Registeren Inloggen

De slager en de visboer krijgen de hardste klappen van de 11 procent inflatie

De 11 procent inflatie, die marktonderzoekbureau GfK meet over het laatste half jaar, betekent niet alleen voor de consument een harde tik. Maar ook de duurdere specialist, zoals de slager en visboer, voelt het in zijn portemonnee. Want de klanten gaan nu liever goedkoper boodschappen doen bij de Lidl of Aldi.

Stuk duurdere boodschappen

“We sturen maandelijks een panel op stap dat boodschappen doet,” zegt Christine de Boer, persvoorlichtster bij GfK. “Die kwamen nu een stuk duurder uit dan een half jaar geleden.” Toen kostte een winkelwagentje met 55 basislevensmiddelen 100 euro. Dat was nu 111,30 euro, dus 11,3 procent duurder. Dat is heel wat in slechts 6 maanden tijd.

Probleem ligt aan de inkoopzijde

Dat het hard aankomt bij de vlees- en visspecialist bevestigt Eva Westerhof, woordvoerster bij Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Dat is de branchevereniging voor de ambachtelijke slager in Nederland. “Dat we ‘uit de gratie liggen’ is een beetje hard gezegd, maar we hebben het inderdaad wel wat moeilijker,” zegt ze. “Aan de inkoopzijde is alles duurder, van diervoeder tot energie en verpakkingen. En dan is daar natuurlijk nog de oorlog in Oekraïne. Dat vertaalt zich in hogere prijzen.”

Omzetten nog boven niveau van 2019

De omzetten zijn nog wel iets hoger dan in 2019, het laatste jaar voordat corona toesloeg. Maar ze zijn niet zo hoog meer als juist tijdens de pandemie. “Toen mochten slagers tijdens harde lockdowns openblijven als essentiële winkels. Nu is de horeca weer open en is de situatie weer totaal anders. Maar de stijgende prijzen komen nu vooral door de kostenkant.” Tijdens corona gold ook de aloude leus: “Koop lokale waar, zo helpen we elkaar.” Westerhof zegt dat dat zeker geholpen heeft voor de vleesbranche.

Inleveren op coronawinsten

Dezelfde geluiden als bij de ambachtelijke slagers zijn te horen bij de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). “In de coronatijd zijn de omzetten van de speciaalzaken enorm gestegen. Daar moeten we nu weer een deel van inleveren,” zegt Janneke Keuning, operationeel directeur bij de VNV. “Dat komt niet alleen door de hogere prijzen, maar ook omdat de mensen weer gaan uiteten.”

“Het gaat op zich nog steeds goed, maar de problemen zitten aan de kostenkant. Door de duurdere olie zijn vissersboten een tijdje niet uitgevaren. Daardoor was er ook minder aanbod van vis. En dat werkt een hogere prijs in de hand. Vis wordt gebakken in zonnebloemolie. Daarvan was de prijs ook gestegen door de situatie in Oekraïne. Verder is er even geen vis uit Rusland. Al die dingen zie je nu terugkomen in de consumentenprijzen. Maar voor een deel ook in de lagere marge voor de visspecialisten zelf.”

Foto: ANP

Consumentenpanel toont dat boodschappen duurder zijn geworden

Geef een reactie