RegisterenInloggen
Jos-69
Jos-69
18 dagen geleden

Identificatie / Bank apps

18 dagen geleden

Mag een bank (KNAB) mij dwingen om mij, uitsluitend via hun app, opnieuw te identificeren? Ten eerste vertrouw ik geen enkele app, en al helemaal niet als er mijn geld mee gemoeid is. En ten tweede werkt mijn oude Nokia nog prima, dus waarom een nieuwe smartphone kopen.

    • J S Koolschijn
      18 dagen geleden

      Helaas mag de bank dat. Slechts de overheid zou dit kunnen verbieden, maar die houdt uiteraard alle banken de hand boven het hoofd. Weggaan bij de bank (heb ik om dezelfde reden al tweemaal gedaan), en als u lid bent melden bij de Consumentenbond. Misschien plaatst die deze ongein in haar blad, en daar zijn de banken niet blij mee.

      18 dagen geleden

      Geef een reactie

    • Dagmar27
      18 dagen geleden

      Beste Jos-69,

      First things first:
      Op grond van wet- en regelgeving moeten financiële instellingen al hun klanten identificeren en hun gegevens vastleggen.
      De wetgeving is gericht op het voorkomen en bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).
      Dus ja, ze mogen (sterker; moeten) iedere klant opnieuw vragen zich te legitimeren.

      Ik heb met dit fenomeen 2x te maken gehad, beiden keren kon ik mij uitsluitend met zo’n app opnieuw legitimeren.
      Waardeloos, privé beschik noch ik noch mijn man over een internetaansluiting op de mobiel… zo’n ding is om te bellen, gebeld te worden en af en toe te sms-en……

      De eerste keer was met ICS/Visa zie topic alhier;
      Onderwerp: ICS vraagt om kopie legitimatie én foto: mag dát?
      wo 20 mei 2020
      Wij hebben sinds 1993 een creditcard (Visa). Wij gebruiken de card om online aankopen (sinds ca.2012)te doen én sparen p.m. een vast bedrag voor de vakantie-uitgaven (vanaf het b…
      Afloop: legitimatie noodgedwongen via ‘werk’telefoon gedaan.
      En de 2de keer met ABNAMRO:
      Onderwerp: Legitimeren bij ABN-AMRO
      di 25 aug 2020
      In het recente verleden heb ik een topic aangemaakt mbt legitimatieplicht bij een creditcardmaatschappij ogv Wwft Dat heb ik gedaan omdat ik zo’n kaart heb (waar ik saldo op heb s…
      Afloop: geen relatie met ABNAMRO, dus geen legitimatieprocedure doorlopen.

      Tsja, en de andere banken en/of (geld)verzekeringen zullen echt nog wel komen….

      Ik hoop dat u wat met deze info kunt, Dagmar.

      18 dagen geleden

      Geef een reactie

    • johan1953
      18 dagen geleden

      Wij gingen naar de Postbank in de veronderstelling dat die bank altijd zou blijven. Want de commerciële banken hadden allerlei nieuwe voorwaarden. Maar nu is de Postbank weg en de ING bank heeft hier nog maar één balie in het centrum. Maar via de App gaan bankieren is toch gevaarlijk, alles kunnen ze hacken, zelfs het Pentagon zijn ze binnen geweest. Je auto kunnen ze in als ze met laptop langs je auto lopen en ook starten, en dan moeten wij draadloos gaan bankieren met een chip.

      18 dagen geleden

      Geef een reactie

      • Dagmar27
        18 dagen geleden

        Beste Johan,
        Ik weiger pertinent (mede om alle redenen die u al noemt) mijn mobiel voor iets anders te gebruiken als bellen, gebeld worden en sms-en.
        Ik bankier via mijn beveiligde desktop (gedraad).
        Tsja, en als ING dat niet wil of faciliteert dan is het een probleem voor ING en zoek ik een bank waar ik dat wel kan.
        Ik ben en blijf baas over mijn geld.
        Dagmar

        18 dagen geleden

        Geef een reactie

    • Coboo
      18 dagen geleden

      Alle banken gaan dit doen, waar moet je dan terecht?

      18 dagen geleden

      Geef een reactie

      • Dagmar27
        17 dagen geleden

        Beste Coboo,
        We komen niet onder de legitimatieplicht uit omdat dit wettelijk is vastgelegd.
        Wat mij stoort is de wijze waarop de legitimatie wordt afgedwongen: via een app die alleen werkt met een behoorlijke nieuwe smartphone mét internet.
        Er is simpelweg een fikse groep (het zijn nl.niet alleen “ouderen”) die, om hen moverende redenen, zo’n smartphone mét internet niet hebben.
        Het zou de financiële instellingen sieren om “persoonlijke service” voor deze groep te bieden: gewoon een balie met een medewerker.
        De “verplichting” om mobiel te bankieren is gebaseerd op “vrijwilligheid”: iedere wettelijke grond ontbreekt.
        Het is te hopen dat de financiële instellingen tot inkeer komen anders kunnen ze weleens heel veel klanten (en inkomsten) gaan verliezen.
        Dagmar

        17 dagen geleden

        Geef een reactie

    • Coboo
      18 dagen geleden

      We zijn allang geen baas meer over ons eigen geld, onze privacy, we worden in een keurslijf gedrukt, moderne vorm van communisme.

      18 dagen geleden

      Geef een reactie

    • Gerard67
      17 dagen geleden

      Ik zou zeker willen weten door telefonisch contact met de bank waarvoor dit uberhaupt nodig is als u al klant bent en ze uw gegevens al lang en breed hebben dat is vragen naar de bekende weg , als allereerste.
      Allerhande oplichting is de tedens van alle dag en bij een bank welke dan ook, gaat het om mensen hun zuur verdiende geld en dat is feitenlijk het aller belangrijkste voor de consument . Ten tweede ik vertrouw geen ene App echt waar niet , ik heb ervaring met programeren en tussen de regels programma-code kunnen dingen staan die geen mens kan zien , alleen een programmeur en God mag weten wat er gebeurd als u de App draaidt . De veiligste oplossing is een online-verbinding met de website van de bank via de computer met een versleutelde verbinding en niet meer als dat . Alle andere mooie verhalen daar hoeven ze bij mij niet mee aan te komen ten minste als je op safe wil spelen , en wie wil dat nou niet . Dus ik vind dat de banken eens na moeten denken daar zijn ze voor en niet met een willekeur aan rare appies aan moeten komen . Het probleem van witwassen wordt nu bij de consument neer gelegen en dat is niet de bedoeling .

      17 dagen geleden

      Geef een reactie

    • Gerard67
      17 dagen geleden

      Trouwens nog even dit ik heb geen Apple rotzooi en m`n telefoon is om te bellen en gesprekken te voeren en voor de rest niet . Als ze van de bank geen vertrouwen hebben in hun klanten dan leggen ze maar een huisbezoek af , dat is mijn mening dan kunt u zich legitimeren als dat nodig mocht zijn .

      17 dagen geleden

      Geef een reactie