Registeren Inloggen

Over de kop met de bromfietsverzekering

In de keuken van de familie De Rouw staat een oude brommer, een Batavus Batavette Mini uit de jaren ’60. Hij is van de zus van meneer De Rouw geweest en de brommer is hen dierbaar. Om er af en toe de weg mee op te mogen, heeft meneer de brommer in 2014 via Internetverzekeren.nl verzekerd bij Unigarant. Enkele jaren later gaat de verzekering over naar een andere partij maar voor meneer verandert er niet veel, hij blijft rond de 50 euro per jaar premie betalen voor de brommer.

Service-abonnement

Maar afgelopen oktober ontvangt hij nogal dwingende brief van Amstelgeld & Assurantiën. Hij zou een service-abonnement af moeten sluiten voor zijn bromfietsverzekering. Dus niet voor onderhoud van de brommer maar voor ‘onderhoud’ van de verzekeringspolis. Daarvoor zal Amstelgeld 1 keer in de 3 jaar naar de verzekeringsvoorwaarden en de hoogte van de verzekeringspremie kijken en men bemiddelt bij een schadegeval. Meneer De Rouw krijgt dan ook nog 15 à 20 procent korting op zijn huidige premie van 50 euro per jaar. Dat zou dus een tientje op jaarbasis voordeel op kunnen leveren. Maar het service-abonnement zelf kost 4,95 euro per maand, 59,40 euro per jaar. Als meneer niet binnen 5 dagen reageert, dan zal Amstelgeld op 1 december het jaarbedrag voor een service-abonnement in rekening brengen.

Meer dan de bromfietsverzekering

De familie is zeer verbaasd. Want ze hebben nergens om gevraagd. En het service-abonnement kost meer dan de hele bromfietspolis. Meneer De Rouw tekent bezwaar aan, heeft er slapeloze nachten van en wil dit helemaal niet. Dan krijgt hij een mailtje waarin Amstelgeld stelt dat het voor hen duidelijk is dat meneer De Rouw het moeilijk te bevatten vindt wat zich allemaal afspeelt en hij gezien zijn leeftijd niet zit te wachten op al deze wijzigingen. En bij wijze van uitzondering laat Amstelgeld alles bij het oude en hoeft meneer dus geen service-abonnement.

De toon van het bericht schiet de familie in het verkeerde keelgat. MAX Ombudsman Rogier de Haan begrijpt die reactie: “Deze familie gaat er simpelweg financieel op achteruit als ze een serviceabonnement zouden afsluiten voor die ene bromfietsverzekering. Dat zou ze minimaal het dubbele gaan kosten. En deze familie snapte heel goed dat het aanbod van Amstelgeld voor hen geen voordeel opleverde.”

Wanneer heeft een service-abonnement zin?

Een service-abonnement heeft vaak alleen zin als iemand een groter verzekeringspakket heeft. Daarbij kan het voordeel opleveren als een adviseur of tussenpersoon regelmatig kijkt naar uw verzekeringspakket of het voordeliger kan, of onder betere voorwaarden. Daarvoor betaalt u dan een vergoeding. Ombudsman Rogier de Haan: “Deze vergoeding zou natuurlijk sowieso niet hoger moeten zijn dat het voordeel dat je ervan kunt hebben. In dit geval had Amstelgeld de familie in eerste instantie ook de mogelijkheid moeten bieden om te stoppen met de verzekering of over te stappen. Ook de opmerkingen dat als ze binnen zoveel dagen niet reageren, ze automatisch voor een jaar aangeslagen worden, kan niet. Het is altijd een overeenkomst met instemming van beide partijen, dat kan je niet eenzijdig opleggen.”

Verzekeringen regelmatig checken

Het is wel verstandig om regelmatig te kijken naar uw verzekeringen, aldus de MAX Ombudsman. Bijvoorbeeld 1 keer per jaar. En let wel, dit kan u natuurlijk ook zelf doen, u bent niet verplicht om dit door een tussenpersoon te laten doen.

(Foto: MAX)

Geef een reactie