RegisterenInloggen
Lievan
Lievan
meer dan een maand geleden

meningsverschil tussen mijn huisarts, apotheker en mijn zorgverzekeraar.

meer dan een maand geleden

Ik word al vanaf maart heen en weer gestuurd. Van apotheker naar huisarts en naar zorgverzekeraar. Al 8 jaren heb ik op medische gronden nexium. Nu begin van dit jaar ben ik overgestapt van zorgverzekeraar, van menzis naar zorg en zekerheid. Dit in verband met mijn fysio. Waarbij menzis geen contract had, maar z en z wel. Twee maal heeft de apotheker een formulier ingevuld voor de medische noodzaak. Twee maal heeft mijn huisarts informatie verstrekt aan de apotheker.Vorige week zelf mijn declaraties ingediend deze zijn afgewezen. Ik vraag telefonisch bij de zorgverzekeraar wat heeft u dan nog nodig? Nu u huisarts moet contact met de apotheek opnemen en zei moeten het samen eens zijn over u medische noodzaak. Ja, ja, dat is dus al twee maal gebeurd. Ben ik nou gek?

    • Bies
      meer dan een maand geleden

      Ik heb hetzelfde probleem. Heb van kinds af aan darmproblemen. Ik gebruik al jaren 2 x daags een zakje Metamucil. In het verleden heb ik al div. andere middelen geprobeerd . Mijn apotheker begon een halfjaar geleden met een ander middel dit werkte niet voor mij .Gaf alleen maar meer problemen. Op aanraden van mijn zorgverzekeraar in overleg getreden met de apotheek voor een ander middel. Dat liep uit op een debacle. (lang verhaal). Mijn zorgverzekeraar (Ohra) zei toen dat ik bij de huisarts een nieuw recept moest vragen met speciale aantekening. Dat heb ik gedaan. Het is 2x goed gegaan. Toen begon alles opnieuw. Zorgverzekeraar zei dat ik aan alle eisen voldoe om Metamucil vergoed te krijgen en dat de apotheek de rekening gewoon kan doorsturen en dat zij hem vergoeden. Terug naar de apotheek. Deze was niet bereid het te doen. Moest het zelf maar declareren. Maar als ik het zelf declareer wordt het niet vergoed door de zorgverzekeraar, vertelde de Ohra mij. De apotheek vond dat ze werden uitgespeeld door de zorgverzekeraar. De huisarts kon wat hun betrof van alles op het recept zetten, ze weigerden het recept af te geven, zonder betaling. De huisarts kan verder niets doen. Ik heb via internet wat dozen Metamucil besteld. Ga dit echt niet bij deze apotheek doen.
      Hoe nu verder.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • coco87
      meer dan een maand geleden

      ik heb al 14 jaar voor mijn Glaucoom via oogarts voorgeschreven Cosopt consserveermiddelvrije
      eenmalige pipet per dag Dorzolamide/timolol fabrikant Santen 120 stuks 52 euro
      Maar van de week ging ik met het nieuwe recept voor een jaar .Kreeg dit niet meer omdat het
      ziekenfonds Zorg en Zekerheid het niet meer vergoed, ook daar tel.kontakt mee gehad en zij
      bevestigde dit. Maar nu heb ik een log apparaat van 11 cm groot die ik boven mijn ogen moet richten
      voor een druppel per oog. Het merk is nu Dualkopt wel met dezelfde middelen inhoud voor 2 maanden prijs 39,80 euro, dus in gebruik duurder, want ik mis nog weleens een keer vanwege dat
      onhandige ding. De pipets waren licht en klein.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Donna7
        28 dagen geleden

        Ik maak precies hetzelfde mee. Heb al veel medicijnen gebruikt die allemaal bijwerkingen gaven, met Cosopt gaat het goed en de oogdruk is ook nog lager dan bij de andere middelen. Maar ik krijg het niet meer vergoed. Heb Univé gebeld, zij zeggen dat de overheid heeft bepaald dat dit middel niet meer preferent is en dat ze het daarom niet mogen vergoeden. Ik geloofde dat niet, daarop werd gezegd dat ik het maar moest vragen bij Zorginstituut Nederland. Dat heb ik gedaan en daar kreeg ik een heel ander antwoord. De zorgverzekeraar bepaalt of het middel preferent is, niet de overheid. Univé, of eigenlijk VGZ, want die bepaalt dat, heeft het middel uit het preferentiebeleid gehaald en ook nog tijdens de looptijd van het contract, dat ik in januari met Univé voor een jaar ben overeengekomen. Ik heb een klacht gestuurd naar Univé, wacht nog op antwoord. Twee medewerkers van de ‘klantenservice” hebben me glashard voorgelogen.

        28 dagen geleden

        Geef een reactie

      • MathildeD
        12 dagen geleden

        Ik heb de preferente lijst (https://www.zorgenzekerheid.nl/contentbeheer/download/farmacie-reglement-voorkeursgeneesmiddelen-2021-1.htm ) van Z&Z 2021 bekeken. Het middelvinger Dualkopt is zelfs tot maart 2023 preferent! En er lijkt nog een alternatief middel te zijn, namelijk van de Indiase fabrikant Auribindo ( waar schandalen over bekend zijn met vieze fabrieken en vervuilde medicijnen). Zoek op Timolol op pagina 29 van de 33 pagina’s.
        Het enige advies dat ik kan geven is te wisselen van zorgverzekeraar. Vraag hulp aan de apotheker. Misschien kun je de vraag stellen of hij een zorgverzekeraar kent die nog wel Cosopt vergoedt.

        12 dagen geleden

        Geef een reactie

    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      Dit hoor je heel veel deze verhalen , het is begonnen omtrent de invoering van de nieuwe zorgverzekerings wet . Commercieele ziekefondsen zijn met de intrede van de wet begonnen zoveel mogenlijk te verdienen tbv de eigen kas . Niet de klant staat voorop zoals het eigenlijk zou moeten zijn , maar de inkomsten dus maw winst die deze ziekenfondsen proberen te behalen . Een commercieel bedrijf kijkt in feite alleen maar naar de winst die is te behalen en de klant komt daarbij op de 2e plaats . Het zou niet moeten natuurlijk vooral als de volks-gezondheid in het geding is , maar dit gebeurd gewoon .

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie