RegisterenInloggen

AliExpress krijgt garantieplicht. Is de winkel nu veiliger?

De Autoriteit Consument & Markt is afgelopen week voor het eerst in actie gekomen tegen AliExpress. Het populaire Chinese winkelplatform moet voldoen aan Europese regels over garantie en geschillen. Een belangrijke stap, vinden kenners van webwinkels. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Goedkoop

AliExpress bestaat sinds 2010. Het is een Chinees bedrijf dat wereldwijd actief is via het internet. Van bikini’s tot telefoonhoesjes, van huishoudelijke apparaten tot auto-onderdelen, het wordt allemaal te koop aangeboden via AliExpress. Steeds meer Nederlanders doen aankopen via deze website. Martijn Hos van thuiswinkel.org is een expert van online verkoop. Hij volgt AliExpress al jaren. ‘Het is een interessant bedrijf. AliExpress biedt producten spotgoedkoop aan. Maar het zijn vaak namaakproducten van een deplorabele kwaliteit. Europese bedrijven moeten voldoen aan allerlei product-eisen. Het is een goede zaak dat AliExpress zich ook aan Europese regels gaat houden .’

Onveilig

De consumentenbond maakt regelmatig melding van onveilige producten die AliExpress aanbiedt. Vorig jaar verkocht AliExpress onveilige kerstverlichting, USB-laders en powerbanks. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond waarschuwt: ‘Tweederde van alle producten zou niet in een Nederlandse winkel mogen liggen. Maar het is heel lastig om dit aan te pakken. Wij kunnen alleen waarschuwen. De douane en de NVWA zouden op kwaliteitsnormen moeten controleren. Maar het gaat om duizenden pakketten per dag vanuit China. Dat is dus niet te doen.’

Illegale producten

Soms zijn de producten die AliExpress aanbiedt niet eens toegestaan. Zo worden er jassen te koop aangeboden met het Nederlandse politielogo en de naam ‘arrestatieteam’. Dat mag niet van de politie. Een woordvoerder laat ons weten: ‘We weten al twee jaar dat het daar wordt aangeboden. Maar we kunnen er niet veel tegen doen, omdat de productie en handel in China ligt. De website biedt alleen een platform voor winkels, dus is lastig aan te pakken.’

Alibaba

Ook Cor Molenaar kent AliExpress goed. Molenaar is een Nederlandse econoom, en bijzonder hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit. Hij is in 2018 op bezoek is geweest bij AliExpress in China. ‘Een oud-directeur van Blokker werkte daar toen, en drie voormalig Blokker-inkopers waren met hem meegegaan naar China. Het bedrijf is heel innovatief. Alibaba is het moederconcern, met allerlei succesvolle vertakkingen.’ De Chinese overheid heeft het bedrijf flink geholpen om zo groot te worden. ‘Het adagium in China: U krijgt 80 procent van de kwaliteit voor 60 procent van de prijs. Dat moet iedere consument eigenlijk weten.’

BTW

‘Eigenlijk is AliExpress een soort techbedrijf’, zegt Martijn Hos. ‘Ze hebben een eigen betaaldienst. Het is een eigen ecosysteem. Daardoor is AliExpress ook in staat een machtige marktpositie op te bouwen in allerlei landen.’ AliExpress kreeg in het verleden, net als andere bedrijven buiten de Europese Unie, ook nog eens ontheffing van de BTW-afdracht, bij bedragen tot 22 euro. ‘Dat is per 1 juli gelukkig afgelopen, zegt Hos, want het werkte marktverstorend. Het is oneerlijk voor Nederlandse concurrenten. Maar we hebben onze zorgen of de douane dat wel goed kan controleren.’

Actie

Langzaam begint Europa de Chinese verkoopmachine eigen regels op te leggen. De Autoriteit Markt en Consument heeft deze week actie ondernomen tegen AliExpress.  Na een klacht van zes consumentenorganisaties uit verschillende landen is er overlegd met het Chinese platform. Met succes: De consument krijgt nu het recht binnen twee weken producten terug te sturen, Europese regels over garantie worden van toepassing. AliExpress moet extra kosten en informatie over de verkoper vermelden op de website. En een belangrijke stap: Een klant kan in de toekomst in eigen land geschillen uitvechten, bijvoorbeeld door naar de rechtbank te gaan. Voorheen moest de consument met zijn klacht over AliExpress naar Hong Kong.

Houvast

Saskia Bierling van de Autoriteit Consument en Markt: ‘Dit is de eerste keer dat we in actie komen tegen AliExpress. En we zullen controleren of AliExpress de toezeggingen echt nakomt.’ Martijn Hos van thuiswinkel.org is blij met de veranderingen. ’Dit zijn allemaal dingen die in Nederland de normaalste zaak van de wereld zijn. Het belangrijkste is dat je consumenten hiermee houvast geeft bij klachten. Meer kan je als toezichthouder niet doen, dan dezelfde regels toepassen en handhaven op alle spelers in Nederland.’ Cor Molenaar vindt het ook een stap in de goede richting. ‘Je moet je houden aan Europese regels, anders is er sprake van oneerlijke concurrentie.’ De Consumentenbond wijst ook op de eigen verantwoordelijkheid van de consument. Martijn Hos is het daar mee eens: ‘Consumenten moeten bij zichzelf te rade gaan. Goedkoop kan duurkoop zijn.  Ik heb zelf ook wel eens een hoesje voor een IPad besteld bij AliExpress. Het was te klein, dan ben je je geld gewoon kwijt.’

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Ik heb al 300 producten bij aliexpress gekocht, en nooit geen problemen ondervonden, die niet opgelost werden.
    Als iets niet bezorgt werd, kreeg ik ,of het geld terug ., of ze stuurde het nogmaals op.
    Ook de service is goed, als iets niet goed is, mag je het verkeerde onderdeel houden, en sturen ze het juiste.
    Wat ik wel meegemaakt heb is dat de post.nl het pakje bij het verkeerde adres bezorgde. Maar dat lag niet aan Aliexpress

    De producten zijn over het algemeen prima van kwaliteit.
    Het mailverkeer verloopt ook vlot, meestal kan je in het Nederlands schrijven, en krijg ik ook weer in mijn taal een reactie(google trancelate?)
    Tevens heb ik nog nooit extra inklaringskosten hoeven betalen.

    Wel heb ik begrepen dat de Nederlandse handel behoorlijk lijdt onder deze Chinees.
    En nu hebben ze een truc gevonden om de prijzen te verhogen.
    Immers deze rompslomp moet wel betaald worden, en zal Aliexpress de prijzen moeten verhogen.
    Waardoor het verschil kleiner wordt t.o.v. de in Nederland verkochte producten, die overigens ook vaak uit China komen

  2. En wat dacht je wie de rompslomp in China betaald.
    En wie denk je dat hier het meest aan verdienen.
    En wie denk je wie straks de rommel op gaat ruimen

    Maar zoals al zovelen in dit land denken en waar alles aan kapot gaat ‘als ik het maar heb’

  3. Koop er regelmatig. Aankoopgarantie is er allang en werkt iha goed, dus dat is niets nieuws.

    Garantie gedurende de economische levensduur zoals we dat in Nederland kennen zal nog wel een lange weg zijn. … Hopelijk komen daar afspraken over.

    Kwaliteit is wisselend. Voor goede kwaliteit moet je wel op het merk letten en soms scheelt het dan niets… Maar soms ook 50%…. dus gewoon opletten en de reviews lezen.

  4. Ik had laatst iets gekocht en het leveren duurde en duurde,uiteindelijk kreeg ik niets bij navraag kreeg ik mijn geld niet terug,geen speld tussen te krijgen.Het nadeel is dat je niet in het Nederlands kan bellen.Ik vind het oplichterij.Nooit meer dus.

    1. Als je bij “dispute” een bericht stuurt, kan meestal in het Nederlands, dan kan je kiezen voor geld terug of opnieuw versturen.
      Ik heb dat 5maal gedaan, en binnen enkele dagen stond het op mijn rekening.
      Ook kreeg ik gratis een onderdeel, die van een bestelling stuk was , gratis opgestuurt.
      Maar
      Ron. W steld alleen vragen, wie dit , en wie dat ?? Ik zou graag de antwoorden hierop zien.
      Kijk eens op artikels die jullie hier in Nederland kopen, daar staat heel vaak “Made in China” op.