RegisterenInloggen
Anonimus
Anonimus
meer dan een maand geleden

Declaraties ziekenhuis onjuist

meer dan een maand geleden

De declaraties die het ziekenhuis naar onze zorgverzekeraar heeft gestuurd n.a.v. een opname van mijn echtgenoot klopt van geen kant.
Aangezien de bedragen die daarmee gemoeid zijn en de wederom stijgende premie volgend jaar, vraag ik me af of het indienen van onjuiste declaraties landelijk gangbaar is. De ombudsman van het Noordhollands Dagblad heeft hier in December 2019 al eens een oproep over geplaatst in de krant en heeft daar zo’n 30 reacties op gekregen van mensen die allemaal onjuiste declaraties met flinke bedragen kenbaar maakten.
Wordt het niet eens tijd hier meer aandacht aan te besteden?
De steeds maar stijgende premie van de basisverzekering brengt steeds meer mensen met een laag inkomen in de problemen en ik vind het stuitend dat er door het ziekenhuis onjuiste declaraties ingediend worden en grote bedragen worden binnen geharkt die niet terecht zijn.
In ons geval is er 2x 5 dagen opname in rekening gebracht terwijl dit maar 7 dagen waren. Tevens een declaratie van 2019 terwijl mijn echtgenoot in 2019 helemaal niet in het ziekenhuis geweest is.
Tevens klopt geen enkele datum.
Ik heb hier melding van gemaakt bij onze ziektekosten verzekeraar maar men reageert en acteert daar niet op…….ik moet daar zelf maar achteraan!
De 30 reacties die bij de ombudsman van het Noordhollands Dagblad zijn binnengekomen kregen dezelfde reacties van hun ziektekosten verzekeraar. Er wordt NIETS aan gedaan en er veranderd helemaal NIETS!

    • Dagmar27
      meer dan een maand geleden

      U heeft helemaal gelijk; vaak kloppen de declaraties van m.n. de verzekerde zorg die níet onder de “aanvullende verzekering” valt.
      Heb dit ondervonden bij een ziekenhuis maar ook bij de apotheek.
      Na heel veel getouwtrek zijn de nota’s gecorrigeerd (m.n. bij de apotheek is dit een hele strijd geweest).
      Hier wordt nu iedere nota stelselmatig uitgesplitst; dat is best veel werk.
      Uiteindelijk dient het een goed doel: niet meer betalen dan geleverd is.
      En ja, daar mag best wat extra aandacht aan besteed worden.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Ik snap niet dat zorgverzekeraars dit over hun kant laten gaan , of denken ze misschien de klanten betalen toch wel wat het ook kost . Geen wonder dat de gewone zorgverzekering steeds maar hoger en hoger wordt . Als er wordt gegraaid door veel te dure valse facturen in te dienen . Is hier uberhaupt wel toezicht op ???

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Dagmar27
        meer dan een maand geleden

        Nou Gerard, dat toezicht is de klant/patiënt.
        En daarmee gelijk de “Kop van Jut” omdat zelden de zorgverzekeraar achter de “foute” declaraties aangaat maar verdraaid vaak is het de klant/patiënt die “foute” declaraties constateert, onderzoekt én gecorrigeerd krijgt.
        Als “dank” krijgt de klant/patiënt dan van de zorgverzekeraar een …….verhoogde premie en een uitgekleed vergoedingenpakket.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

    • MathildeD
      meer dan een maand geleden

      De rekening van een ziekenhuis is al meer dan 10 jaar niet meer gebaseerd op het aantal ligdagen. De rekening bestaat uit dbc’s. Dat is een tarief voor een combinatie van activiteiten, zoals consulten, onderzoeken, ligdagen. In de dbc’s staat altijd een variabel aantal ligdagen, bijvoorbeeld 5-8 ligdagen. Ziekenhuizen gaan daar inderdaad creatief mee om, namelijk ze proberen een patiënt liever 5 dan 8 dagen te laten liggen en liever 5 dan 4 ( want bij 4 ligdagen hoort een lagere dbc). Ook ben ik niet zeker wat precies een ligdag inhoudt. In het verleden was dat niet hetzelfde als een overnachting . Bijvoorbeeld als iemand op maandagochtend om 10 uur opgenomen wordt en op dinsdag om 12 uur ontslagen wordt, zouden dit wel eens 2 ligdagen kunnen zijn. Verder worden alle zorgactiviteiten geregistreerd ( consulten, onderzoeken etc.) en een landelijke computer bepaalt daaruit de bijbehorende dbc. Dus fraude is alleen mogelijk bij het registreren van de zorgactiviteiten. Een goede zorgverzekeraar heeft de “ Mijnomgeving” zo ingericht, dat de verzekerde deze allemaal kan bekijken. Als er daar iets niet klopt ( bijvoorbeeld ‘n onderzoek dat niet gedaan is, moet je de zorgadministratie ( of debiteurenadminsitratie) van het ziekenhuis aanspreken.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Creatief boekhouden dus dan kan ik me voorstellen dat mensen zich gaan afvragen klopt dit allemaal wel . 🤔🤔🤔 En zeker omdat ieder jaar de premies maar stijgen word men kritischer daar sta ik niet van te kijken.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie