- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 2 maanden geleden door .
Denk dan hier eens over na…
Voor de komst van internet ging iedereen gewoon naar de winkel om een product te kopen. Reclames las U in de krant, een huis aan huis folder of via de radio en TV. Na internet ontstonden internet winkels. Veelal waren dit dezelfde winkels als in uw woonplaats die een website begonnen. Inmiddels is vrijwel elke commerciële activiteit verplaatst naar het internet. Gevolg is lege winkelstraten / een “dood” centrum…
Een aantal slimme marketingmensen vonden dat er veel geld te verdienen viel met het “samenbrengen” van producten of informatie op 1 website. Zo ontstond bijvoorbeeld startpagina.nl. Op hun site klikte u op de link van de winkel waar u naar toe wilde. Deze “click” leverde startpagina dan een cent op (honderdduizenden per dag). Ook gingen bedrijven- diensten- en webshops betalen om op die startpagina te komen. Ze kon er dus behoorlijk de boterham mee verdienen.
Waarom schrijf ik dit? Daarvoor even snel vooruit naar vandaag en veel klachten op diverse fora. Doordat mensen alles vanuit de luie stoel via internet willen regelen (of kopen) is er een explosie ontstaan van diensten die tussen U en het product / de dienst gaan zitten en daar fors aan verdienen zonder veel te hoeven doen. Omdat ze “er tussen” zitten zijn ze nooit direct / zelf aansprakelijk als er iets fout gaat of U opgelicht wordt. De wet op de privacy zorgt er voor dat zij de gegevens van de malafide partij, waar u uiteindelijk uitkomt, nooit mogen prijsgeven. Snel geld, nul risico.
Het forum staat vol met spoed loodgieters, slotenmakers, dakdekkers, elektriciens, ontstoppers en ga zo maar door. Dit zijn allemaal “tussenlagen”. Ze betalen Google om bovenaan in de resultaten te staan. Het enige wat ze daarna doen is de opdracht (ticket) door te sturen naar een aangesloten bedrijf en…. kassa. Dat dit bedrijf malafide blijkt is niet hun fout. Dan zijn er de “drop shippers” die tussen u en een leverancier gaan zitten. U denkt in een Nederlandse webshop te bestellen. De drop-shipper bestelt het artikel voor de helft in China en laat het bij u afleveren. Klachten? Stuur maar terug naar China. Snel geld en iedereen kan het. Dan zijn er nog de “koopjes” sites maar ook vakantie-stunters enzovoort. Maar denk ook aan bijvoorbeeld Uber of AirBNB. Allemaal hetzelfde principe. Uw geld zo snel mogelijk in hun zakken!
Mijn punt is: Het zou goed zijn als mensen / U gewoon weer naar de winkel gingen om een product of dienst te kopen. De kans dat u opgelicht wordt is klein. Daarnaast kunnen lokale winkels blijven bestaan. JA, vaak bent u (iets) duurder uit. Maar als uw nieuwe TV er op zaterdagavond om 19:00 mee ophoud zie ik Mediamarkt echt niet langs komen. De lokale winkel zal dit mogelijk wel doen. Hij/zij heeft uw klandizie nodig. Dit (en andere) forum zou er een stuk leger van worden……
-
-
Max Paymeer dan een maand geleden
Voordat u er over valt, ik ben geen winkelier en heb die ook niet in mijn familie. Ook wil ik de genoemde bedrijven nergens van beschuldigen!
meer dan een maand geleden-
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
Op zich een nobel streven.
Ik probeer het ook te doen.
Vaak trek ik mijn info van het internet alvorens ik naar de plaatselijke middenstand ga.
Maar dan sta ik in de winkel, is het product wat ik zoek er niet en zegt de medewerker: ‘geen punt hoor, ik kan het via internet voor u bestellen en kunt u het over .. dagen hier ophalen’.
Keer op keer, variërend van een strijkbout tot kleding.
Dan pas ik, sorry.meer dan een maand geleden -
Max Paymeer dan een maand geleden
Excuus niet nodig!! De winkel heeft weinig voorraad omdat steeds meer mensen via internet bestellen. De voorraad verouderd dan te snel en opslagruimte is voor een winkelier duur. Maar… als de winkelier het voor u besteld kunt u in ieder geval “in de buurt” reclameren en hij/zij lost het op. In beide gevallen moet je X-dagen wachten. En dan krijg je bijvoorbeeld niet dit:
meer dan een maand geleden -
SuperBitch – scherp & hulpvaardig-meer dan een maand geleden
MaxPay,
Als ik naar de stad ga voor iets simpels als een strijkbout verwacht ik niet dat ik bij de specialist een strijkbout moet laten bestellen en dat ding dan een week later op mag halen.
Dat terwijl ik dezelfde strijkbout via (vaak ook nog dezelfde winkelorganisatie) binnen 48 uur thuisgeleverd kan krijgen of elders op internet binnen 48 uur thuisgeleverd én voordeliger.
Dan pas iken bestel ik het zelf via internet.Kleding idem dito (geen drop-shipper) maar daar maak ik vaak een uitzondering voor omdat ik de kwaliteit van het materiaal e.d. wol zien en voelen.
meer dan een maand geleden -
Max Paymeer dan een maand geleden
Hoi SuperBitch. Prima! Iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Ook ik bestel wel eens online (Aliexpress) als ik een product nergens anders kan krijgen (veelal ICT of elektronica onderdelen). Daarnaast kan in mijn optiek een strijkbout wel een weekje wachten maar dat is een persoonlijke mening!!
Mijn punt is dus, ALS je al on-line gaat kopen neem dan tenminste een aantal basisregels in acht. En heb je het beslist NU nodig? En zoals je al ergens opmerkte, een bezoekje aan een winkel is toch ook gezellig? (zolang ze er nog zijn 😉
meer dan een maand geleden
-
-