RegisterenInloggen

Loopt u de loyaliteitsbonus van ING mis? Dat mag niet. Meld het ons.

MAX Ombudsman Rogier de Haan vraagt zich af hoe ING het zou vinden als klanten geen hypotheekrente meer zouden betalen. Want zelf besluiten ze ook eenzijdig de voorwaarden van het contract te wijzigen. Dit kan natuurlijk niet. "Loopt u de loyaliteitsbonus mis bij uw nieuwe hypotheek? Neem contact op!"

“We betalen liever niet”

“Stel: u heeft al vele jaren een ING-hypotheek. Elke maand betaalt u rente aan ING. Op een dag bedenkt u dat u uw geld liever in andere zaken wilt steken. Daarom schrijft u in 2012 een brief aan ING. Strekking van de brief: vanaf 2021 gaat u geen hypotheekrente meer betalen.

Nu is het 2021 en u bent gestopt met het betalen van de rente. ING maant u aan alsnog de rente te betalen. U antwoordt dat u in 2012 al had aangekondigd dat u per 2021 zou stoppen met het betalen van rente. Als ING het hier niet mee eens is, hadden ze destijds maar moeten klagen. Nu is het te laat. Iedereen zal aanvoelen dat dit niet zo werkt. De rente is nu eenmaal onderdeel van de hypotheekovereenkomst. Zo’n afspraak kan je niet eenzijdig schrappen.

Onderdeel van het contract

Laten we dit omdraaien. In de hypotheekofferte stond niet alleen dat u rente moet betalen. Er stond ook in dat ING u een interessante hypotheekkorting geeft als u verhuist en u trouw blijft aan ING. ING stort hiertoe elk jaar een bedrag ter grootte van 0,2 procent van uw hypotheekschuld op een bonusrekening, en noemt dit tegoed ‘loyaliteitsbonus’. Heeft u een hypotheek van drie ton, dan stort ING dus elk jaar 600 euro op uw bonusrekening. Na tien jaar hebt u zo een loyaliteitsbonus van 6.000 euro. Hiermee kunt u korting krijgen op uw nieuwe ING-hypotheek als u verhuist. U kunt de bonus ook overdragen aan uw kind of kleinkind, onder dezelfde voorwaarden.

Alle bonussen vervallen

Dit kost ING natuurlijk geld, en op een dag bedenkt ING dat het dat geld liever in andere zaken wil steken. Daarom schrijft ING u in 2012 een brief. Strekking van de brief: vanaf 2021 vervalt uw loyaliteitsbonus. Nu is het 2021, en ING heeft alle loyaliteitsbonussen daadwerkelijk laten vervallen. We besteedden hier eerder al aandacht aan en kregen meer dan 500 meldingen van ING-klanten, goed voor ruim 2,5 miljoen aan vervallen loyaliteitsbonussen. We beloofden dat deze klantonvriendelijke stap van ING op zijn minst juridisch getoetst moet worden.

Juridische strijd

We hebben een aantal bezwaarprocedures bij ING gevoerd. Zonder succes. Het antwoord van ING is steeds: wij hebben in 2012 al aangekondigd dat de loyaliteitsbonus per 2021 komt te vervallen. Nu is het te laat om nog te klagen. Iedereen zal aanvoelen dat dit niet zo hoort te werken. We willen dit daarom aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voorleggen. Maar de belangen zijn enorm en juridisch is dit geen gelopen race. Daarom willen we alleen de sterkst denkbare zaak voorleggen.

Meld uw case bij ons

We zoeken daarom ING-klanten die op het punt staan te verhuizen en overwegen opnieuw een ING-hypotheek af te sluiten, mét inzet van de loyaliteitsbonus. Of een kind of kleinkind hebben die een huis gaan kopen met eventueel een ING-hypotheek. Een compleet hypotheekdossier is een pre. Wij zorgen dat u geen problemen krijgt met ING. En dat deze praktijk de juridische beoordeling krijgt die het verdient.”

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Ja, dat hadden we eventueel kunnen doen.

    Onze zoon heeft recentelijk een woning gekocht op Ypenburg. De huidige hypotheek loopt sinds 2003 daarvoor in Delft ook.

    En het is niet de enige service die ons afgepakt is, ook andere loyaliteits voordelen zijn ons afgepakt.

    En de rekeningen bij de ING worden steeds duurder en veranderen om de zoveel tijd, terwijl ze er niets meer voor willen doen zoals ik merkte toen een niet zo eerlijke vinder de pasjes die bij mijn telefoon zaten dubbelgevouwen bij de belgische politie in had geleverd.

    Ik naar de ING (alleen nog op het vrijthof) te maastricht, het bleek onmogelijk om daar een nieuw pasje aan te vragen. Terwijl ik me geidentificeerd had met mijn identiteitskaart.

    Ik moest en zou een *eigen* login op het internetbankieren *moeten* aanmaken, die medewerkers en de filiaalleider er op aangesproken, en vooral de laatste was allerminst service gericht 😒

    Ooit toen ik nog bij de NMB zat was dat wel anders, in die tijd was het de “NMB denkt met u mee” en was de service en ook het advies geven echt op een duurzame relatie gericht.

    Helaas bleek in 2008 dat ook wij een rommelhypotheek van de ING ondergeschoven hadden kregen.

    Het bizarre is nog wel dat 1 deel wel rendeerylt, maar veel minder dan de 14% die de Dax groeit, terwijl die “polis” bijbeen duitse verzekeraar loopt, en een ander deel kost 300+ aan kosten en gaat dit jaar geld kosten….

    Hoog tijd dat het Kifid, maar ook de AFM de bedrijfsprocessen van de ooit uit het samengaan van de Postcheque en Girodienst en de NMB, ontstaan is en als NMB-Bank. NV (de Postbank), ooit was de P&G deel van PTT dat weggegeven is aan Hedgefund bubbelbeleggers, zonder dat de burgers daar als eigenlijke eigenaren in gekend zijn.

    Iedere crisis houden deze Hedgende handelaren hun hand op bij de staat, en mag de belastingbetaler weer schokken.

    Terwijl het aanddel van de nu bij Witwassers zeer populaire bank door het dak gaat met een geprognotiseerd koersdoel van 12,50 (was 10,70-11,30),hoog tijd dat de betalende klanten en de meebetalende algemene belastingbetalers gecompenseerd worden voor al dat gesjoemel van de laatste 2 decennia.

    Gelukkig is er ook goed nieuws het Zandkasteel krijgt in ieder geval weer publieks functies.

    Best wel zuur om te zien dat dit eerste grootse duurzame bouwproject geen navolging heeft gekregen, dat had een hoop overstromingsdoden gescheeld als de visie van de toenmalige NMB directie niet verkwanseld was voor flash-trading en bitcoinscraping, wat inmiddels net zo veel elektra (en dus opwarming v d aarde) kost als het gehele energieverbruik van Nederland.

    Dat laatste komt niet alleen op conto van ING, maar is wel een groeind probleem…

    Ergens hoop ik dat de ING weer genationaliseerd word en de spectaculaire winstnemingen ook weer ten goede komen van de belastingbetalers.

  2. Geachte redactie,

    Hierbij willen we ons ook aanmelden voor deze onverteerbare actie van de ING.
    Wij hebben onze hypotheken al sinds 1981 lopen bij deze bank.
    Op zich naar tevredenheid, maar de handelswijze met de loyaliteits bonus slaat
    werkelijk alles.
    Onze laatste / huidige hypotheek loopt sinds Dec. 2007 waarbij ook in het contract
    deze bonus is opgenomen.
    Dit vormt een behoorlijk bedrag.
    Deze zouden we willen gebruiken voor het oversluiten van de rente vaste periode
    aan het eind van dit jaar of eventueel voor onze dochter als zij een huis gaat kopen.
    Dit alles is ons nu ontnomen, waardoor we ons graag bij dit initiatief willen aansluiten.
    Ons hypotheek nr. is : X 090-683985

    In de veronderstelling u hiermee zover voldoende informatie te hebben gegeven,

    M. vr. gr,

    Fam. L. de Haan
    Tolhuis 65
    3332 BH Zwijndrecht
    06-18194511
    lammert.dehaan@icloud.com