RegisterenInloggen
PetJok
PetJok
meer dan een maand geleden

NS weigert voucher te geven terwijl Nederlandse en Duitse overheid toeristische reizen verbieden.

meer dan een maand geleden

Geachte mevrouw, meneer,

In het kort:
Medio augustus is een afname van Covid en wordt er vanuit de reisbranche min of meer opgeroepen weer tickets te gaan kopen want ook dat deel van de economie moet weer op gang komen.
Op 7 september 3 treintickets geboekt t.b.v. een weekend Düsseldorf (DPRHRXX) (mijn echtgenote en 2 dochters). Heenreis vrijdag 27 november en terugreis 29 november 2020.

Medio november toename Covid en door zowel Nederlandse als Duitse (deelstaat)overheid werden met onmiddellijke ingang beperkende reismaatregelen afgekondigd waaronder: géén toeristische reizen meer naar Duitsland en géén recreatieve hotelovernachtingen meer in Duitsland.
De facto was een recreatief weekend Düsseldorf op 27-29 november 2020 dus verboden.

Op 20 november contact opgenomen met NS International en gevraagd of omboeken van de reis of omzetten naar een voucher mogelijk was. Dat bleek niet te kunnen want onze tickets waren geboekt in de goedkoopste klasse (Superspartarif) en volgens NS kunnen die niet gewijzigd worden – verwijst daarbij naar de Deutsche Bahn (die blijkbaar in deze bepalend is). Verder werd aangevoerd dat de treinen gewoon bleven rijden dus kon er gewoon worden gereisd.

Uiteraard heb ik de beslissing van de NS aangevochten en om herziening gevraagd maar de NS houdt vast aan de voorwaarden behorende bij de gebruikte boekingsklasse en heeft niets te maken met het feit dat reizigers vanwege Covid-gerelateerde reisrestricties dat weekend niet naar Düsseldorf mochten reizen (Let wel: mensen krijgen boetes wanneer men zich niet aan de Covid-maatregelen houden). Daar heeft NS Internationaal dus niets mee te maken en weigert een voucher te geven.

Het is mij onduidelijk (anders dan hun financiële belang) waarom bij de NS blijkbaar ieder vorm van redelijkheid en billijkheid ontbreekt en de NS maar naar de boekingsvoorwaarden blijft verwijzen. Ook wij moeten gewoon werken voor ons geld – ik heb de NS nu dus 3 tickets betaald – ik heb van hun tegenorestatie geen gebruik mogen terwijl ze om die redenen forse financiële steun van de overheid ontvangen (inderdaad o.a. van mijn belastinggeld).

Bij deze mijn vraag of u wellicht kunt bemiddelen in deze zaak waardoor onze 3 treintickets alsnog voor een voucher worden omgewisseld.

Hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Peter Blonk
Moordrecht
jokpet2015@telfort.nl

NB. Alle schriftelijke communicatie met de NS is uiteraard bewaard en beschikbaar.

    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Weet u ook hoe de Deutsche Bahn reageert op het argument van de NS? U richt zich nu tot één partij. Misschien is bij DB wel wat te halen.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Anoniem
      meer dan een maand geleden

      PetJok,
      Op de site van DB staat bij vragen over het Superspartarif specifiek over wijzigingen dit vermeld:
      “Tickets zum Super Sparpreis sind von Umtausch und Stornierung ausgeschlossen” (Tickets met een super voordelige prijs kunnen niet worden geruild of geannuleerd).
      Dus wat NS u verteld heeft klopt (helaas)…..
      Ik vrees dat u kunt fluiten naar het geld wat u voor 3 tickets Superspartarif Nederland-Duitssland heeft betaald………

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie