Registeren Inloggen

Bunq komt met compensatie voor gedupeerden van fraude

Bunq compenseert klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog. De online bank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.

Hoeveel wordt er gecompenseerd?

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank sinds duidelijk is dat minstens 28 slachtoffers samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld zo’n 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen. Topman van bunq, Ali Niknam, wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen.

Nieuwe coulanceregeling

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de coulanceregeling, waarbij nu geldt ‘schade volledig vergoeden tenzij’. Voortaan krijgen klanten in principe 100 procent van de schade vergoed, maar per geval kijkt bunq wel naar “zowel harde criteria als specifieke omstandigheden”. Hierdoor kan de bank alsnog besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt volgens de bank wel extra coulance verleend.

Consumentenbond tevreden

De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. “Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen”, merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op. “Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt.”

De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als klanten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest. Bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. Molenaar: “We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen.”

Waar heeft u recht op?

Bankhelpdeskfraude en phishing komen helaas regelmatig voor. Banken proberen hun klanten uiteraard zo goed mogelijk te beschermen, maar toch weten criminelen de voorzorgsmaatregelen te omzeilen en consumenten om te praten. Als u slachtoffer bent van deze vorm van fraude hoeft u zich absoluut niet te schamen. De oplichters gaan heel slim te werk en spelen in op uw emoties. Wilt u weten waar u recht op heeft na bankhelpdeskfraude? In dit artikel geven we u uitleg.

Klanten bunq honderdduizenden euro’s kwijt door phishing: moet de bank de schade vergoeden?

(Bron: ANP, NU.nl, NOS. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie