Registeren Inloggen

Gemeenten gaan sneller helpen bij betalingsachterstanden

Banken en 15 grote gemeenten hebben de handen ineen geslagen om klanten met betalingsachterstanden sneller hulp te bieden. De bedoeling is om al in het vroegste stadium in te grijpen. Zo voorkomen de samenwerkende instanties dat schulden verder oplopen.

De alarmbel rinkelt bij een betalingsachterstand

Aegon en Rabobank zijn betrokken bij dit experiment van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “Het overkomt veel mensen weleens dat ze te laat zijn met hun maandelijkse betaling van de hypotheek”, vertelt een Rabobankwoordvoerder aan MAX Meldpunt. “Maar bij twee keer achterelkaar kan het bedrag al flink oplopen. “Er moet dan direct een alarmbelletje gaan rinkelen.”

De bank informeert de gemeente zo vroeg mogelijk

Twee maanden is de ondergrens bij deze betalingsachterstanden. De bank informeert dan de gemeente. “Daar moet gekeken welke oplossing er is”, legt de Rabobank woordvoerder uit. “De gemeente weet vaak of de klant ook op andere terreinen schulden heeft, bijvoorbeeld bij energierekeningen”.

Wat doet de gemeente?

Steven Schotte woordvoerder van de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman (Armoede Onderwijs & Inburgering) legt uit wat er gebeurt als het seintje van de bank binnenkomt. “In de praktijk werkt het experiment zo: hypotheekverstrekkers mogen de contactgegevens delen van mensen die twee of meer maanden betaalachterstand hebben”, zegt hij. “De gemeente geeft de schuldhulpverleners de gelegenheid om contact op te nemen. Dan kunnen ze hulp aanbieden bij het oplossen van de betaalproblemen. Dit komt naast de hulp die de banken zelf al geven aan de klant”.

Wat kan de klant zelf doen?

Bijvoorbeeld de Rabobank heeft namelijk een initiatief om schulden te voorkomen in een nóg vroeger stadium. Dat is de fase waarin geldzorgen ontstaan maar er nog geen directe schulden zijn. Rabobank doet dat met “Team Hulp Bij Geldzorgen”. Zowel de bank als de klant kan het initiatief nemen om contact op te nemen. Het afgelopen jaar hebben 3.200 mensen hier van gebruikgemaakt.

Mensen vragen vaak te laat om hulp

De stap om om hulp te vragen is meestal heel moeilijk. Schulden hebben is nog altijd een groot taboe. Rabobank zegt dat het gemiddeld 5 jaar duurt voordat men om hulp vraagt. Het eerder vinden en bereiken van mensen met geldzorgen is ook het doel van de Nederlandse Schuldhulproute. Dit is een samenwerking van gemeenten en bedrijven, waaronder de Rabobank. Met de website geldfit.nl kan elke klant online een test doen om erachter te komen hoe hij/zij er financieel voorstaat.

Welke oplossingen zijn er?

Het Team Hulp Bij Geldzorgen heeft een aantal oplossingen bij geldzorgen:

  • De klant krijgt praktische tips van het Nibud (Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting): Check, Plan, Spaar, Bewaar.
  • De klant krijgt als hij/zij dat wil online contact met een vrijwilliger die hulp verleent.
  • De klant krijgt een ‘schuldmaatje’. Dat is iemand die persoonlijk bij de klant thuis langskomt en de onbetaalde rekeningen komt inkijken.
  • De klant krijgt een doorverwijzing naar de schuldhulpverlening.

De nieuwe proef met de gemeenten duurt 4 jaar

Het traject van Team Hulp Bij Geldzorgen komt nog voor het project dat het ministerie van Sociale Zaken vandaag gestart is. De proef waarbij gemeenten versneld gaan helpen bij betalingsachterstanden zal in totaal 4 jaar duren.

Banken komen klanten met (dreigende) schulden tegemoet

Geef een reactie