Registeren Inloggen
Bert Dalmolen
Bert Dalmolen
meer dan een maand geleden

elektrisch rijden, uitzending 22 maart

meer dan een maand geleden

Gisteren uitzending gezien met meneer van eviolin aan het woord. Reactie op de kaart van Nederland met veel rode gebieden: nee, het is niet zo slecht, over de gebieden dus waar te weinig laadpalen staan. En daar werd ik boos over. Het is, op z’n Nederlands een kletsverhaal. Maar ja, deze meneer werkt voor eViolin, de vereniging van laadpaaloperators en service providers – de slager die zijn eigen vlees keurt…
Ik rijd nu een jaar een Opel Ampera, bereik elektrisch 50-70km, daarna gaat ie over op benzine.
Mijn ervaringen:
Bij meeste ziekenhuizen en ggd instellingen (kom ik vaak voor mijn werk): geen laadpalen! Bij het Antoni van Leeuwenhoek, voor paar duizend auto’s: ca 12 laadpunten (altijd bezet door dezelfde auto’s, de hele dag). Er is daar net een nieuwe parkeerplaats bijgeplaatst voor minstens 1000 auto’s, geen laadpalen.
Bij de Jaarbeurs Utrecht ca 8 laadpunten, 10 minuten na openen terrein bezet. Gisteren in Sneek, in een straal van 3 km rondom het centrum, 2 laadpunten (niet palen). Bij mij thuis in Huizen: dichtsbijzijnde laadpaal:1.2 km. Laadpaal voor mijn (rijtjes)huis mag niet van de gemeente, die elektrisch rijden zegt te bevorderen. Heb een laadpaal voor mijn wijk aangevraagd, komt op 300m afstand van de woning, maar proces duurt al bijna een jaar (na snelle initiele goedkeuring). Hoeveel voorbeelden wil de meneer van eviolin ) om aan te tonen dat waar je ook in Nederland woont, het aantal (beschikbare) laadpunten bedroevend is. Conclusie is dus dat ik meestal op benzine rijd omdat ik de auto niet kan opladen op plaats van bestemming. En dat elektrisch rijden ideaal is om af te vallen want je loopt ineens veeeel meer….
Groet Bert Dalmolen

    • Richard40
      meer dan een maand geleden

      Hoi. Ik zit ook met hetzelfde probleem. Rij zelf een Opel Ampera-e. De dichtsbijzijnde laadpaal vanaf mijn huis is 500 meter bij een school. Destijds aangevraagd door een bewoner in die straat. Er is maar 1 plek afgekruist. Je voelt hem al aankomen. Geregeld staat op de plek er naast een brandstofauto waarschijnlijk van 1 van de leerkrachten. Ik kan hem dus overdag niet kwijt. Gemeente al meerdere keren hierover aangesproken maar na 6 maanden is er nog steeds een moeite genomen om een extra parkeervak af te kruisen. Iets verderop is het zo erg dat de eigenaar van een dikke tesla bijna 2 parkeerplekken nodig heeft en ik half op de stoep moet parkeren (wat dan eigenlijk ook niet mag) om de auto op te laden. En als klap op de vuurpijl blijft diegene daar ook rustig staan terwijl er niet opgeladen wordt.

      meer dan een maand geleden