Registeren Inloggen

Veel klachten over postbezorging PostNL

Post raakt zoek en rouwkaarten komen te laat. Elke dag bezorgt PostNL 8 miljoen poststukken, maar dat gaat niet altijd goed. Op de redactie van Meldpunt komen veel klachten binnen. Ook volgens postbezorgers gaat de kwaliteit van de postbezorging achteruit. PostNL zegt zich niet in de klachten te herkennen.

Klachten

Marjo de Graaf verstuurt in december 2018 rouwkaarten vanwege het overlijden van haar tante. Maar niet alle kaarten worden op tijd bezorgd. Sommige vallen op de dag van de crematie pas bij de geadresseerden op de deurmat. Ook Willy de Rooy is niet tevreden. PostNL bezorgt in haar straat in de zomer van 2018 zes weken geen post. Hans Schoones is ziedend als hij erachter komt dat de bezorgdienst aangetekende poststukken meerdere malen bij zijn buren aflevert. Ook vindt hij een aangetekend poststuk op de deurmat. Dit mag een bezorger alleen afgeven na een handtekening, die Schoones nooit gegeven heeft.

MAX Opinie Panel ontevreden

Uit een onderzoek onder meer dan 2700 leden van het MAX Opinie Panel blijkt dat 41% van de respondenten in 2018 problemen heeft met het ontvangen of verzenden van briefpost. De meeste klachten gaan over PostNL. Bijna 90 procent van de respondenten heeft opmerkingen over dit bedrijf. 57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent). Van de mensen die hier eerder over klagen bij PostNL is maar liefst  80 procent niet tevreden over de afhandeling van hun klacht.

Slecht resultaat steekproef

Een postbedrijf moet 95 procent van de briefpost die vandaag op de bus gaat, morgen bezorgen. Dat schrijft de Postwet voor. Maar gebeurt dit ook daadwerkelijk? De redactie van Meldpunt doet een steekproef en stuurt 1000 leden van het MAX Opinie Panel op vrijdag een brief via PostNL.

[npo_player prid=”WO_MAX_15231792″]

Een kijkje achter de schermen bij onze steekproef

Niet de wettelijke 95 procent maar zo’n 88 procent valt op zaterdag in de brievenbus. 8 procent van de brieven volgt in de dagen erna. Opvallend is dat  4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan. 18 enveloppen vielen slechts met 1 van de twee cadeautjes op de deurmat. 5 enveloppen kwamen alleen met de brief aan en 2 personen ontvingen een lege envelop.

Reactie postbezorgers

Meerdere postbezorgers laten de redactie weten dat de kwaliteit van de briefpostbezorging de afgelopen jaren achteruit gaat. Volgens Ger Deleij van de vakbond FNV is er een groot tekort aan bezorgers. Daardoor wordt post niet altijd op tijd bezorgd. Het komt soms voor dat Rotterdamse uitzendkrachten naar Amsterdam gaan om bij te springen, vertelt hij. Sinds kort moeten sommige postbezorgers de post op straat sorteren, met een zogenaamde combibundel. Ook dit levert volgens Deleij vertraging op.

Reactie PostNL

PostNL wil niet reageren in de uitzending van Meldpunt. In een schriftelijke reactie laat het postbedrijf weten dat het zich niet herkent in onze cijfers. Lees de hele reactie op deze pagina.

Klachten

Heeft u een klacht over de postbezorging van PostNL? Meld dit dan als eerste bij het bedrijf zelf. Bent u niet tevreden over de afhandeling dan kunt u uw klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Post. De behandeling van een klacht bij deze instantie kost  € 27,50. U krijgt dit bedrag terug wanneer de commissie u gelijk geeft. Ook kunt u een melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Geef een reactie

Reacties (2)

    Post.nl in onze buurt is een drama. De afgelopen twee maanden in de post.nl app een melding van post gekregen. Een uit Italië en een set tandenborstels. Nooit afgeleverd. Verdwenen. De bezorger gooit alle pakketten in de centrale hall en laat zich hier niet op aanspreken. Tientallen keren een klacht ingediend bij post.nl, beloofde verbetering maar geen enkele verbetering. Iedereen kan de spullen meenemen. Nu ook ineens een bezorger die niet meer rijdt in een bus van post.nl maar een gehuurde bus. Vermoeden, de echte bezorger besteedt dit weer uit. Een zeer kwalijke ontwikkeling. Post.nl belooft keer op keer de bezorger er op aan te spreken maar er gebeurt verder niets. DHL is hier gelukkig veel veter. De bezorger belt netjes aan en overhandigt bij de deur.

    […] Veel klachten over postbezorging PostNL – MAX Meldpunt […]