RegisterenInloggen
hansm49
hansm49
meer dan een maand geleden

Misleiding en pressie van ouderen/bejaarden

meer dan een maand geleden

Mijn moeder van 94 – enigszins dementerend en slechtziend – kreeg bezoek aan huis van genoemd bedrijf. Door de verkoper(s?) is haar een persoons- of val alarmeringssysteem verkocht. De verkoopvoorwaarden die haar onder de neus werden geschoven waren gedrukt met lettergrootte pt 4, wat voor niemand met een normaal gezichtsvermogen leesbaar is. Laat staan voor iemand die slechtziend is. Dankzij het recht op herroeping is het contract ontbonden, maar het bedrijf claimt dat de gemaakte “opstartkosten” á €49,95 wel betaald moeten worden. Ik vind dat niet terecht, aangezien zij er zelf voor gekozen hebben die opstartprocedure vóór het einde van de herroepingsperiode te starten. Ik ben van mening dat dat tot het normale bedrijfsrisico behoort.

    • Dagmar27
      meer dan een maand geleden

      Beste Hans,

      Uw moeder is ‘overrompeld’ door een slinkse colporteur. Bedrijfsnaam staat niet in uw inleiding.

      Dit soort ‘slinkse’ verkopers moeten zich aan de wet houden.

      De Consumentenbond is hier duidelijk over.
      Informatieplicht verkoperDe verkoper moet je informatie geven over de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst, de levertijd, de prijs, bijkomende kosten, de bedenktijd, duur van de overeenkomst, garantie, klachtenregeling en gegevens van het bedrijf (klantenservice, postadres én bezoekadres).
      De informatie moet voor jou duidelijk, begrijpelijk en leesbaar zijn.
      De verkoper moet je de informatie op papier geven, maar het mag ook op een andere duurzame gegevensdrager (een document dat je kunt bewaren, bijvoorbeeld een cd-rom, usb-stick, geheugenkaart, dvd, pdf-bestand of in een e-mail) als je daarmee hebt ingestemd.
      Je moet vooraf duidelijke informatie krijgen bij de aankoop van digitale producten, bijvoorbeeld de comptabiliteit van hardware en software, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.
      Informatieplicht over de bedenktijd 

      De verkoper is verplicht je te informeren over:
      *de bedenktijd die je hebtop welke manier, binnen welke termijn en onder welke  voorwaarden je van de koop af kunt zienhet modelformulier herroeping 

      Ook als je geen bedenktijd hebt of afstand hebt gedaan van je recht om de koop ongedaan te maken, moet de verkoper je daarover informeren. Denk aan dringende herstelwerkzaamheden, zoals het repareren van een lek dak. Of als je afspreekt dat de dienst, bijvoorbeeld winterklaar maken van de tuin, geheel wordt uitgevoerd tijdens de bedenktijd.

      Voldoet de verkoper niet aan zijn informatieverplichtingen over de bedenktijd, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met maximaal 12 maanden. Als de verkoper deze informatie later alsnog geeft, dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

      Informatieplicht verkoperDe verkoper moet je informatie geven over de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst, de levertijd, de prijs, bijkomende kosten, de bedenktijd, duur van de overeenkomst, garantie, klachtenregeling en gegevens van het bedrijf (klantenservice, postadres én bezoekadres).
      De informatie moet voor jou duidelijk, begrijpelijk en leesbaar zijn.

      De verkoper moet je de informatie op papier geven, maar het mag ook op een andere duurzame gegevensdrager (een document dat je kunt bewaren, bijvoorbeeld een cd-rom, usb-stick, geheugenkaart, dvd, pdf-bestand of in een e-mail) als je daarmee hebt ingestemd.
      Je moet vooraf duidelijke informatie krijgen bij de aankoop van digitale producten, bijvoorbeeld de comptabiliteit van hardware en software, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.

      Let op: kies je ervoor om een dienst die je voor langere tijd afsluit (bijvoorbeeld een abonnement ) al tijdens de bedenktijd in te laten gaan, dan kun je nog wel binnen de bedenktijd van de dienst af. Maar de verkoper kan je dan wel laten betalen voor de periode dat je van de dienst gebruik hebt gemaakt. Hij moet dit dan wel vooraf hebben gemeld. 

      ‘Opstartkosten’ gemaakt tijdens de herroepingsperiode (=zonder gebruik te maken van het artikel en/of dienst) mogen niet in rekening gebracht worden.

      Dagmar

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie