Registeren Inloggen
Dineke Stolk
Dineke Stolk
meer dan een maand geleden

ongevraagd toevoegen cyberhulp door verzekeraar Unive aan zakelijke inboedelverzekering

meer dan een maand geleden

In juli 22 een emailbericht gekregen van Unive dat mijn zakelijke inboedelverzekering gaat wijzigen ivm (ongevraagde) cyberhulp. In een telefonisch contact met een van medewerkers 4-7-2022 uitgelegd dat ik aangesloten ben bij een organisatie van wie ik een electronisch patientendossier huur en dat risico is dus afgedekt. Ik heb derhalve geen behoefte aan een (extra) verzekering voor cyberhulp. De medewerker liet weten dat hij dat niet kon veranderen: ik ben verplicht de verandering te accepteren. Hier maak ik bezwaar tegen, ik wil de “oude” dekking, zonder cyberhulp handhaven.
Daarop heb ik een klacht ingediend, die is afgewezen, medewerkster liet telefonisch weten dat ze het niet kon veranderen.
Mijn vraag is: kan een verzekeraar je verplichten hiertoe, terwijl je dat niet nodig hebt?

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Mevr.Stolk,
      Een éénzijf8ge wijziging kan u de mogelijkheid bieden uw relatie met Univé te beëindigen.
      Zeker als het met een premieverhoging gepaard gaat.

      meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Verzekeringen werken, net als bijvoorbeeld televisie aanbieders, met pakketten. Stel u wilt alleen Nederland 1 t/m 3 en de regionale zenders kijken. Dan krijgt u daar toch de hele reeks RTL en SBS kanalen bij. Die wilt u initieel niet maar u kunt het pakket niet zonder deze extra zenders krijgen en u betaalt er dus ook voor. Bij verzekeringen is dit niet anders. Het is een manier om extra geld te verdienen immers, de verzekering koopt deze “cyberhulp” bulk in voor een zacht prijsje en voegt het met een opslag aan uw poliskosten toe. Helaas is aan deze manier van zaken doen niets te veranderen, u bent immers vrij het product te nemen of niet.

      meer dan een maand geleden
      • Dineke Stolk
        meer dan een maand geleden

        Die vergelijking gaat in zoverre op: ik heb vorig jaar met de verzekeringsmy een contract afgesloten voor een “bepaald aantal tv zenders” om in de beeld spraak te blijven.
        Nu worden eenzijdig de voorwaarden gewijzigd en moet ik betalen voor iets wat ik niet wil (nl RTL 4 SBS enz). Vraag is of een verzekeringsmy dat kan doen.

        meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Dineke, de opmerking van SuperBitch is volkomen juist, het is alleen de vraag of u dan toch niet, onnodig, extra kosten maakt (met oversluiten enzovoort).

      Waar ik in geïnteresseerd ben is wat die “cyber hulp” precies inhoud. Hiervoor heb ik de website van Univé eens bestudeerd. Ik keek hiervoor in de “voorwaarden aansprakelijkheidsverzekering versie 4”. Waar het op neer lijkt te komen is een 24/7 helpdesk want, zo stellen ze op hun website, de aansprakelijkheids- of inboedelverzekering dekt kennelijk eventuele schade bij de, door hun omschreven gevallen, al TOT 2000 Euro per jaar. Onder “computer apparatuur” verstaat men, in deze verzekering;

      [QUOTE]
      Alle persoonlijke apparaten (computers, laptops, tablets, mobiele telefoons), die uitsluitend privé gebruikt worden, welke dienen voor het maken, openen, verwerken, beschermen, bewaken, opslaan, ophalen, weergeven of verzenden van gegevens.
      [UNQUOTE]

      In het kort, alle PRIVÉ apparatuur (niet zakelijk/werk dus!!) die op uw privé netwerk is aangesloten valt onder deze polis. Dus het lijkt er op dat, als u thuis werkt en/of op uw eigen netwerk (Wifi en bedraad) dan lijkt dit niet door deze polis gedekt want kijk je bij wat is uitgesloten dan lees ik

      [QUOTE]
      Zakelijke activiteiten en de gegevens die gebruikt worden voor zakelijke activiteiten
      (enz)
      Wanneer er schade ontstaat doordat u niet voldoet aan de richtlijnen in 12.3
      [UNQOTE]

      Dus in uw geval (lijkt mij een zakelijke activiteit), bent u uitgesloten. Daarnaast is de verwijzing naar punt 12.3 belangrijk. Hierin wordt beschreven waar u zelf al aan moet voldoen. Op zich is dat niet vreemd maar het geeft de verzekering een geweldige “escape” om er onderuit te komen. Zo staat er bijvoorbeeld: “uw computerapparatuur onderhouden en updaten, door verschenen updates
      van de leverancier binnen 14 dagen te installeren”. Dat lijkt simpel tot u 3 weken op vakantie was OF, de “firmware” van uw hardware krijgt ook updates. Veelal moet je die zelf, handmatig, installeren. Denk aan de BIOS van uw PC of WiFi-router. Wanneer heeft u dat voor het laatst gedaan?

      Naar mijn mening is dit dus een manier om de premie te verhogen zonder er iets tegenover te hoeven stellen. Zeker voor zakelijke gebruikers en/of thuiswerkers is dit compleet zinloos, ze zijn uitgesloten. Leest u punt 12.3 maar eens goed door.

      meer dan een maand geleden
      • Dineke Stolk
        meer dan een maand geleden

        Zo’n idee kreeg ik al en dat terwijl je er niet om vraagt. Het verplichte karakter ervan stoort me het meest: Unive bepaalt nu voor welk risico ik me moet verzekeren, door de voorwaarden te veranderen. Rest me uit te zoeken of een andere verzekeraar loont, ik vrees dat ik van de regen in de drup terecht kom.
        Bedankt voor het uitzoeken!

        meer dan een maand geleden
    • FRATER
      meer dan een maand geleden

      Bij een éénzijdige wijziging van een contract/verzekering/overeenkomst heeft u altijd het recht om op te zeggen.

      Het is echter maar zeer de vraag of u bij een andere verzekeraar op een gegeven moment niet óók tegen dit soort wijzigingen aan zult lopen.

      Er zijn , net als bij telecomproviders, nog wel enkele aanbieders waarbij je zélf je apkket samen mag stellen, dus kunt kiezen voor uitsluitend datgeen wat u daadwerkelijk wilt hebben/gebruikt, maar in de praktijk blijkt dat men daar een flink stuk duurder mee uit is dan met het door de aanbieder samengestelde pakket.

      Overigens is een inboedelverzekering NIET verplicht om te hebben.
      Er zijn honderdduizenden mensen die er helemaal géén hebben;
      De meeste verzekering keren sowieso veel minder dan de nieuwwaarde uit en uit de praktijk blijkt dat veruit de meeste mensen die door byv. brand hun hele inboedel verliezen, nog niet d ehelft daarvan weer opnieuw kopen, maar het aan hen uitgekeerde verzekeringsgeld voor ándere dingen gebruiken.

      Zelf maandelijks het premiegeld opzij leggen en op die manier een spaarpotje opbouwen voor eventuele ‘noodsituaties’ kan véél goedkoper uitpakken dan jarenlang hoge premies betalen voor verzekeringen waarvan de kans maar héél erg klein is dat je er ooit een (groot) beroep op zal moeten doen.

      maar dat is een afweging die een ieder zélf moet maken omdat ieders persoonlijke situatie anders is.

      meer dan een maand geleden
      • Dineke Stolk
        meer dan een maand geleden

        Bedankt voor uw reactie. Dat klopt, en steeds dat weggaan: ik zou weleens een keer ergens willen blijven, vandaar mijn poging er iets aan te veranderen.
        Overigens betreft het in dit geval wel een verplichte (zakelijke) inboedelverzekering: ik huur een ruimte elders als bedrijfsruimte.

        meer dan een maand geleden