Registeren Inloggen
DutchNZ
DutchNZ
meer dan een maand geleden

Geen pakketreis refund na faillissement Tenzing Travel?

meer dan een maand geleden

Beste lezer,

Wij hebben een pakketreis geboekt met D-Reizen als doorverkoper en Tenzing Travel als reisorganisator. Deze laatste is op 14 juli 2020 failliet verklaard.

Ons terugvlucht is geannuleerd vanwege Covid-19. Tenzing hebben een refund gevraagd van Singapore Airlines. De refund is waarschijnlijk overgemaakt aan Tenzing op 14 juli. Wij hebben verder ook een repatrieringsvlucht van €1800 zelf betaald.
Het geld van de refund hebben we niet ontvangen.

Deze situatie blijkt niet te vallen onder de SGR-regeling puur omdat we weer thuis zijn. Andere reizigers van Tenzing vallen wel onder de regeling omdat ze op reis waren of nog niet vertrokken waren toen het faillissement uitgesproken was. Dit betekent dat er uberhaupt geen sprake is van een garantieregeling voor reizigers in onze situatie.
Volgens de curator is de luchtvaartmaatschappij verplicht om het refund geld aan Tenzing te betalen ook als de refund aanvraag na het faillissement Is afgerond. Dit vanwege de geldstroom. Vanaf het moment van faillissement is het dus niet mogelijk om ons geld terug te krijgen!

Er is geld betaald voor iets dat we hebben niet kunnen benutten of gebruiken. Er is geen prestatie geleverd volgens de overeenkomst van de pakketreis.

We zijn dus van mening dat Tenzing hier hebben gefaald. Volgens een ACM artikel van 1/7/2019 : “Reisaanbieders zijn namelijk verplicht een garantieregeling te bieden aan reizigers die een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement boeken. Consumenten die hun reis al betaald hebben zijn daarmee hun geld niet kwijt als de aanbieder failliet gaat.” Dit is dus niet het geval.

Graag willen we weten hoe we ons geld nog kunnen terugkrijgen en of de SGR willen toch het bedrag uitkeren. Aansluiten bij de schuldeisers zal waarschijnlijk niets opleveren.