Registeren Inloggen
freddykruyt
freddykruyt
meer dan een maand geleden

Mio navigatie kaartupdates.

meer dan een maand geleden

Ik heb een Mio Spirit 697 Truck LM met lifetime kaartupdates. Deze werkt naar behoren en er mankeert niets aan. Je zal zeggen een prima product van Mio. Helaas is niets is minder waar. Mio ondersteun geen nieuwe kaartupdates meer. Kortom Mio doet mee aan weggooimaatschappij. Liftime betekend bij Mio, zolang wij willen dat u apparatuur mee mag gaan. Gaat Mio dus puur om de centen en de consument wordt gedwongen om zijn technisch goedwerkende apparatuur bij het grofvuil te zetten. Kortom duurzaam te zijn, daar heeft Mio dus maling aan. Hopelijk kunt u eens aandacht besteden aan deze verwerpelijke praktijken.

    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Het is een bekend probleem bij veel automerken. Zelfs nieuwe auto’s liggen sinds een paar jaar bij aflevering met hun navigatie al een jaar achter. Misschien kunt u bij de fabrikant nog eens navragen wat uw ‘lifetime update’ garantie nog waard is en of u eventueel kunt worden gecompenseerd.

      meer dan een maand geleden
    • Arie_M
      meer dan een maand geleden

      Vanmiddag probleemloos mijn Mio Pilot 15 LM geüpdatet!

      meer dan een maand geleden
    • Dwarsligger
      meer dan een maand geleden

      De ANWB bied TomTom aan met ‘lifetime kaartupdates’. Maar als je vraagt hoe lang dat duurt geven ze een ontwijkend antwoord!

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Garmin geeft aan wat volgens hen lifetime inhoudt t.w. (=quote):
      “De nuttige levensduur van een product is de periode waarin het product (a) over voldoende geheugencapaciteit en andere vereiste technische mogelijkheden beschikt om actuele kaartgegevens te gebruiken en (b) in staat is zonder ingrijpende reparaties te functioneren zoals is bedoeld. Geacht wordt dat een product buiten dienst is en dat de nuttige levensduur ervan is beëindigd als er gedurende 24 maanden of langer geen updates voor het desbetreffende product zijn gedownload.”

      meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Freddy, ik moest even zoeken EN, ik heb geen idee hoe je dit onder Windows moet doen maar kennelijk werkt het volgende als je een Linux PC hebt:

      – Je koop een nieuw SD-kaartje dat even groot (of groter) is dan het origineel
      – Met behulp van het commando DD maak je een 1-op-1 kopie van het origineel.
      – Vraag wie hetzelfde systeem up-to-date heeft en leen dat kaartje.
      – Kopieer nu alle bestanden van het geleende kaartje DIE NIEUWE ZIJN naar jouw
      kopie van het originele kaartje (het origineel dus niet gebruiken).
      – Stop jouw kopie in de navigatie en kijk of hij start.
      – Lukt het dus niet dan heb je altijd nog het originele kaartje.

      Naar ik lees werkt dit in heel veel gevallen wel maar je moet goed kijken wat je copyeert dus ja, alle bestanden nieuwer dan die op jouw kaartje zolang het kaartdata is. Dan overschrijf je de bestanden op jouw kopie. Je kunt deze herkennen aan het feit dat deze nieuwere bestanden, na een update, allemaal (vrijwel) dezelfde datum hebben.

      Proberen waard?

      Je hebt er nu niets aan maar er is (of is in de maak) nieuwe wetgeving die fabrikanten verplicht exact te vermelden hoeveel / hoelang ze updates geven. Daarnaast is/wordt hierin het recht op reparatie geregeld. Ze moeten een device zo bouwen dat je het ook kunt repareren zonder het kapot te maken en je moet er onderdelen voor kunnen krijgen. Apple loopt voor de wet uit en doet dit inmiddels.

      meer dan een maand geleden