Registeren Inloggen

Veel ouderen zien vooral de nadelen van sociale media

Ouderen zien vooral de negatieve kanten aan het gebruik van sociale media. Zelfs 2 keer zoveel als positieve kanten. Dat blijkt uit een peiling van SeniorWeb onder bijna 900 ouderen. De gebruikers van onder andere Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter oordelen echter wel veel positiever dan de senioren die deze media helemaal links laten liggen.

Negatieve kanten

Sociale media heeft voor en nadelen. Zo kunt u er inspiratie opdoen, likes en leuke reacties krijgen, maar ook gepest worden, nare reacties of haatberichten ontvangen. En vooral dat laatste, is iets waardoor 2/3e van de senioren vooral veel negatieve kanten zien aan het gebruik van sociale media. Slechts 1/3e ziet juist veel positieve kanten.

Geen sociale media

Vooral ouderen die geen gebruik maken van sociale media, zien weinig in sociale media. Maar liefst 72 procent van hen ziet vooral negatieve aspecten, tegenover 6 procent positief. Opvallend is dat senioren die deze media wel gebruiken, een optimistischer beeld hebben. Zo ziet net iets meer dan de helft van hen veel positieve aspecten aan het gebruik.

Onrealistische wereld

Toch vinden veel ouderen dat sociale media een onrealistische wereld creëren en de verschillen tussen groepen mensen versterken. Wél zien bijna 6 op de 10 ouderen in sociale media een middel om meer contact met familie, vrienden en bekenden mogelijk te maken. Gebruikers van sociale media zijn hierover een stuk positiever dan de senioren die geen sociale media gebruiken.

Niet snel aanspreken

Deze cijfers komen niet zomaar uit de lucht vallen. Onderzoek van Netwerk Mediawijsheid over dit onderwerp schetst een vergelijkbaar beeld. Zo blijkt bijna tweederde van de Nederlanders wel eens gezien of ervaren te hebben dat iemand onterecht online gekwetst werd. Ook heeft 4 op de 10 zelf weleens een nare reactie ontvangen. Maar weinig mensen komen daardoor in actie. Slechts de helft geeft aan familie, vrienden en bekenden aan te spreken op hun online gedrag. En bij vreemden zou maar 21 procent van de ondervraagden dit doen.

Sociale media verbeteren en stimuleren

Om dit te verbeteren en sociaal gedrag online te stimuleren is dit jaar ‘Like en cancel’ het thema van de Week van de Mediawijsheid. Deze week vindt plaats van 4 tot en met 11 november 2022. Veel bibliotheken en organisaties zoals Bureau Jeugd & Media organiseren activiteiten om jong en oud aan te zetten tot prosociaal gedrag. Ook SeniorWeb vindt dit een belangrijk thema. Daarom besteden zij hier online en op de leslocaties aandacht aan. Want “wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken”, aldus de vereniging.

(Bron: SeniorWeb, ANP. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Social media is de ultieme egotrip. Ouderen zijn opgegroeid en opgevoed met “wij¨. Wij doen het samen, rooien het met elkaar, delen- en lenen elkaar dingen enzovoort. “De jeugd” is opgegroeid met “ik”. Ik wil het en ik wil het nu. Ik ben het waard. Ik heb de wereld wat te melden. Ik wil “geliked” worden. Luister maar eens naar iemand (20-40) op de TV. Elke zin bevat ten minste 2 keer het woord “ik¨. Social media cultiveren dit.

    Daarnaast zorgen ze voor een “bubble” of “kokervisie”. Als je iets “liked” krijg je meer van dat soort info. Like je die weer dan versterkt dit tot je alleen maar dingen ziet die jij leuk vindt. Niks mis mee denkt u? Waar komen al die wappie’s vandaan? Al die complot theorieën? Antwoord: uit Amerika via social media. Het kan niet gek genoeg. Omdat die mensen die dit aanhangen alleen maar nieuws enz. te zien krijgen die hun idee dat de wereldleiders reptielen zijn dan gaan ze dat geloven. En dan ook, lekker elkaar “Doxen”, lekker anoniem elkaar het leven zuur maken en noem maar op.

    Advies: BLIJF WEG BIJ DIE ONZIN!! Het spaart u zoveel tijd en ergernis. U mist hooguit een gruwelijke hoeveelheid reclame.