RegisterenInloggen
Ton50
Ton50
meer dan een maand geleden

Nederlandse spoorwegen

meer dan een maand geleden

Ik zit met een naar gevoel. Wij zijn 70+ en hebben een abonnement bij NS voor korting op treinreizen en betalen extra voor 7 x vrij reizen per jaar.
Nu hebben wij in 2020 1 keer gebruik kunnen maken van 1 vrije reis en daarna werd ons door de overheid verzocht om niet meer te reizen als het niet mogelijk is. Daar hebben wij ons aan gehouden maar daar door hebben wij dus geen gebruik meer kunnen maken van ons abonnement. Alles en iedereen werd gecompenseerd , maar wij hebben niets gehoord van de NS. Nu heb ik abonnement dat loopt van juni tot juni en mijn vrouw van januari tot januari. Ondanks dat wij niet kunnen reizen en onze in gekocht vrij reizen allemaal vervallen zijn en er ook geen gebruik gemaakt kan worden van de kortingkaarten blijft de NS gewoon de nieuwe abonnementen in rekening brengen. Terwijl ze weten dat wij daar geen gebruik van kunnen maken. Er is geen 1 bericht geweest over hoe men dit zou kunnen compenseren het enige wat wij hoort was dat de vrij reizen niet meer 2 maanden geldig waren maar tot het einde van het jaar. Ik vindt pure diefstal en toch meer verwacht van semi overheids bedrijf. Ik vind dat wij b net als de reizigers van bootreizen en vliegreizen dat wij gecompenseerd worden ,maar ja van de NS hoor niks dan u moet zo snel mogelijk betalen.

    • Anoniem
      meer dan een maand geleden

      Beste Ton,
      Mijn man heeft voor zijn werk een jaarabonnement (met gekoppelde kortingskaart).
      Hij reist nu veel minder met de trein maar betaalt gewoon de volle mep voor zijn jaarabonnement.
      Hij heeft er financieel geen “pijn” van omdat zijn werkgever 100% heeft vergoed v.w.b. 09-2019/09-2020 én 09-2020/09-2021; dat zal wsch zo blijven omdat hij niet vanuit huis kan werken.

      Toch is het idd vreemd dat in uw geval “niet kunnen leveren door NS” op geen enkele wijze gecompenseerd wordt en doodleuk nieuwe abonnementsperiodes ongekort bij de klant in rekening worden gebracht terwijl ook nu er nog “niet conform de voorwaarden” geleverd kan worden door NS.

      En met u zijn er veel mensen in een gelijke situatie.
      Wel betalen, niet(s) ontvangen.
      Een geste van NS aan deze gedupeerden lijkt mij op zijn plaats (al is het maar in de vorm van een -beperkte-korting).

      Een oplossing heb ik niet maar ik zal dit topic met belangstelling volgen.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Ik verkeer in precies dezelfde situatie. Maar u heeft een keuze, net zoals ik. Ik kies ervoor voorlopig mijn abo door te betalen. Als het dit jaar niet beter wordt dan zie ik er wellicht vanaf. Zoeits kunt u ook doen. Het gevoel bestolen te worden ligt dus vooral bij uzelf, want u had al veel eerder uw abo kunnen opzeggen. Er is trouwens niemand zo gedupeerd als de NS zelf. Bedenk dat maar eens voordat u zich slachtoffer voelt;)

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Anoniem
        meer dan een maand geleden

        Debree,
        Op 1 juli 2020 had NS reeds € 67.103.223 staatssteun ontvangen i.v.m. de teruglopende inkomsten.De NS gaat deze ontvangen steun overigens terugbetalen, omdat voor het openbaar vervoer een apart steunpakket komt.
        Het kabinet gaat 93 procent van de geleden verliezen van het openbaar vervoer als gevolg van het coronavirus vergoeden. Het gaat hierbij om een compensatie van de verliezen tussen 1 maart en het einde 2020, die naar schatting zo’n 1,5 miljard euro zullen bedragen.
        Ook in 2021 is er geld beschikbaar om het openbaar vervoer tijdens de coronacrisis te ondersteunen. Het kabinet reserveert 740 miljoen euro om ov-bedrijven te compenseren voor het lagere aantal reizigers. Met deze nieuwe maatregel is er steun tot 1 juli 2021. Ook voor de periode daarna is er perspectief op extra geld.

        Allemaal heel mooi maar de “oude, bestaande klanten” behouden is een taak van het OV incl. NS en dan is een oplossing/geste voor niet geleverde diensten een must.

        Beetje vreemd om de klant snerend te betitelen als “zich slachtoffer voelen” en NS/OV te betitelen als “echte gedupeerden”; iedereen voelt zijn/haar financiële pijn op zijn/haar eigen manier.

        By the way: het nieuwe abo van mijn man (trein NS én bus EBS) werd wel bij de verlenging (09-2020) gelijk duurder ….(maar de baas betaalt, dus wij worden 100% schadeloosgesteld door de BAAS).

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Ton50
        24 dagen geleden

        Van een grote organisatie als de NS mag je verwachte dat ze op de hoogte houden van de mogelijk heden.
        Ik krijg wel constant e-mails met aanbiedingen en dat mijn volgende vrij reizen klaar staat maar over de mogelijk heden die er zijn met de door de regering opgelegde beperkingen. Vanaf februari 2020 kan ik al niet meer reizen en mijn abonnement is half 2020 automatisch weer verleng , en dat terwijl de vrijereizen dagen allemaal vervallen zijn , ook hier voor hebben wij betaald.te van De hele reis wereld komt met voeders of geld terug maar de NS hult zich in stil zwijgen.
        Maar sinds vanochtend begrijp ik het als de directeur van de NS zegt Ik wil geen personeel ontslaan ,en ze noemt de OV reiziger haar LIFELINE. En de NS is helemaal niet zo gedupeerd want wij betalen van ons belasting geld het grootste gedeelte van het verlies.

        24 dagen geleden

        Geef een reactie

    • Anoniem
      meer dan een maand geleden

      Op de NS site staat het volgende aangegeven;
      Reizigers van 60 jaar of ouder die beschikken over een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement, reizen met Keuzedagen 7 keer per jaar extra voordelig met de trein. Keuzedagen voor 2e klas reizen kosten € 26 EXTRA per contractjaar. Voor 1e klas is dit € 51 EXTRA.
      Belangrijke wijzigingen:
      Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf medio 2021 niet meer nieuw besteld worden.
      Voor huidige ontvangers van Keuzedagen geldt dat deze behouden blijven tot ze opgezegd worden. Wel zijn er enkele aanpassingen.
      Keuzedagen zijn vanaf 1 januari 2021 geldig in de daluren. De daluren zijn:
      Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 16.00 uur en 18.30 – 6.30 uur
      In het weekend en op feestdagen de hele dag
      Ook de geldigheid van de Keuzedagen verandert:
      Vanaf 30 oktober 2020 zijn tweemaandelijkse Keuzedagen 12 maanden geldig.
      Bij het verlengen van Keuzedagen ná halverwege 2021, krijgen alle Keuzedagen dezelfde geldigheid als de Jaarkeuzedag, dus alle 7 tot het einde van het abonnementsjaar.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie