Registeren Inloggen
Peter27
Peter27
meer dan een maand geleden

Afrekening Eneco

meer dan een maand geleden

Na 2 jaar verlost te zijn van Eneco stuurt Eneco opeens nieuwe afrekeningen en moet er fors worden bijbetaald. Kan dat zomaar?
Na telefonisch contact afgesproken dat Eneco de rekening even on-hold zet, helaas blijven ze aannamingen sturen, mag dat?
Voorgaande pakt ik op voor mijn schoonouders die 81 en 82 zijn, helaas blijft Eneco zijn afspraken niet nakomen, nu al 3 aannamingen verder en mijn schoonouders helemaal uit het veld geslagen, mag dat.

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Peter. Ik neem aan dat er ooit een eindnota van Eneco was toen u overstapte naar een andere leverancier? Dan is er geen reden tot paniek. U kunt bewijzen geen klant meer te zijn vanaf datum X. Wat KAN er aan de hand zijn? Schulden en wanbetalers worden meestal verkocht aan bedrijven die zich specialiseren in het incasseren van deze schulden. Het is een verachtelijk bedrijfsmodel maar niet verboden. Eneco verkoopt dan een bestand voor, ik zeg maar wat, 50% van de waarde aan een dergelijk bedrijf. Eneco is dan van het werk verlost, de rest schrijven ze af. Nu komt het mij voor dat uw schoonouders, bij het exporteren van het bestand, per ongeluk in de wanbetalerslijst zijn gekomen. U belde al met Eneco die toegezegd heeft het op te lossen. Dat wordt een hele kluif want ze hebben de zaak doorverkocht. Dat uw schoonouders daar tussen zaten is strafbaar! Deze hadden, na beëindiging van hun contract, verwijderd moeten worden volgens de wet. U kunt hiervan dus een melding maken (ACM bijvoorbeeld) wat een forse boete voor Eneco kan opleveren. Het is misschien charmant direct bij het incassobureau aan te kloppen, de zaak voor te leggen en hun er tevens op wijzen dat de gegevens van uw schoonouders onterecht verkregen zijn en het gebruik ervan (door de incassoboys) dus strafbaar is. Persoonlijk zou ik dit schriftelijk en aangetekend doen. (foto maken van de brief, de enveloppe, de aantekening enz). MAAR…. ik kan niet zien of bovenstaande werkelijk (per ongeluk in verkeerde bestand) is voorgevallen. Hoe dan ook is Eneco fout met het bewaren van de gegevens. Nog een MAAR, ik ben geen jurist.

      meer dan een maand geleden
    • Peter27
      meer dan een maand geleden

      Ondertussen weer contact met Eneco gehad. Volgens Eneco gaat het om een herberekening omdat Eneco destijds (meer dan 2 jaar geleden en bijna 2 jaar geleden) blijkbaar de ODE (opslag duurzame energie) en EB (energie belasting) niet goed zou hebben berekend. Gek dat dat 2 jaar naar dato nog kan. Wat mij betreft zijn ze te laat, klopt dat??

      meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hallo Peter. Ik kan zo 1-2-3 bij Eneco zelf niets vinden. Mogelijk kunt U op het afgesloten contract hier iets over vinden? Als ik verder zoek langs diverse fora dan zie ik dat de maximale termijn van terugvordering 5 jaar is. Althans dat is een antwoord van de juridische dienst op de site van RADAR. Het antwoord was wel meer dan 2 jaar geleden gegeven maar neem even aan dat het klopt dan valt u (ruim) binnen deze termijn. Natuurlijk kunt u even navraag doen bij de Eneco klantenservice hoe het precies zit? Wel erg zuur!

        meer dan een maand geleden
    • ecschool
      meer dan een maand geleden

      Meer dan 2 jaar geleden heeft u/uw betrokken familieleden de eindafrekening van Eneco betaald. U mocht er gezien de deskundigheid bij het bedrijf ENECO vanuit gaan, dat dit de juiste eindafrekening is geweest. Het is aldus ook door ENECO als eindafrekening benoemd. Dat men na twee jaar erachter komt, dat men een fout heeft gemaakt is een gegeven. U / uw betrokken familieleden kunnen echter niet verweten worden, dat u van deze fout op de hoogte had kunnen zijn en aan de bel had moeten trekken bij ENECO op het moment dat u/ uw betrokken familieleden de eindafrekening onder ogen kreeg. U / uw betrokken familieleden kunnen in deze niets verweten worden. Het is onredelijk om de fout die men bij ENECO heeft gemaakt nu na zoveel jaar nog op uw schouders of die van uw betrokken familieleden te leggen. Het is een onbetamelijke bedrijfsactie. U kunt mogelijk dit navragen bij uw rechtsbijstandsverzekering. Hopelijk hebt u die, anders bij een gratis advies mogelijkheid van juristen of advocaten collectief. (in de stad Utrecht is er mogelijk nog steeds gratis advies te krijgen bij een Rechten studentencollectief (studenten in de afstudeerfase). Opmerking: ik ben geen jurist noch een advocaat, wel veel levenservaring.

      meer dan een maand geleden
    • Peter27
      meer dan een maand geleden

      Bedankt voor jullie reacties. Ik heb opnieuw contact gehad met Eneco en rekeningen zouden nu echt op on-hold staan. Ik had ook een klacht ingediend en in eerste instantie hebben ze daar negatief op gereageerd, maar er zou een hoger geplaatst persoon mij terugbellen na zijn vakantie (dat is al weken geleden). Ook heb ik gevraagd om terug gebeld te worden door ene directeur die telkens de brieven ondertekend. Wat een bedrijf is dat. De vriendelijke dame aan de telefoon heb ik heel veel sterkte gewenst om nog bij zo’n bedrijf te willen werken.

      meer dan een maand geleden
    • Peter27
      meer dan een maand geleden

      Laatste ontwikkeling. Ik was via mail in contact met de klantenafdeling en zij hebben nogmaals uitgelegd dat zij de factuur niet goed hadden opgemaakt, tevens hadden zij de verhoging van 40 euro terug gedraaid. Ik heb daarop gereageerd en was in afwachting van hun telefoontje. Helaas niks ontvangen. Wel heeft een incasso bureau mijn schoonouders aangeschreven, het wordt steeds gekker. Nu heeft Eneco mij 2 weken daarna een mail gestuurd dat een van de directeuren mij niet kan bellen. Ondertussen op Eneco’s laatste mail gereageerd met de info van het incasso bureau erbij. Ben benieuwd wat nu de reactie is.

      meer dan een maand geleden