Registeren Inloggen
Vlijmen
Vlijmen
meer dan een maand geleden

Belastingdienst tav DigiID

meer dan een maand geleden

Beste mensen,
Bij het aanloggen online met mijn DigiId en sms confirmation kreeg de medeling, dat per

Vanaf 1 oktober 2022 kunt u bij de Belastingdienst alleen nog inloggen met de DigiD app of met een sms-controle. Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD.

Met andere woorden, je wordt verplicht om een mobile telefoon te hebben en de DigiD app te download.

Volgens mij moet jullie hier vragen over stellen bij de Minister of politiek.
Ontoelaatbaar om mensen te verplichten

Groet, Will van Vlijmen

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Will van Vlijmen,
      Denkt u werkelijk dat de wijziging zomaar wordt doorgevoerd?
      Ook de Overheid heeft zorgplicht om uw gegevens via DigiD niet makkelijk te laten achterhalen.
      En ja, dan heeft u i.d.d. nu ook een telefoon nodig.
      Gewoon een simpele gsm waar u sms-jes mee kunt ontvangen is genoeg.
      De app vereist een smartphone.
      Leuker kunnen ze het niet maken, ietsiepietsie veiliger wel.

      meer dan een maand geleden
      • Wil59
        meer dan een maand geleden

        Uw stelling waarin u beweerd “dan heeft u i.d.d. nu ook een telefoon nodig” en “Gewoon een simpele gsm waar u sms-jes mee kunt ontvangen is genoeg” is niet juist, in ieder geval is uw stelling niet volledig.
        Daarmee suggereert u dat er ALTIJD een mobiele telefoon of smartphone nodig zou zijn om een SMS bericht te ontvangen of de app te gebruiken.
        Voor de DigiD gebruikers die niet in het bezit zijn van een mobiele telefoon en/of deze niet kunnen of willen gebruiken is de DigiD te activeren met een extra beveiligingsmaatregel als een “gesproken SMS” naar een huistelefoon.
        Juist diegene die niet in het bezit zijn van een mobiele of smartphone hebben nog steeds een huisaansluiting waar de “gesproken SMS” naar verzonden kan worden.
        Bij velen (vaak ouderen) heb ik dat zo ingesteld en dat werkt al vele jaren naar volle tevredenheid.

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Ik heb niets gesuggereerd, 5 dagen geleden.
        Ik wist niet eens dat de gesproken SMS nog steeds mogelijk is.
        Niemand in mijn omgeving gebruikt die mogelijkheid nog, die zijn allemaal over naar het mobieltje of werken met een machtiging (zodat ze baas blijven over hun eigen DigiD).
        Enfin, nog een mogelijkheid dus.
        Prima toch?!?!

        meer dan een maand geleden
    • FRATER
      meer dan een maand geleden

      Belastingdienst heeft de WETTELIJKE plicht om hun diensten voor IEDEREEN TOEGANKELIJK te houden, dus OOK voor mensen die géén gebruik van de digitale mogelijkheden willen en/of kunnen maken.
      Belastingdienst is dus VERPLICHT om alternatieve mogelijkheden (byv. telefonisch, schriftelijk) te bieden.

      Byvoorbeeld de belastingaangifte kun je nog altijd gewoon schriftelijk doen; kwestie van even bellen en vragen om je de formulieren toe te sturen. En hetzelfde geldt voor tal van andere zaken m.b.t belastingzienst.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Klopt maar de Belastingdienst heeft ook de verplichting dat uw gegevens VEILIG zijn en/of kunnen worden ingezonden.

        meer dan een maand geleden
      • keesje39
        meer dan een maand geleden

        @Frater.
        Bij ‘even bellen’ was vermelding van het telefoonnummer handig geweest. Je moet namelijk niet bij de Belastingtelefoon zijn als je voortaan alles op papier wilt, maar op een heel ander nummer: 0800-2358352.

        meer dan een maand geleden
    • Trum
      meer dan een maand geleden

      Inderdaad Frater!
      En vooral je opmerking: mensen die geen gebruik kunnen maken van digitale rommel.
      Niet voor iedereen is een ‘simpele GSM’ zoals Superbitch dat noemt is niet voor iedereen ‘simpel’

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Trum,
        Lees mijn reactie even goed voor u een sneer op de persoon uitdeelt.
        De “simpele” gsm is een gsm waar men mee kan bellen, gebeld kan worden en SMS mee kan versturen of ontvangen.
        Bijv. zo’n degelijke Nokia 6310.
        Geen fancy smartphone met internet o.i.d.

        meer dan een maand geleden
    • AStuijt
      meer dan een maand geleden

      Toen mijn zuster stierf, arm 2 jaar geleden, was zij arm. Zij had geen telefoon meer, Niet vast of mobiel. Het enige was haar abonnement op internet en de verouderde PC, die het nog nét aankon. Internet was de goedkoopste Friese provider.
      Zij had sinds de dood van haar man, 2002, problemen met de Belastingdienst, door nagelaten schuld en haar 2 nationaliteiten en dus een combinatie van laag Federaal USA pensioen en een gedeeltelijke AOW. En ze was journalist – dus “lastig”. Jaren konden wij niet geloven dat het haar zó moeilijk is gemaakt tot haar dood. DigiD heeft zij nooit gekend.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        DigiD is een systeem waarmee Nederlandse overheden op internet iemands identiteit kunnen verifiëren, een soort digitaal paspoort voor overheidinstanties.
        DigiD werd in 2003 gelanceerd onder de naam Nieuwe Authenticatie Voorziening en werd toen ook wel Burgerpin genoemd. De naam werd op 5 oktober 2004 gewijzigd in DigiD. Alle burgers van Nederland konden vanaf 1 januari 2005 zich ermee bij overheidsorganisaties via internet identificeren en alle overheidsinstellingen in Nederland konden zich op DigiD gaan aansluiten. DigiD is een afkorting van Digitale Identiteit.
        Het is door stichting ICTU opgezet, die in 2001 is opgericht door het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. DigiD werd ontwikkeld door het BKWI. DigiD is nu in beheer bij de gemeenschappelijke beheerorganisatie van de overheid: Logius.
        DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer.
        Bron: Wikipedia

        meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Rest mij een vraag , namelijk de meeste ouderen zijn niet erg handig vooral als het op telefoons aankomt en daarbij speelt nog een probleem namelijk het Netwerk zoals 2G en 3G en 4G en 5G .
      T-mobile zegt gestopt te zijn met het 2G netwerk dus tegenwoordig moet je wel een provider hebben met 4G of 5G netwerk en tevens een geschikt toestel hier voor . Nu weet ik niet met welke
      netwerken de Nokia 6310. werkt ??? Iemand die dit weet ???

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Van de site van de Belastingdienst:
      Soms is het fijn als er iemand met u meekijkt. Denk aan een familielid of een goede vriend. Als u uw aangifte door een bekende wil laten invullen, let er dan wel op dat u uw DigiD niet uit handen geeft.
      VRAAG HIERVOOR EEN DIGID-MACHTIGING AAN.
      Met een DigiD-machtiging kunt u iemand machtigen om de aangifte voor u te doen of iemand te helpen bij het doen van aangifte.
      Iemand machtigen is veilig, u hoeft uw DigiD dan niet uit handen te geven.

      meer dan een maand geleden
    • Wil59
      meer dan een maand geleden

      Geachte hr/mevr Will van Wlijmen
      Als een organisatie, zoals de belastingdienst vanaf 1 oktober 2022, een extra beveiligingsmaatregel eist en toepast op een DigiD inlogmethode, kan u die extra beveiliging bij uw DigiD ook activeren als een ‘gesproken SMS bericht’.
      Dat gesproken SMS-bericht kan naar elke telefoon worden gestuurd, naar een mobiele telefoon, dus ook naar uw huistelefoon.
      Op deze wijze wordt u, en alle anderen die daar moeite mee hebben of zich bezwaard voelen, niet verplicht om een mobiele of smartphone te gebruiken.

      meer dan een maand geleden