Registeren Inloggen

ING gaat het doorberekenen als u een ‘dure klant’ bent

Klanten van ING die een gezamenlijke rekening hebben, vaker geld opnemen of storten dan gemiddeld of die in het buitenland wonen, moeten meer voor hun rekening gaan betalen. Deze maatregel geldt voor ongeveer 800.000 klanten en gaat vanaf 1 oktober in.

Kosten

ING laat weten aan Nu.nl dat de bank het belangrijk vindt dat elke klant met een betaalrekening “evenredig bijdraagt” aan de kosten daarvan. In andere woorden: wie veel kosten maakt, betaalt.

Gezamenlijke rekening

Mensen met een gezamenlijke rekening voeren gemiddeld meer transacties uit dan mensen met een persoonlijke rekening. Daarom wordt een gezamenlijke rekening vanaf oktober 1.10 euro duurder per maand.

Buitenlandklant

De bank is ook meer geld kwijt aan klanten die in het buitenland wonen. Want, meldt ING op hun site, in zo’n geval zijn “de controles voor klantmonitoring complexer”. De kosten voor het ondersteunen van bankzaken en het gebruik van de betaalrekening zijn ook hoger. Wie een woonadres in het buitenland heeft, betaalt daarom vanaf oktober 1 euro buitenlandtoeslag per maand.

Studenten en kinderen

Ook studenten, die normaal gesproken gratis bankieren, gaan meer betalen. Zij kunnen nog 12 keer per jaar zonder extra kosten contant geld opnemen bij een automaat. Daarna kost geld opnemen 0.80 euro per keer. Contant geld storten op een kinderrekening wordt ook duurder. Vroeger kon dit 12 keer per jaar gratis, nu nog maar 6 keer. Vanaf de zevende keer storten betaalt u 6 euro per storting. Geld overmaken naar een kinderrekening kan wel onbeperkt.

Lees ook: Banken gaan te ver met digidwang

Bron: Nu.nl, ING

Geef een reactie

Reacties (47)

    Rupsje nooitgenoeg!!
    Wie worden weer de dupe ?
    Juist de ouderen die weer meer geld op moeten nemen om hun boodschappen te betalen.
    Begin niet over met de pas betalen want dat is juist voor deze groep een gepasseerd station.
    Dus Meldpunt kom in verzet.

    Sinds maart van dit jaar heeft ING de kosten van geldopname contant via de creditkaart verdubbeld van 2% naar 4% van het opgenomen bedrag, met een minimum van €4,50.
    Zij vinden dit desgevraagd oneigenlijk gebruik van de kaart. Ik heb de medewerker gezegd dit schandalig te vinden. Een boodschap hadden ze er duidelijk niet aan. Geldwolven.

    Goed idee laten we in verzet gaan en overwegen over te stappen of in een keer meer geld opnemen maar dan zijn we ook niet meer veilig op straat

      Eigenlijk gaat het niet over meer geld opnemen, het gaat erover dat iemand gewoon geld op kan nemen als het nodig is, iedere keer als het uitkomt. Hoe vaak of niet doet niet terzake. Het is uw portemonnee !! U betaalt sowieso voor de rekening dus heeft u recht iedereen zonder kosten te betalen.Ook ik word alsmaar negatief van deze bank, terwijl ik vroeger echt blij was met de giro. De ING heeft met die overname misbruik volgens mij gemaakt van de klanten die er waren en die niet wisten hoe de vork in de steel zat. Zelf heb ik een flink aantal jaren ervaring met de ING, het ging best goed met iemand waar ik regelmatig contact mee had, werd er weer gereorganiseerd, diverse keren geprobeerd contact op te nemen, soms lukte dat, kreeg geen goed antwoord, daarna dus niks. Geen bank om aan raden. Ik zoek dus nu een andere bank, ben ik druk mee bezig, wel moeilijk!!

    Ik denk dat het juist kostenbesparend is zo’n gezamelijke betaalrekeningrekening. Maar als ING dat anders ziet, dan openen wij toch twee gewone rekeningen? Ik ben nu bijna 50 jaar klant bij ING. Misschien wordt het tijd om afscheid te nemen.

      Kon u wel eens gelijk in hebben, uiteindelijk kosten 2 rekeningen ook 2x zoveel, ook ik ben nu bezig om een andere bank te zoeken. Zeker omdat de service ook veel te wensen over laat. Eigenlijk worden alsmaar kantoren gesloten, zelf kan ik een kantoor niet meer bereiken. Ben een oude rups!!, zelfs geldautomaten, ik hou graag controle, wil niet in het rood komen, dus gebruik contant geld. Wordt dus alsmaar moeilijker. Dit is dus echt de verkeerde bank om uw financiën te regelen. Ik wens u sterkte, ik hoop ook gauw een een alternatief te vinden.

      eigenlijk

    Ik begin zo langzamerhand genoeg te krijgen van de banken. Eerst veroorzaken zij een crisis en laten ons als belastingbetaler daarvoor opdraaien, daarna moet meneer de directeur een miljoentje aan slaris er bij anders past zijn ego niet bij bij de andere baasjes en nu dit weer.
    Wij moeten steeds meer zelf doen, krijgen geen cent rente van de ING op een betaalrekening en het wordt alleen maar duurder. Wanneer pakt jet kabinet deze zakkenvullers eens aan.

      Op het kabinet hoeft u helemaal niet te rekenen die vullen net als de banken hun eigen zakken.

    Ik begin zo langzamerhand genoeg te krijgen van de banken. Eerst veroorzaken zij een crisis en laten ons als belastingbetaler daarvoor opdraaien, daarna moet meneer de directeur een miljoentje aan slaris er bij anders past zijn ego niet bij bij de andere baasjes en nu dit weer.
    Wij moeten steeds meer zelf doen, krijgen geen cent rente van de ING op een betaalrekening en het wordt alleen maar duurder. Wanneer pakt het kabinet deze zakkenvullers eens aan.

      Het is vooral voor mensen die niet met internet om kunnen gaan en geen mobiel hebben die dergelijke functies heeft, schandalig dat deze mensen daar op afgerekend worden!!
      In principe hebben ze geen stem, dikwijls zegt het nageslacht, “dat regelen wij wel”, prima, maar veel oudere mensen willen wel de baas blijven over hun financiën, daar is niks mis mee en dan ook nog, niemand wil worden beroofd, ook niet door familie, als de bank gewoon gegevens laat weten ook per post, ze zijn echt niet zielig, de kosten inperkt voor oudere mensen die er bijna geen gebruik van maakt, zou ik overwegen bij de ING te blijven,maar nu dus beslist niet.

    Hoeveel winst maakte ING ook alweer????!!!!!!
    Fijn dat klanten hun geld storten op onze (ING) bank, alleen…
    Ontzettend jammer als ze er zelf wat mee doen !!
    Ze moeten gewoon storten en dan hun bek! houden!!!!
    Dan kunnen wij(ING) meer winst maken!!
    Kijk eens naar de TRIODOSBANK en lees hun geldstromen.
    Dan weet je waar je je geld moet storten!!!

    PS Heb zelf al jaren rekeningen bij de Triodosbank

      Lieve Arjan, Als ik iets goed wil steunen doe ik dat, kan ik eventueel van mijn inkomsten aftrekken om minder van dat bedrag belasting te betalen. Daar zijn voorwaarden voor, kan iedereen lezen. De triodos bank, prima bank maar als je met pensioen bent en bijna naar de voedselbank moet, is de TRIODOSBANK er ook niet om je te helpen. Eigenlijk heb ik meer vertrouwen in de ASN bank, misschien kan je daar eens over denken.

    Enkele jaren geleden ben ik overgestapt naar een andere bank.
    Dat gaat gemakkelijk.
    Ik spreek de hoop uit dat klanten van ING gaan overstappen. Een duidelijk signaal afgeven is nodig.
    Eerst de witwasaffaire.
    Dan het bonussenbeleid.
    Het sluiten van Kantoren.
    En nu prijsverhoging en of rekening.
    ING staat zover van de klant dat ze aan de horizon verdwijnen.

      ING heeft diepe zakken. Verdient niet meer om bank te zijn, evenals de andere bankinstellingen. 2008 zo goed als faiiliet. Too big to fall en volgepompt met belastinggeld afkomstig vd kleine man dmv vette bezuinigingen. Banken zijn nog steeds super arrogant en egocentrisch en afhankelijk van de burger als centale melkkoe.

    Dit is te zot voor woorden. Verdienen de banken niet genoeg aan ons?
    Wie gaat dit eens stoppen? Is dit geen taak voor de overheid om de banken eens een halt toe te roepen? Ik hoop dat ze bij de ING hun verstand eens gaan gebruiken en anders moeten we eigenlijk eens massaal gaan overstappen.

    Een oud gezegde over banken luidt:

    Een bank houdt je een paraplu boven het hoofd, maar als het begint te regenen
    halen ze paraplu weg

    Dit klopt absoluut

    ING moet natuurlijk de witwasboete van Euro 775.000.000,00 terug verdienen en
    dat gaat natuurlijk over de rug van particuliere klanten
    Wordt tijd dat de regering ingrijpt, maar ja VVD grootste partij in de coalitie, dus
    dat kunnen we wel vergeten

    Max meldpunt moet hier maar super veel aandacht aan schenken
    Misschien helpt dat

      beste Roben, ja schandalig dat dit over de rug gaat van de particulier en dus de belastingbetaler.
      Hopelijk kan Max meldpunt hier aandacht aan besteden, wel erg nodig.
      Mensen ga net als ik weg bij deze zakkenvuller (40 jaar abonnee) dit is echt de druppel, na het witwassen , de bonussen en sluiten van filialen.
      Ja en laten we eerlijk wezen als u wilt dat deze regering eindelijk eens in gaat grijpen dan zal u toch een partij moeten kiezen die deze bank lees: elitaire Middenstansbank eens terecht gaat wijzen. Juist ja die partij van die fractieleider die bij zijn overwinningsspeech ( Prov. Staten 2019)zogenaamd onbegrijpelijke taal(Uil van Minerva) uitbracht volgens sommige, terwijl dit volledig uit hoofd gedaan een staaltje van vakmanschap/leiderschap was wat wij sinds Fortuyn nooit meer hebben gezien in de politiek.
      Maar misschien is dit allemaal niet eens nodig want de VVD gaat vallen als straks na de parlementair onderzoek in september naar de corona maatregen aan het licht komt dat dit kabinet grandioos gefaald heeft met verwijdbare fouten.

      Met strijdbare groet,
      V gr Bezorgde Nderlander

    Diep treurig ze hebben jaren aan je geld verdiend ben iedereen een betaalrekening geadviseerd en nu moet je betalen voor hun tekorten absurd je betaald al voor de rekening met pasje en steeds weer iets extra betalen ik vind het een vorm van oplichting.

    Het zijn dieven

    L.S.
    Het wordt hoog tijd dat MAX een bank aanwijst die goedkoper en beter is. Laat ING ook eens de peperdure reclame’s, van ons geld, o.a. uit de voetbalstadions halen.

    Dan weet ik het nu zeker. Ga overstappen naar een andere bank. Mijn man is mederekeninghouder maar gebruikt nooit zijn pas, en dan zou ik daar 1.10 extra voor moeten betalen per maand. Ik weet ook wel dat andere banken straks ook gaan volgen, maar geen kantoor in de buurt meer en ook de pinautomaat al maanden buiten werking, dus service is erg ver te zoeken bij de ING. Tis mooi geweest.

    L.S.
    Nu ook weer het geduvel met de tan codes . Je moet een app. nemen om te betalen met je telefoon. Is de telefoon verouderd dan smeren ze je een telefoon aan uit ING winkel.
    Dit kan toch niet. De gewone man is weer de dupe. O K voor yuppen misschien prima maar ik geen tikkie en ander vervelend gedoe om te betalen..

    Janh

    Sorry maar dit is echt schandalig!!!
    Hebben jullie nou nooit genoeg?
    Jammer, ik was altijd tevreden over de ING, nu denk ik er over om alles over te zetten naar een andere bank!
    Al jaren ben ik klant en nu dit gaat gebeuren, ben ik heel erg teleurgesteld in de ING!

    Wij kunnen deze bank boycotten door je banksaldo zo laag mogelijk te houden.

    Betaal zo veel mogelijk contant.

      Hoe dan? Bedoeld u dat we eerst moeten pinnen voor contant geld? Pas dan ons geld uit moeten gaan geven?. Dat doe ik al lang, wil toch niet in het rood staan dus hou echt in de gaten wat er nog op mijn rekening staat. Dat is dus niet veel. Mijn banksaldo is dan sowieso al niks.

    Wij zijn al geruime tijd gestopt met ING
    Het is een bank die totaal géén verantwoordelijkheid neemt m.b.t. zijn klanten en ze lappen de milieu regels óók aan hun laars.
    Het gaat ze alleen maar om méér en méér en hun zakken vullen.
    Het is een zeer A-sociale bank.
    Het is een bank die bestaat uit psychopaten, die alleen maar naar zichzelf kunnen kijken.
    Zo, er is maar één oplossing voor deze bank: het rekeningnummer massaal opzeggen.
    Laat deze bank toch in zichzelf gaar koken.
    Voor mij mogen ze er óók in stikken.

    Schandalig, eerst zieltjes winnen en dan laten betalen heb wel een en/of rekening maar mijn vrouw gebruikt het nooit, kan het zelfs niet gebruiken want ze kan niets meer en verblijft in een verpleeghuis. De aandeelhouders zien weer een goed verdien model en kijken dan nergens naar. allemaal dan maar bij ING weg

      Het is gewoon niet eerlijk, een gezamenlijke rekening neem je omdat er met een van je geliefden iets kan gebeuren en dat er dan dingen geregeld kunnen worden. De partner gebruikt deze rekening niet echt, weet dikwijls ook de code niet, zeer kwalijk dat er dan ook voor betaald moet worden, iedere keer weer. Er wordt nu toch weer een betaalmodel gezocht, dat hopen ze nu weer gevonden te hebben.Ik word er niet vrolijk van.

    Wat is dat nu weer als dat doorgaat gaan we naar een andere bank, onzinnig dit weer van ING

    hoop dat MAX een bank aanwijst die goedkoper en beter is als ing waar normaal met klanten om gaan het is niet meer leuk bij de bank van ing maar ja wij als mensen op leeftijd stappen niet zo gauw op naar een anderen bank om dat de mensen de rekeningnummer uit hun hoof kunnen en als ze weer naar een anderen bank ga dat moet alles weer om gezet worden voor je rekening van bedrijven.

    Schandalig dat ING op deze wijze kosten in rekening gaat brengen moeten zich schamen

    Hoezo, nemen mensen met een gezamenlijke rekening meer geld op. Mijn man haalt altijd geld en doet dat gelijktijdig voor mij. Dit is weer zo’n smerig foefje om mensen geld afhandig te maken. ING ga zo door. Mensen moeten maar massaal een andere bank gaan kiezen. Het is duidelijk ook ING wil niet meer met contant geld werken, zodat er meer controleerbaar is wat wij uitgeven. Ik haal mijn geld weg bij ING omdat ik hoe dan ook toch extra moet betalen omdat ik een gezamenlijke rekening heb. Ook al haal ik maar 1x in de maand geld. Wij gaan gelijk en wel voor 1 oktober over naar een andere bank. Dit is arrogantie ten top. Ze vergeten dat ze een bank zijn

    Als je naar de uitslag van ING’s dagelijkse enquête-vragen kijkt, dan lijkt het erop dat het overgrote deel van deze beantwoorders de pensionado’s zijn.
    Misschien moet deze groep eens een vuist maken tegenover RUPSJE ING ( grootverdiener ) NOOIT GENOEG en eventueel een andere bank gaan kiezen die in ieder geval klantvriendelijker is, want dat is de ING beslist niet.

    Laat MAX uitzoeken welke bank voor de mens met de kleinere beurs het beste is en laat ze een stappenplan publiceren hoe je dan over kunt stappen.
    Ik wil niet grof worden in de richting van de ING bank waar ik al 50 jaar bij ben maar ik zal het netjes proberen te zeggen. De ING neemt steeds verder afstand van hun klanten met een kleinere beurs. Daar wordt niet genoeg aan verdient denk ik. Voor de oudere (in leeftijd) klanten hebben ze al helemaal geen oog meer. De menselijke maat is totaal verdwenen bij ING. Ze ruimen eerst de pinautomaten in ons dorp op dus moeten we nu van Terheijden naar een bank in Breda reizen om geld op te kunnen nemen. Ze voeren een app in om internet te bankieren (dwingen je er zelfs toe door andere opties uit te schakelen). De ING is al lang geen bank meer voor iedereen en zeker geen volksbank. Kennelijk zijn ze vergeten dat ook wij ouderen van ons belastinggeld de bank mee overeind hebben gehouden in moeilijke tijden. Tussen de oren van de ING leiding gonst volgens mij maar een ding “geld,geld,geld,geld, winst, winst, winst, winst. Het is echt een commerciële instelling en ze zoeken alleen naar de grotere beurzen en ons ouderen doen er helemaal niet meer toe. Die brengen niet genoeg geld op. Als ik vandaag nog over kon stappen dan deed ik het vandaag nog maar ik weet niet hoe en naar welke bank ik wel zou moeten gaan. Dat een bank winst wil en moet maken begrijp ik maar ik vind wel dat een bank wat empathie met zijn klanten moet hebben, ook met de kleine klantjes. Philips zei vroeger altijd: “Vele kleintjes maken een grote” maar dat zijn ze bij ING zeker vergeten.

      De ASN is een duurzame bank en biedt overstap service.

    De banken krijgen periodiek zelf gratis geld van de ECB vanuit Brussel.
    In 2017 maar liefst € 3000.000.000.000 voor afkoop schuldpapier en verstrekken van hypotheken. Waardeloos papier waarvoor wel echt geld als rente berekend wordt. Monopolyspel is er niks bij. Arrogantie ten top. In 2008 gered via rigoreuze bezuinigingen over de rug vd burgers. Met als gevolg de totale afbraak van de sociale zekerheden en andere cruciale overheidsdiensten zzoals zorg, leger, onderwijs etc.

    Net met klantenservice gebeld met de vraag waarom ik het in de media moet lezen en niet van ING zelf hoor. Ook gevraagd wat nou meer dan gemiddeld is, medewerkster vond het een goede vraag maar even later zegt zij ik begrijp de vraag niet. Geld weg halen bij de klanten, zijn vergeten dat dezelfde klanten enige jaren geleden de bank hebben gered.

      Inderdaad, wij betalen voor deze zakkenvullende bank.

    Zijn al 13 jaar bezig om de post vd ING van de vorige bewoners ( wij wonen in Duitsland en hebben van Nederlanders gekocht) naar hun adres in Nederland te krijgen.
    We hebben geschreven, we hebben gebeld, post retour gezonden en dat al 13 jaar.
    Gisteren weer een brief vd ING wederom retour.
    Als ze zo werken logisch dat alles duurder wordt.
    Het is werklijk ongelooflijk.

    ING heeft voor mij nu echt afgedaan na 45 jaar. Voortgekomen uit de Postbank, inmiddels helemaal ontspoord. Eerst de zakken vullende CEO’s, daarna het afschaffen van de tan code, het verdwijnen van de pin automaten en nu rechercheren naar betalingsverkeer. Ik heb mij aangemeld bij ASN bank, de duurzame bank.

      Geweldig, als het even meezit ga ik dat ook doen, wel even bellen en inlichtingen vragen, moet kunnen toch? dikwijls gaat het over dingen die je leven bepalen.

    wij zijn aan het sparen voor de bonus, voor de directeur, en dan straks zeggen , ja maar we konden geen andere vinden voor deze baan , nou ik denk dat er genoeg mensen zijn die het ook kunnen voor de helft van het salaris ,van deze mijnheer. ing is door ons blijven bestaan , wel waar belasting geld , alleen maar dollar tekens in de ogen.

    Momenteel ben ik echt aan het overwegen om bij deze bank weg te gaan. Men wordt met vragen niet teruggebeld, er worden erge fouten gemaakt waardoor ik uit ervaring dagen mee bezig ben geweest en ook met veel telefoonkosten.De sneltreinrekeningen van mijn kleinkinderen waren niet meer geldig omdat er te veel was gestort, niet mijn schuld, de schuld van de bank die het eerst had gestort op de rekening van de kinderen en toen het pas van mijn rekening had gehaald. Was aantoonbaar dus is wel rechtgetrokken dankzij mijn klacht. Terugbellen zit niet in hun systeem, aangeven als er iets wordt veranderd, alleen per mail, kantoren in de buurt, vergeet het maar, bij mij is de ergernis ten top. Ik overweeg dus heel serieus om over te stappen, daar moet ik natuurlijk nog diverse inlichtingen voor nazoeken en diverse telefoontjes voor plegen.De gewone giro, die er was, daar kon ik prima mee omgaan, nu kost het ieder keer meer en je krijgt er eigenlijk niets voor teug. Met een rollator is ook gewoon de bank niet meer te bereiken, daar ga ik dus gewoon een oplossing voor zoeken, dit gaat dus ook over het feit dat je geen echt mens meer kan bereiken of spreken. Het gaat me vast een keer lukken !!

    Wij hebben een gezamenlijke rekening, op twee namen omdat ons dat makkelijker leek voor de toekomst. Twee passen, voor de extra pas betaal je € 1,10 per maand. Dit wordt dus met 100% verhoogd. Inderdaad tijd om naar een andere bank uit te zien. Goed bezig ING!

    Toen ik mij man leerde kennen had hij al een rekening bij ING. En ik had een andere bank waar mijn salaris op wordt gestort. We zijn een e/o rekening aan gegaan om het goed te regelen voor als 1 van ons te komt te overlijden. Zodat we toch bij elkaars zijn rekening kunnen. We hebben allebei kinderen uit een eerdere huwelijk…Denk je het goed te hebben geregeld.

    Ik ben woonachtig in Portugal, een land dat lid is van de Europese Gemeenschap.
    Onlangs kreeg ik van de ING een bericht dat ik per 1 oktober extra moet gaan betalen voor mijn betaalpakket omdat ik in het buitenland woon ???
    Naar mij weten zijn er binnen deze Europese Gemeenschap afspraken gemaakt omtrent het afhandelen van financiële transacties.
    Het volgende artikel van de EU bevestigd dit: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-products-and-services/payments-transfers-cheques/index_nl.htm

    ING handelt dus, met deze aanstaande verhoging, strijdig met de Europese regelgeving !!
    Ik heb hen al laten weten dat ik verbolgen ben over het feit dat ik moet gaan betalken omdat ik deze rekening nagenoeg niet gebruik, waarschijnlijk nog veel minder transacties uitvoer dan de gemiddelde Nederlander die wel eens naar het buitenland op vakantie gaat.
    Men heeft hieraan geen boodschap, ik woon immers in het buitenland, men vergeet echter één ding dat dit buitenland wel binnen de EU ligt en dat ook zij zich aan de Europese regelgeving dient te houden.
    Al mij alsnog dit extra bedrag in rekening wordt gebracht ga ik een officiële klacht indienen bij de instanties die gaan over dit soort zaken.
    De ING heeft al geen beste naam als het gaat over buitenlandse transacties …, jammer voor hen is echter dat Europese landen, m.b.t. financiële transacties binnen Europa, vallen onder de genoemde Europese wetgeving !!

    Ik wil niet eens reageren, zo verschrikkelijk.