Registeren Inloggen

Zelfscankassa’s steeds vaker gesloten of weggehaald bij grote supermarkten

Gemak dient de mens. Zelfscankassa’s zouden het helemaal moeten worden. U kunt dan alles zelf doen: kassabediende en klant ineen. Toch zit er een kentering in de ontwikkeling van deze innovatie in supermarkten. De zelfscankassa is vaker dicht dan open. Want er wordt meer gestolen. Of er is onvoldoende personeel om toezicht te houden. Action heeft ze in sommige filialen al weggehaald.

Lange rijen bij gewone kassa’s, de zelfscankassa is het alternatief

U kent het vast wel: enorme rijen bij de gewone bemande kassa’s. In welke rij kunt u het beste aansluiten? U monstert de inhoud van de vele gevulde winkelwagentjes. In de meest verkieslijke rij bevinden zich karretjes waar minder boodschappen in zitten. Want daar gaat de afhandeling het snelst. Als er niks bij zit, gaat u waarschijnlijk voor het alternatief: de zelfscankassa. Lekker handig, gewoon alles zelf doen. Maar dan stuit u plots op afgesloten of zelfs verwijderde zelfscankassa’s.

Wat zit er achter (tijdelijke) sluitingen zelfscankassa’s?

Bij Action valt deze hierboven beschreven ontwikkeling op. Zelfscankassa’s zijn soms afgesloten met een lint of zelfs in het geheel verdwenen. Wat zit hierachter? Volgens de politie is winkeldiefstal in 2022 met 30 procent toegenomen. Ook ondernemers kennen deze cijfers. Het zijn niet alleen jongeren die ‘proletarisch winkelen’, maar ook ouderen die moeite hebben met rondkomen. Is diefstal de reden voor sluiting?

Het is ook niet zomaar dat gebruikers van de zelfscankassa regelmatig een controle in hun tas krijgen. Vaak verschijnt er dan een berichtje op het schermpje van de kassa dat personeel in aantocht is. Zogenaamd ‘voor assistentie’, maar u heeft helemaal niet om hulp gevraagd. Zo kan het personeel even checken of u misschien ‘per ongeluk’ een reep chocolade niet heeft afgerekend. Maar als er onvoldoende personeel is, dan kan die check niet plaatsvinden. Dat zou nog een denkbare reden kunnen zijn om de zelfscankassa’s (tijdelijk) te sluiten. Meldpunt vroeg het aan Action.

Reactie Action op weghalen zelfscankassa’s

Action ontkent het weghalen niet, maar sluit het terugkomen ook niet uit. Het plaatst de gebeurtenissen in het licht van een testfase. “We kijken voortdurend hoe we de klantervaring kunnen verbeteren, de zelfscan is relatief nieuw, zeker voor Action,” reageert Maureen Veurma, perswoordvoerster bij Action. “Wij, en onze klanten, moeten hier nog van leren en door het te testen leren wij wat de beste manier is. Hierin worden verschillende manieren getest met diverse technologische mogelijkheden.”

Albert Heijn ziet de voor- én nadelen

Anoesjka Aspeslagh, perswoordvoerster van Albert Heijn, ziet de voor- én nadelen van zelfscankassa’s. Om te beginnen de voordelen: “Onze klantonderzoeken laten zien dat klanten het prettig vinden om hun boodschappen met zelfscan af te rekenen. Snelheid van betalen en het gemak van gelijk je boodschappen inpakken worden als belangrijkste pluspunten genoemd. Zelfscan creëert ruimte in de winkel, waardoor we meer assortiment kunnen toevoegen. En het geeft collega’s in de winkel meer tijd om service te verlenen. We willen zelfscan daarom graag blijven bieden in onze winkels. Het aantal zelfscankassa’s is afhankelijk van de ruimte in de winkel en de behoefte van klanten in de omgeving.” Tijdens corona heeft Albert Heijn de zelfscankassa’s stevig gepromoot om zo de toen verplichte anderhalve meter afstand tussen klanten te kunnen bewaren. Ook werden ze regelmatig schoongemaakt.

Vervolgens staat ze stil bij de nadelen: “Helaas hebben wij, net als veel andere winkels in Nederland, te maken met diefstal, zowel bij zelfscan als bij de bandkassa’s. Winkeldiefstal heeft impact op onze collega’s. Want voor hen is dit een vervelende ervaring. Daarnaast leidt winkeldiefstal tot financiële schade. We nemen diverse aanvullende maatregelen om diefstal te voorkomen en we zien dat die effect hebben. Cijfers over diefstal en/of informatie over de maatregelen die we nemen, kunnen we niet delen.”

Terughoudende reactie van Lidl

Bij Lidl is de reactie over diefstal en maatregelen daartegen even terughoudend. “Er worden diverse maatregelen genomen bij de zelfscankassa. Gezien de gevoeligheid van het onderwerp en de eventuele consequenties van het geven van verdere informatie, kunnen wij hier niet inhoudelijk op ingaan,” aldus een persvoorlichter.

Wat betekent het voor de consument?

Voor eerlijke klanten in de supermarkt is het vervelend als de zelfscankassa’s al dan niet tijdelijk gesloten zijn. Zij willen een snel en efficiënt bezoekje aan de winkel kunnen brengen. Dat is nu niet altijd mogelijk. Maar de supermarkten werken aan oplossingen. Alleen kunnen of willen ze niet vertellen welke dat zijn. Dat zou namelijk ook winkeldieven een stuk wijzer maken.

(Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (5)

    Veel winkeliers erkennen dat er flinke stijgingen zijn in het aantal diefstallen als er een vorm van zelfscannen is geïntroduceerd. Onderzoek laat zelfs een verdubbeling zien ten opzichte van de traditionele checkout, al ontkennen veel Nederlandse retailers dat. Het is niet populair onder winkelmanagers om te spreken over diefstalcijfers. Grote verliezen worden gezien als slecht management, maar ook als aanname dat er slecht wordt beveiligd. De beveiligings-manieren die een ondernemer heeft (geregeld tassencontrole houden, camera’s plaatsen) kunnen privacytechnisch lastig zijn.
    De winkelier ziet vaak pas achteraf dat er iets is gestolen, omdat de winkelvoorraad dan niet meer klopt.
    Vroeger moest je altijd langs een reguliere kassa: de zelfscan is net even wat anoniemer.
    Het verlies wordt veelal verdisconteerd in de prijs (die wordt betaald door het ‘brave sukkeltje”): vroeger en nu, met en zonder zelfscan.

    Zelfscannen ? Nog nooit zulke onzin meegemaakt! 1.Tijdbesparend ? Welnee. 2.Kostenbesparend? Welnee. Immers er moet door voormalige kassamedewerker (V/M) toezicht worden gehouden en daarbij verwensingen van klanten krijgen en politie-agent spelen. 3. Contant betalen (is WETTIG betaalmiddel!!) kan niet. WAT EEN FLAUWEKUL!
    Nog een opmerking: Het is volgens mij STAFBAAR gesteld bij wet om gelegenheid tot diefstal te geven. Eigenlijk zou ik daar wel eens met politie over willen praten.
    Kortom: ZELFSCAN IN DE BAN!
    /

    Zelfbediening scankassa : weer één mogelijkheid om nog meer winst te behalen ! De klant doet het werk ! ten koste van zijn tijd , alsmede schade aan het aspect Werkgelegenheid !!
    Juist deze klant zijn er vele met financiële problemen , ook veroorzaakt door het financieel/economisch systeem ! én dan wordt de verleiding groot !!

    […] Zelfscankassa’s steeds vaker gesloten of weggehaald bij grote supermarkten […]

    Twee jaar geleden iets vergelijkbaars meegemaakt bij de Plusin ons dorp. Ik wou “snel” nog een zakje aardappels en een pakje boter halen. Er stond vrij veel volk aan de kassa, dus ik nam een zelfscanner mee. Bij groenten en fruit was het een gebliep van jewelste, dus ik merkte niet dat de scanner haperde. Bij de zelfscankassa gekomen, had ik in totaal 5 artikels bij. De bon kwam uit de printer en – zonder leesbril! – merkte ik wél dat er een artikel te weinig op stond, maar niet het welke. Ik sprak de balieverantwoordelijke aan en vroeg of zij eens kon kijken wat ik nog moest scannen. In de plaats drukte zij op een knop om de gerant op te roepen, een beer van een vent met een vér-dragende falsetstem.

    Lang verhaal kort: híj duwde mijn karretje voorbij de gewone kassa, begon daar een preek dat ” àlles wat daarbinnen stond van hém was en dat ik 5 artikels in dat karretje had en er maar 4 had afgerekend”. Ik kreeg niet eens de kans er een woord tussen te zeggen, stond te kijk in de etalage en hij maar zeiken. Hij was wél zo geslepen niet letterlijk te zeggen dat ik gestolen had!

    Ik nam mijn mobieltje en zei dat ik de politie zou bellen en hem aanklagen voor eerroof en om vervalsing van de situatie te melden (hij had het wagentje naar buiten geduwd, toch?).

    Toen ging hij de bewakingsbeelden bekijken. Dat duurde een eeuwigheid en intussen stond ik nog steeds te kijk. Uiteindelijk moest hij toegeven dat ik op de beelden duidelijk de scanbeweging maakte naar die armzalige 1,5kg aardappels. Ik had hem dus niet benadeeld, integendeel: zonder leesbril had ik niet eens gemerkt dat ik 2 meloenen voor de prijs van 1 mocht nemen, dus mocht ik er nog een halen. Ik heb gezegd dat hij dat maar zelf moest doen. Ik kreeg nog een bosje (verwelkte) roosjes bij zijn excuses. Die heb ik bij de uitgang in de afvalbak gegooid. Als ik hem tegenkom krijg ik nog het apenzuur! En zelfscannen? NOOIT meer. Ik ga net zo lief met 1 artikel in de rij staan voor een half uur!