Registeren Inloggen
Vrijland
Vrijland
meer dan een maand geleden

Fijnuitstoot roet bij oude diesels

meer dan een maand geleden

Autobezitters die een oude diesel koesterden, worden op diverse manieren door het RDW benadeeld. Ik heb hen daarover een brief geschreven die ik u ook graag ter beschikking stel. Ik neem aan dat – weliswaar een kleine groep – maar meer autobezitters op deze manier ERNSTIG worden benadeeld.

    • Vrijland
      meer dan een maand geleden

      RDW, unit VRD
      t.a.v. wijziging uitstoot deeltjes
      Postbus 30 000
      9640 RA Veendam.

      Betreft: Fijnstofuitstoot dieselvoertuigen

      Mijnsheerenland, 12 februari 2020,

      Geachte heer/ mevrouw,

      Als zeer tevreden eigenaar van een VW Passat TDI uit 2008 waar ik al 8 jaar met veel plezier in rijd, ben ik recentelijk geconfronteerd met een aantal maatregelen die meer effecten heeft dan u en wellicht menigeen veronderstelt.

      Uiteraard onderschrijf ik het uitgangspunt om tot een beter milieu te komen. Ik bestrijd alleen de manier waarop deze maatregel mij en andere dieselrijders meer dan normaal dupeert. Graag presenteer ik enige argumenten onderstaand:

      Het blijkt dat de registratie van de voertuigen bij de RDW niet die zorgvuldigheid en volledigheid heeft, die nodig is om doeltreffend te kunnen opereren. Een aantal voertuigen blijkt onvoldoende geregistreerd te zijn, waaronder het mijne. Aangeslagen voor extra heffing door het RDW, maar blijkt te zijn voorzien van een roetfilter.

      Om dit te bewijzen cq te veranderen dien ik een wijzigingsvoorstel te sturen naar het RDW waarbij een Certificaat van Overeenstemming dient te worden opgestuurd. De bewijslast wordt bij de eigenaar gelegd in plaats van bij degene die sanctioneert. Ten overvloede is het zo dat een aanvraag van een dergelijk certificaat een bedrag van € 115,00 excl. BTW gaat kosten.

      De genoemde maatregelen hebben niet alleen het beoogde effect dat eigenaren hun voertuig graag willen verkopen, maar het onwelkome neveneffect dat de markt voor tweedehands diesels uit deze categorie helemaal is ingezakt. Dit betekent dat eigenaren met oude diesels duizenden euro’s mislopen als zij hun auto willen verkopen c.q. inruilen.

      Duurzaamheid is in mijn optiek ook zo lang mogelijk gebruik maken van een machine en daar waar deze hapert, ervoor zorgen dat er gerepareerd wordt. Daarom reed ik al zo lang met mijn VW Passat TDI. De overheid (lees: RDW) heeft ervoor gekozen om naast alle belasting die je als autorijder al ophoest, al deze bezitters een kopje kleiner te maken en te dwingen hun auto van de hand te doen. En dit alles zonder enige vorm van compensatie en compassie.

      Tenslotte wordt er nog extra druk op de ketel gezet omdat nu al beloofd is dat volgend jaar de APK nog stringenter wordt en er apart op roetuitstoot zal worden gecontroleerd ongeacht de aanwezigheid van een roetfilter.

      Ik ben heel erg benieuwd of de moeite wordt genomen om deze brief te beantwoorden en er gedachten zijn ter compensatie. Ik zal daarom deze brief ook naar enkele consumentenprogramma’s mailen.

      Met vriendelijke groet, Henk M.W. Konings

      meer dan een maand geleden
    • Erik Meijer
      meer dan een maand geleden

      Wat u beschrijft raakt de zaak in de kern. Het gevoel van onrecht is groot en terecht . Ik ben zelf bezitter van een camper uit 2006. Op een of andere manier zou de overheid gedaagd moeten worden want deze regel riekt gewoon naar discriminatie. Weet iemand of er collectief al een rechtszaak wordt aangespannen?
      m.vr.gr Erik Meijer.

      meer dan een maand geleden
    • Vrijland
      meer dan een maand geleden

      Ik heb van het RDW een reactie gekregen op mijn brief die, zoals verwacht, weinig duidelijkheid biedt. Ze verschuilen zich achter de Rijksoverheid. (zij zijn slechts een uitvoeringsorgaan….) Zij geven ook aan dat een Certificaat van Overeenstemming aanvragen geen zin heeft, omdat daar dezelfde gegevens op staan die nu ook geregistreerd staan. Ze geven aan dat een vrijstelling van het betalen van extra “roetbelasting” niet afhangt van de aanwezigheid van een roetfilter maar van de hoeveelheid roet die de motor uitstoot. Dat zou ik kunnen vinden op de website van het RDW bij kentekencheck, onder tabblad motor en milieu – uitstoot – V5. Helaas……….dit blijkt helemaal niet zo te zijn. Ook hier weten ze niet wat ze wel geregistreerd hebben en wat niet.
      Wat ik zou willen weten is waar ik bezwaar zou moeten maken tegen de extra belasting en welke gegevens men dan nodig heeft. Als ze geen Certificaat van Overeenstemming nodig hebben wat in de brief die iedereen heeft gekregen wel wordt gesuggereerd en als enkel de hoeveel roet bepalend is (iets dat volgens mij pas in 2021 zou gaan gelden), levert het meer vragen dan antwoorden op.

      meer dan een maand geleden