Registeren Inloggen

Verf duurder in de winkel door gestegen grondstofprijzen

Van plan om je muur een nieuw kleurtje te geven? Dan betaal je nu meer dan een jaar geleden. Verf is namelijk duurder geworden bij bouwmarkten in Nederland. Dat komt doordat de grondstofprijzen gestegen zijn. En deze kosten worden nu doorberekend aan de klant. Ook zijn er leveringsproblemen doordat er te weinig containers en containerschepen op belangrijke vaarroutes zijn.

Prijzen hoger

Volgens een woordvoerster van Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, “ontkomen we helaas niet” aan de prijsverhoging van verf.  Volgens haar stijgen de inkoopprijzen al sinds de lente. “Daardoor kunnen we niet voorkomen dat een blikje verf duurder wordt in de winkel.” Ook bij Praxis is dat zo. De bouwbedrijven hebben hierover nog geen reacties gekregen van klanten.

Verfspecialist Phoenix ook duurder?

Ook verfspecialist Phoenix, die vestigingen heeft in Amsterdam en Soest, merkt dat “de ene na de andere verfproducent” de prijzen verhoogt. Volgens een filiaalmanager van het bedrijf worden de hogere inkoopprijzen nog niet doorberekend aan de klant. Hij zei niet of dat later wel gebeurt.

AkzoNobel verfmerken opnieuw duurder geworden

Het Nederlandse AkzoNobel, dat de verfmerken Flexa en Sikkens produceert, waarschuwde al dat hogere prijzen van grondstoffen worden doorberekend aan de klant. AkzoNobel gaat de verfprijzen in de herfst van 2021 met gemiddeld 9 procent verhogen vanwege de hoge grondstofkosten. Eerder dit jaar stegen de prijzen al met 4,5 procent.

Orkaan Ida

De grote Amerikaanse verfproducent PPG Industries, dat onder andere de verven en lakken van Histor en Sigma maakt, waarschuwde ook voor hogere verfprijzen door de leveringsproblemen en gestegen grondstofprijzen. Het bedrijf verhoogde de prijzen met 5 procent om de extra kosten die worden gemaakt weer gelijk te trekken. Orkaan Ida, die vorige week in delen van de Verenigde Staten voor vernieling zorgde, zorgde ook voor extra problemen voor PPG.

Problemen op zee

Wereldwijd is er al langer sprake van problemen. Zo zijn er te weinig containers en containerschepen op belangrijke vaarroutes. Dit komt omdat het beter gaat met de economie dan verwacht. Ook ontstaan er opstoppingen in havens door de drukte en waren Chinese terminals tijdelijk gesloten door lokale corona-uitbraken.

Geef een reactie

Reactie

    Prijsverhogingen zijn er ook voor hout, ijzer, staal e.d.
    En dan ook nog de prijsverhogingen voor de vaklieden.