2013 werd het wettelijke provisieverbod ingevoerd. Per 2013 zijn volgens ING daarom ook de voorwaarden van de bonus veranderd. Vanaf 2013 gaf deze bij verhuizing geen korting meer op de afsluitprovisie, want dat mocht niet meer, maar in plaats daarvan een korting op de hypotheekrente. Verder werkte alles hetzelfde. Maximaal 1 procent van het nieuwe hypotheekbedrag mocht ingezet worden als bonuskorting. Vanaf 1 januari heeft ING de loyaliteitsbonus helemaal afgeschaft. ‘Eind 2012 zijn onze klanten geïnformeerd over het feit dat de loyaliteitsbonus zou ophouden te bestaan per 1 januari 2013 en dat er een coulance periode van 7 jaar zou worden aangehouden’, zegt een woordvoerder van de bank.

MAX Ombudsman: ING-loyaliteitsbonus zomaar verdwenen

Geef een reactie

Reacties (21)

    Graag meld ik mij aan voor het item MAX Ombudsman: ING-loyaliteitsbonus zomaar verdwenen

    meld me ook graag aan

    Goedenavond,
    Ik meld mij aan :
    Loyaliteitsbonus verdwenen.

    Ik meld me hierbij aan.

    Ook ik meld mij aan

    Wat fijn dat ik vandaag deze uitzending bekeek waarin dit onderwerp over de ING werd besproken. Wij hebben ook een loyaliteitsbonus bij de ING. Graag meld ik mij aan als één van de betrokkenen die het niet eens is met dit besluit van de ING.

    Ik meld mij graag aan voor het verdwijnen van mijn loyaliteitsbonus.

    Graag meld ik me hierbij ook aan, ING Loyaliteitsbonus

    Goedenavond,
    Ik meld mij aan :
    Loyaliteitsbonus niet meer geldig.
    Loek Visscher Beverwijk Vrijdag 5 febr. 2021

    meld mij aan loyaliteitsbonus ING verdwenen

    Heel goed dat Max dit oppakt.
    Die banken denken dat ze alles maar kunnen doen.
    Kom op ING loyaliteitsbonus terug zetten

      Ik wil me ook aanmelden voor de ING loyaliteitsbonus die niet meer geldig zou zijn na 1 januari 2021.

    Heel goed dat ik vandaag de uitzending bekeek waarin het onderwerp over de ING werd besproken. Wij hebben ook een loyaliteitsbonus bij de ING, die 5 jaar heeft geduurd. Graag meld ik mij aan als één van de betrokkenen die het niet eens is met dit besluit van de ING.

    Meld me aan: loyaliteitsbonus verdwenen.

    Ik meld mij ook aan voor de ING loyaliteitsbonus die zomaar verdwenen is

    Jmawh,

    Ik zou mij ook aan willen melden

    Vrg jane

    Ook ik maak bezwaar tegen het afschaffen van de ING loyaliteitsbonus. Het gaat mij niet om het bedrag maar om het eenzijdig wijzigen van de spelregels door een grote marktspeler, ik vind dat onrechtvaardig. Ik vind de argumentatie van de ING niet steekhoudend.

    Ook ik meld me hier bij aan :
    Loyaliteitsbonus ING verdwenen

    Ook wij zijn hier de dupe van dit mag niet verdwijnen dat bedrag van de loyaliteitsbonus zouden ze dan als aftrek op je hypotheek verrekenen.
    Onze loyaliteitsbonusvan 2004tot2012

    Ik meld ons ook aan voor het verdwijnen van de Loyaliteitsbonus welke een saldo had in 2012 van 3220 Euro.
    Wij hebben geen kinderen of kleinkinderen.
    Hypotheken afgesloten in april 1997 en maart 2006, extra wrang is dat het bij ons een woonarkenhypotheek betreft, deze vorm van hypotheek is bij ING gestopt vanaf 1-10-2016, lopende hypotheken mochten nog wel voortbestaan.
    Desalniettemin hadden wij er nooit gebruik van kunnen maken, een eerlijke oplossing voor de misleidende naam van de ‘bonus’ als deze in mindering word gebracht van een nog lopende hypotheek, loyaliteit is in ons geval ook niet van toepassing simpelweg omdat we geen keus hebben.

    Graag meld ik mij aan voor het item MAX Ombudsman: ING-loyaliteitsbonus zomaar verdwenen – boij ons gaat het om 10.477,45 Euro