Registeren Inloggen

Mijn reis wordt verplaatst, maar dat wil ik niet. Wat nu?

Door corona kunnen veel geplande reizen niet door gaan. Sommige reisorganisaties verplaatsen de reis naar een later tijdstip. Zo ook het bedrijf 60-plus reizen uit Groningen. Maar mag dit zomaar? En moet je daar als consument mee akkoord gaan?

Verplaatsing accepteren?

Anneke Weterkamp wint in 2019 een prijs bij 60-plus reizen. Een korting van 200 euro op een reis. Ze boekt met vier vriendinnen een vakantie naar Tirol. Maar door corona wordt de reis met een jaar verplaatst. De dames willen dit niet. “En dat is hun goed recht.” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Een nieuwe reis hoef je niet te accepteren.” 

Akkoord met voucher

Net zoals veel bedrijven stuurt 60-plus reizen de dames een voucher. Die niet inwisselbaar is voor geld en binnen een jaar gebruikt moet worden. “Een verplaatsing van de reis was nodig omdat het bedrijf de reis niet kon leveren zoals is afgesproken. Dan is in feite sprake van annulering. Dat betekent dat je recht hebt op je geld terug.” aldus Jeanine. “Met de voucher hoeven ze ook niet akkoord te gaan. Wettelijk gezien heb je ook bij deze optie recht op je geld terug. Het aannemen van de voucher was een gebaar richting de reisorganisatie omdat ze in zwaar weer zaten. Maar 60-plus reizen is nergens bij aangesloten, waardoor hun voucher niet is gedekt tegen een mogelijk faillissement. Nooit accepteren dus deze voucher!”

Regelgeving

Toezichthouder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uitgangspunten opgesteld voor reisvouchers die reisaanbieders uitgeven vanwege de corona-crisis. Deze punten gelden voor regelingen waarbij reizigers al hebben (aan)betaald als de reis niet doorgaat.  ACM controleert periodiek of reisvouchers voldoen aan de uitgangspunten. Uit een peiling van eind mei 2020 blijkt dit bij verschillende voucherregelingen niet te gebeuren.  Zo dekken de vouchers niet altijd alle kosten en worden bijvoorbeeld boekings- en reserveringskosten niet vergoed. Ook krijgen reizigers die geen voucher willen geen informatie over hoe zij hun geld terug kunnen krijgen. Er zijn ook reisbedrijven die geld terug of een alternatief weigeren op basis van een clausule in de voorwaarden, maar dat mag niet.

60-plus reizen gaat het anders doen

Jurjen Kor, directeur van 60-plus reizen, laat per mail weten dat hij per direct zijn bedrijfsgang aanpast. Anneke Weterkamp en haar vriendinnen krijgen hun geld terug. Wanneer een reis in de toekomst verplaatst moet worden door corona, kan een klant van 60-plus reizen nu ook kiezen voor terugstorting van het aanbetaalde bedrag.  Ook laat de reisorganisatie weten dat ze het in overweging nemen om zich aan te sluiten bij een Garantiefonds. MAX Ombudsman Jeanine Janssen is hier niet blij mee. “Het is goed dat het bedrijf haar werkwijze aanpast. Maar het bedrijf moet zich per direct aanmelden bij het Garantiefonds. Dat zijn ze wettelijk verplicht en kan veel consumentenleed voorkomen.”

Tips van Jeanine

Het is altijd belangrijk om goed te kijken bij wie je boekt. “Boek je vakantie bij een organisatie die is aangesloten bij het Garantiefonds. Dat betekent dat bij een faillissement de klanten niet met lege handen staan. En boek je een pakketreis, dan ben je altijd zeker van repatriëring. Dus ben je op vakantie en krijgt het vakantieland code oranje of rood, dan haalt de reisorganisatie je terug.”

Ik wil ook op vakantie

Wilt u nog een vakantie boeken maar twijfelt u of u dit wel moet doen? In dit artikel geeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen advies. Heeft u ook een klacht over 60-plus reizen, laat het weten in een reactie.

Geef een reactie

Reacties (4)

    Beste,

    Wij hebben ook een vakantie geboekt bij 60plus reizen en wij krijgen ook helaas het geld ook niet terug. Het gaat hier om een bootreis en deze willen ze alleen verzetten naar een andere datum. ( 9 November)

    Wij gaan morgen na aanleiding van de uitzending nog een keer bellen om te kijken of ze dit nu wel doen. Als ze dit niet doen, kunnen jullie iets voor ons betekenen?

    Alvast bedankt!

    Groetjes, van Veenendaal

    Goedemorgen
    In aansluiting op jullie uitzending over de canceling van reizen door 60-PLUS-reizen
    willen wij ook onze betaalde voorschotten wel terug.
    Het gaat om een busreis naar Kroatië die verzet is van mei naar september dit jaar.
    Deze is door 60-PLUS opnieuw verzet naar eventueel volgend jaar maar het is nog maar de vraag of het dan wel zal doorgaan.
    Wij hebben vouchers ontvangen voor een bedrag van € 800,= .
    Kunt u ons ook op de lijst plaatsen van die andere die ook bezwaar hebben gemaakt?

    Gr

    D. Baan

    TONNY V ik reageer nog even want ik heb vanmorgen weer contact gehad met 60 plus reizen als we die boot reis niet maken, krijgen we 40 procent van de reissom niet terug mag dat? kunnen jullie me raad geven ? hartelijk dank

    De ACM richtlijnen zeggen: ‘in principe recht op geld terug’. En dat noemen ze dan ook nog ‘wettelijk’. Daarmee dekken ze zich net zo in als al die reisorganisaties. Je hebt gewoon recht op je geld terug. Klaar.