RegisterenInloggen

Vrijdag op tv: Wat doen banken en politie tegen WhatsApp-fraude?

In de eerste maanden van 2020 neemt fraude via WhatsApp fors toe. Ook bij de redactie van Meldpunt komen hierover verhalen binnen. Wat doen banken en politie met al deze meldingen?

Miljoen euro

In heel 2019 is de schade van slachtoffers van WhatsApp een miljoen euro. Begin maart van dit jaar staat de teller al op 350.000 euro. De werkwijze is altijd hetzelfde: oplichters doen zich via de berichten-app voor als een bekende en proberen hun slachtoffers over te halen om geld over te maken.

Voordoen als dochter

Het overkomt ook Polly Blok. Een oplichter doet zich voor als haar dochter die dringend geld nodig heeft. Mevrouw Blok maakt 3.000 euro over. Als de fraude uitkomt, meldt ze dit bij politie en de bank en wil zij de naam en het rekeningnummer van de dief doorgeven. Tot haar grote verontwaardiging doen politie en bank niets met haar melding. Mevrouw Blok voelt zich in de steek gelaten. Ook Meldpunt presentator Elles de Bruin wordt op deze manier benaderd door een fraudeur.  En ook als zij belt met de bank en de politie is er weinig interesse om de melding te noteren, laat staan hiermee onderzoek te doen. Fred Ootes, teamleider cybercrime bij de politie legt uit wat de politie in soortelijke gevallen doet. Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland licht het standpunt van banken toe.

Corona-virus en ouderenzorg

Ouderen zijn extra kwetsbaar voor het Coronavirus. Hoe gaat de zorg hiermee om? Zorgorganisatie Sensire uit de Achterhoek heeft haar beleid aangescherpt. Wie in de besmettingshaarden Noord-Italië, China of Zuid-Korea is geweest, mag niet bij cliënten komen, zowel thuis als in de zorginstellingen van Sensire. Dit geldt voor zowel bezoekers, leveranciers als (zorg)medewerkers.
Hoe benaderen de andere ouderzorginstellingen de epidemie? Is een bezoekje aan uw bejaarde ouders nog wel verstandig? Conny Helder van ActiZ, de branchevereniging van zorgorganisaties geeft uitleg.

Kijken: vrijdag 13 maart, 19.20 uur, NPO2

Geef een reactie

Reactie

  1. Binnen tien minuten nadat mijn vrouw het geld naar “haar dochter” heeft overgemaakt, proberen wij contact op te nemen met de Rabobank, waar wij meer dan 15 minuten in de wacht staan. Ondertussen gaan de chat met de oplichter(s) gewoon door. Als zij dan eindelijk contact heeft met de Rabobank, wordt gezegd dat ze er zeer op tijd bij is en of ze de chat gaande wil houden, zodat een collega van degene die aan de telefoon zit contact kan opnemen met de ABN-AMRO om tot actie over te gaan. Hierna wordt het gesprek met de bank afgerond, want verder kan men niets doen…

    Hierna wordt de politie gebeld, en ondertussen gaan de chat tussen mijn partner en de oplichter(s) nog steeds gewoon door. De politie noteert het nummer en een afspraak om aangifte te doen wordt gemaakt. Ondertussen bloed het gesprek in de chat dood en blijven wij na het gesprek met de politie verschrikkelijk boos (en verdrietig) achter.

    Bij de aangifte een paar dagen later, wordt gezegd dat als de banken inderdaad direct actie hebben ondernomen en het geld geblokkeerd hebben, er grote kans is dat het geld met deze aangifte die we daarna netjes bij de bank inleveren op den duur (“Het zal niet direct volgende week zijn mevrouw”) teruggestort zal worden.

    Ruim drie weken later, wanneer mijn partner zelf de Rabobank opbelt, wordt haar eerst gezegd dat het dossier nog niet gesloten is en dat zij daarom nog niets van de Rabobank heeft gehoord. Diezelfde middag echter wordt ze teruggebeld met het verhaal dat het geld weg is… Weg? Ja, de persoon heeft het gehele bedrag opgenomen, nadat hij/zij schijnbaar aan de ABN AMRO heeft verteld zelf slachtoffer te zijn geweest van oplichting.

    WAT, hoe is dit mogelijk??? Binnen twintig minuten na de oplichting is er een melding gemaakt bij de eigen bank (Rabobank) en deze zou direct contact hebben opgenomen met de bank van de oplichter(s) (ABN-AMRO), waarna overboekingen geblokkeerd zouden worden? Er loopt een onderzoek én er is een officiële aangifte (inclusief bewijsstukken) gedaan bij de politie, en toch mag deze persoon schijnbaar van de ABN AMRO het buitgemaakte bedrag opnemen???

    En er is niemand die vanaf dat moment nog iets voor je kan doen… In contact met de ABN AMRO wordt er al snel gewezen op geheimhouding en weer terugverwezen naar de eigen bank. Te walgelijk voor woorden… We hebben toch de complete chat, het rekeningnummer en de naam van degene waar het geld naar over is gemaakt, zelfs een email adres gekoppeld aan het telefoonnummer waarmee gebeld is en de officiële aangiftes bij de bank én de politie?

    De echtheid van de app en de manier waarop oplichters nu inbreken in je privé leven is gewoon eng.
    Maar het feit dat de banken zo een ondersteundende rol spelen en de belangen behartigen van de oplichters met “geheimhouding” is niet te geloven!
    Maar het loont schijnbaar en het maakt dus niet uit hoe snel je er ook als gedupeerde bij bent…

    Bedankt voor het lezen, dit wilde ik “graag” met u delen.
    Hartelijke groet,

    Pascal