Registeren Inloggen
Redactie Meldpunt
Redactie Meldpunt
meer dan een maand geleden

“Het is iemands eigen verantwoordelijkheid om mee te komen in het digitale tijdperk”

meer dan een maand geleden

Deze tijd vraagt digitale vaardigheden van mensen. Als iemand die niet heeft, moet die ze aanleren. Het is iemands eigen verantwoordelijkheid om mee te komen. De andere optie is dat bedrijven, overheden en instellingen ook toegankelijk zijn voor de mensen die deze digitale vaardigheden niet van jongs af hebben aangeleerd. Dat zij dit niet meer kunnen of willen leren, is hun goed recht. Wat is uw mening?

Stelling:
“Het is iemands eigen verantwoordelijkheid om mee te komen in het digitale tijdperk”

✅ Eens of ❌ oneens?

    • YBade50
      meer dan een maand geleden

      Oneens! Niet iedereen heeft in het verleden de kans gehad om een computer aan te schaffen, waardoor zij nu niet meer mee kunnen komen.

      meer dan een maand geleden
    • Peter Hensen
      meer dan een maand geleden

      het is raadzaam om bij te blijven in dit digitale tijdperk. maar er zijn nog heel veel voornamelijk ouderen die hier niet toe in staat zijn. Er moet andere mogelijkheden openblijven om deze mensen mee te laten doen met de maatschappij

      meer dan een maand geleden
    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Dat deze tijd digitale vaardigheden vraagt maakt de digizooi die overheden, bedrijven en organisaties over ons heen storten niet vanzelfsprekend. In tegendeel. Mogelijk loopt de redactie een beetje achter bij het consumeren van nieuws over oudertoeslagen, falende belastingdiensten, uwv’s en nog zo wat. Uit onderzoek blijkt inmiddels dat 4 miljoen mensen in Nederland niet in staat is om digitaal goed te communiceren met de overheid. En ik geef ze groot gelijk!

      meer dan een maand geleden
    • Xxxxxx
      meer dan een maand geleden

      Oneens, veel mensen zijn digibeet en ook veel jonge mensen

      meer dan een maand geleden
    • Marchispa
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Niet iedereen heeft de mogelijkheden om digitale apparatuur aan te schaffen, of internet te kunnen betalen, er zijn mensen die het vanwege leeftijd of ziekte niet lukt om de digitale snelweg te gebruiken. Voor iedereen die niet kan of wil, moet er fysiek contact mogelijk blijven.

      meer dan een maand geleden
    • Pieter den Hertog
      meer dan een maand geleden

      het is voor oudere mensen onmogelijk nog bij te scholen om de snel veranderende technieken bij te houden.

      meer dan een maand geleden
    • Fransy
      meer dan een maand geleden

      De mogelijkheden van de digitale wereld zijn fantastisch, maar voor wie dat wil moet contact met b.v. overheids- en gemeentelijke instellingen en met nutsbedrijven analoog mogelijk blijven. Die keuze moet blijven bestaan zolang daar behoefte aan is.

      meer dan een maand geleden
      • Fransy
        meer dan een maand geleden

        Dus ik ben het ONEENS met de stelling

        meer dan een maand geleden
    • FRATER
      meer dan een maand geleden

      ONEENS. Er zijn ook anno 2021 nog altijd duizenden mensen die om uiteenlopende redenen NIET IN STAAT zijn om gebruik te maken van de digitale middelen.
      Het is een kwalijke zaak dat je steeds meer gedwongen wordt om zaken online te doen.
      Daardoor worden grote groepen mensen uitgesloten wat strikt genomen een vorm van discriminatie is en dat is op grond van art. 1 van de Grondwet verboden.

      meer dan een maand geleden
    • Weissman
      meer dan een maand geleden

      Oneens.
      Voorheen liep ik vaak voorop met de nieuwste ontwikkelingen, hielp ik collega’s en vrienden met het installeren en onderhouden van computers, had ik vaak de nieuwste gadgets.
      Nu, kort voor mijn pensioen, is het voor mij al niet meer mogelijk alleen al de digitale ontwikkelingen binnen ons bedrijf bij te houden. En buiten ons bedrijf is er een veelvoud aan steeds sneller opvolgende ontwikkelingen die niet meer bij te benen zijn.

      meer dan een maand geleden
    • krakra
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Ik kom uit de zorg. Van zowel ouderen al psychiatrische patiënten, verstandelijk beperkte mensen en laaggeletterden kan je dit niet verlangen. Ook meestal niet van hun omgeving of mantelzorgers, die veelal in datzelfde schuitje zitten.

      meer dan een maand geleden
    • Ria48
      meer dan een maand geleden

      Oneens, er moet ruimte blijven voor mensen die niet kunnen omgaan met digitale acties.
      Meer begeleiding en het aanbieden van gratis lessen voor omgaan met computers.

      meer dan een maand geleden
    • Oerm
      meer dan een maand geleden

      Volledig oneens. Niet alleen ouderen zijn een zogenaamde digibeet. Ook op een jongere, kan dit van toepassing zijn.
      Absoluut geen eigen verantwoordelijkheid, dat is te gemakkelijk, om aan te nemen dat het ieder zijn verantwoordelijkheid is.

      meer dan een maand geleden
    • Astrid Kamps
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Oudere mensen hebben digitaal vaak een grote achterstand. Voor hun is het heel belangrijk om digitaal contacten te leggen en te onderhouden. Bedrijven zijn steeds meer alleen digitaal te benaderen en ouderen hebben vaak te weinig kennis, zodat ze de kans lopen te worden opgelicht.

      meer dan een maand geleden
    • Sylvia1946
      meer dan een maand geleden

      Er zijn genoeg ouderen die wel met hun tijd meegaan. Ik ken vele ouderen van dik in de 80 jaar en een laptop, smartphone en zelfs e-reader hebben en er goed mee over weg kunnen. Mijn man en ik helpen vrijwillig veel mensen die nog niet zo handig zijn. De meesten hebben het redelijk snel door en vinden het leuk. Uiteraard moet de overheid ook zorgen voor mensen die de digitale wereld niet machtig zijn.

      meer dan een maand geleden
    • PeterSmit
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Er zal altijd ruimte moeten zijn om per post, schriftelijk, of telefonisch te reageren. Volgens de Seniorenbonden is zo’n 10% van de bevolking digitaal onkundig. Dit zal zo blijven, er gaan mensen af en er zullen mensen bijkomen. Ben je nu digivaardig dan kan je die vaardigheid verliezen.

      meer dan een maand geleden
    • denktenk
      meer dan een maand geleden

      Oneens. Overheden, organisaties en bedrijven willen zoveel mogelijk digitaal doen (goedkoop en efficiënt, vooral voor hen…) maar niet iedereen is digitaal kundig en ervaren, de ontwikkelingen gaan snel nietwaar, te snel. Computers en smartphones verouderen snel; sneller dan je je vaak financieel kan veroorloven. Ook neemt de criminaliteit op het internet sterk toe, waardoor je in veel situaties erg op je hoede moet zijn – en ondanks alle voorzichtigheid slachtoffer toch wordt van gewiekste criminelen. Voor wie dat wil moet het daarom altijd mogelijk blijven correspondentie op papier te ontvangen.

      meer dan een maand geleden
    • Mango60
      meer dan een maand geleden

      Ben het hiermee ook oneens.

      meer dan een maand geleden
    • henk van dijk
      meer dan een maand geleden

      alleen de vraagstelling is al onduidelijk voor mij.
      dat blijkt wel uit de antwoorden, eens of oneens.

      meer dan een maand geleden
    • dragon
      meer dan een maand geleden

      Het is vergelijkbaar met migranten die geen Nederlands kennen,
      Deze mensen worden gratis, en terecht geholpen om dit te leren.
      Die kans krijgen de ouderen niet.
      Als je zegt dat je niet met een computer overweg kan, wordt er doodleuk gezegt, dat je dat maar aan je kinderen of buren moet vragen.

      meer dan een maand geleden
    • Rajah
      meer dan een maand geleden

      Nee. Ik geloof niet in “eigen verantwoordelijkheid”. Ik hoop dat we hier nu eindelijk eens van af gaan geraken.

      meer dan een maand geleden
    • eeerrrff
      meer dan een maand geleden

      Je hoeft niet te wachten tot ze bij je terugkomen, als je van ze houdt en zoveel om ze geeft, neem dan contact op met Dr. Sacre voor hulp om je geliefde of ex-geliefde terug te brengen die het uitmaakte, als je van ze houdt, dat wil zeggen geen egoïsme ze houden eerder van je misschien was het een klein misverstand dat een probleem in je relatie veroorzaakte, Dr Sacre bracht mijn ex-man terug en vandaag zijn we één grote gelukkige familie, hij houdt van koester onze familie hij is gestopt met vreemdgaan via Dr Sacre hulp , Dr Sacre is de beste spreukgebruiker om mee te praten, hij geeft je het beste advies en helpt je om je relatie met je partner te herstellen via de onderstaande details
      E-mailadres: sacretempleofpower@gmail.com
      WhatsApp of bel: +2349076034359
      Ik deel dit om anderen te helpen en heeft anderen geholpen door hun getuigenis

      mevrouw Claudia Michalski

      meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Op zich ben ik het wel eens met de stelling. Ooit kocht ik mijn eerste PC. Deze aangezet en na wat gepruttel verscheen de C: prompt op het scherm… En nu? Er zaten 2 dikke MS-DOS boeken bij dus die maar eens doorgeworsteld. Kost tijd maar veel geleerd. Tegenwoordig ga je naar de Lidl, koopt daar groente, brood, koffie, een PC (of tablet of smartphone) en melk. Je komt thuis, zet hem aan en voila, je kunt in principe aan het werk. Een PC (of tablet/telefoon) is een gebruiksvoorwerp geworden dat het gewoon “moet doen”. We nemen niet meer de tijd om ons zelf er in te verdiepen. En daar gaat het dus fout. Het eerste wat we weggooien is de handleiding. Natuurlijk maken partijen gebruik van onze onwetendheid! Daar is (veel) geld te verdienen. Het makkelijkste is dan “een overheid” of “een organisatie” verantwoordelijk te stellen voor onze eigen onwetendheid. Wij “rommelen” maar aan en “zij” moeten maar zorgen dat het veilig is? Voor een auto heb je een rijbewijs (opleiding) nodig. Voor een boot een vaarbewijs (opleiding). En eigenlijk heb je ook een “opleiding” nodig voor een PC, tablet of telefoon. Maar… uit ervaring weet ik dat weinig mensen deze mening delen. We weten het allemaal zo goed tot… het fout gaat? Gelukkig zijn er vrijwilligers die zich er wel in verdiepen om mensen te helpen met vragen, reparaties enzovoort. Ik ben daar een van.

      meer dan een maand geleden