Registeren Inloggen

Kabinet trekt omstreden plan in: AOW-leeftijd gaat niet sneller omhoog

Het kabinet heeft de door oppositie en vakbonden bekritiseerde plannen van een verdere stijging van de AOW-leeftijd vanaf 2033 ingetrokken. Met een brief nodigt Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hans Vijlbrief de sociale partners nu uit om mee te denken over alternatieven. Want de toenemende vergrijzing zet de betaalbaarheid van de AOW in de toekomst op de tocht.

Veel verzet tegen de kabinetsplannen

Het hing al een tijdje in de lucht, maar de kogel is nu dan door de kerk. De eerste tekenen van de onhaalbaarheid van de kabinetsplannen zijn als de Eerste Kamer in april dwarsligt tegen de kabinetsplannen. Het kabinet-Jetten ziet nu af van het plan om de AOW-leeftijd vanaf 2033 sneller te verhogen. Dat plan in het coalitieakkoord laat de AOW-leeftijd weer één-op-één meestijgen met de levensverwachting. Nu komt er voor ieder jaar dat Nederlanders gemiddeld langer leven 8 maanden bij. Maar in de kabinetsplannen zou dat daar weer een volledig jaar worden. Volgens berekeningen zou die maatregel jaarlijks ruim 2,7 miljard euro opleveren.

Tegen het plan is veel verzet gekomen. Vakbonden FNV, CNV en VCP hebben met stakingen en demonstraties gedreigd als de verhoging door zou gaan. Ook oppositiepartijen in beide Kamers spreken zich al langer tegen het voorstel uit. Voor de vakbonden is het vooral belangrijk dat in het Pensioenakkoord van 2019 juist is afgesproken dat de AOW-leeftijd minder snel zou stijgen. Destijds is dat een belangrijke voorwaarde om akkoord te gaan met de hervorming van het pensioenstelsel.

Uitnodiging voor overleg over alternatieve oplossingen

Minister Hans Vijlbrief trekt het voorstel nu in, om zo de gesprekken met vakbonden en werkgevers weer op gang te krijgen. In een brief nodigt hij de sociale partners uit om mee te denken over alternatieve oplossingen. Het kabinet wil wel nog steeds bezuinigen.

In de brief (een reactie op een ultimatum door het FNV met landelijke acties) schrijft het kabinet:

“Met het stoppen van de één op één koppeling van de AOW-leeftijd aan de levensverwachting en het voorlopig niet in de voorgestelde vorm doorzetten van de maatregelen in de WIA en de WW, maakt het kabinet ruimte voor sociaal overleg en rust in de polder. Het kabinet is benieuwd naar alternatieve voorstellen van vakbeweging en werkgevers, in de wetenschap dat we betere resultaten halen als we gezamenlijk oplossing weten te vinden voor de problemen in ons land. Het kabinet gaat dan ook graag met sociale partners in gesprek over de doelen die we delen en de gezamenlijke uitdagingen die we zien. Vanuit die basis willen we verkennen wat oplossingsrichtingen zijn waar gemeenschappelijk draagvlak voor kan ontstaan, waarbij alle opties aan tafel besproken kunnen worden. Het kabinet is zich er terdege van bewust dat dit een open gesprek vraagt.”

De acties van de bonden gaan niettemin door. Ze vinden de plannen over AOW, WW en WIA niet alleen “volstrekt onvoldoende”, maar ook onduidelijk.

(Bron: Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Rijksoverheid, archief, NOS. Foto: ANP)

AOW-leeftijd verder omhoog door coalitieakkoord? ‘Jong en oud worden hier hard door geraakt’

 

Onderwerpen:

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Er word veel te vroeg gejuicht, de VVD geeft haar plannen nog niet op, en Vijlbrief van D66 die die smerige klusjes voor de VVD moet opknappen, zoals D66 (en CDA) hebben geaccepteerd van Yesilgoz/VVD, MOET gewoon verder gaan om dan de AOW’ers maar te plukken via een andere weg.
    Fiscaliseren is een mogelijk rampscenario, maar ook dat er opnieuw zal worden gepoogd om te ontkoppeling van het minimumloon, blijft een mogelijkheid, de Rechts liberale VVD heeft dat al eerder geprobeerd.
    Dit “zesde VVD” kabinet blijft maar doordrammen dat de AOW straks onbetaalbaar word, wat een flauwe kul, pure drogreden, we worden bedrogen, allemaal om maar die 19 miljard extra p/jr naar defensie te kunnen verzekeren.
    Dan is er nog een VVD monument dat gesloopt of toch op zijn minst vermageren moet, de villa subsidie, HRA, 11 miljard p/jr, een zekerheid voor de VVD die zo bij elke 2e kamer verkiezing, wéér dezelfde belofte kan doen, en daardoor telkens minstens 15 zetels extra binnenhaalt, zonder HRA zou de VVD waarschijnlijk met stuk of vijf zetels al heel tevreden moeten zijn.

    Al deze “smerige” politieke spelletjes duren nu al gemiddeld zo’n 15 jaar, en als er fundamenteel niets veranderd, kan de dominante VVD dit nog wel 10 jaar volhouden, o.a. afhankelijk van, al of niet, de wet “Hillen”.
    Dat alles uit zich ook in het steeds maar verder dalende vertrouwen in onze politiek.
    Word het stilaan niet de hoogste tijd, voor een kabinet ZONDER de asociale VVD?

    1. Eens! Met een ‘vingerknip’ is er zomaar bijna 20 miljard gevonden om defensie te verrijken, terwijl elke vorm van armoede in ons land stijgt en stijgt…
      Mijn vertrouwen in de politiek is al een langere tijd tot onder het vriespunt gedaald, incompetente bestuurders zonder enige ervaring of inzicht, waarbij de lange-termijn visie ontbreekt en zijn al snel bezig met het berekenen van hun wachtgeld… om ergens anders, al-dan-niet in het bedrijfsleven deel uit te maken van een manager cultuur en daar hun sporen weer achterlaten…
      Het is voor mij onbegrijpelijk dat die a-sociale VVD nog zoveel invloed kan blijven uitoefenen, terwijl het al lang bekend is dat zij een afbraak beleid voeren… Het recht van de sterkste laten gelden. Ik ben opgegroeid met het grote gemeengoed dat de sterke schouders de zwakkeren zullen dragen…