Registeren Inloggen
Tientje
Tientje
9 dagen geleden

Onterechte declaratie huisarts?

9 dagen geleden

Elk jaar maak ik een afspraak bij de huisarts voor bloedprikken vanwege langdurig medicijngebruik. Dit jaar belde de assistente míj op om mij eraan te herinneren. Ik antwoordde dat het op mijn planning al stond en dat ik zelf wel terugbel. Zij zei dat ze alvast het labformulier zou klaarleggen. Einde gesprek. Nu, een paar weken ná dat gesprek, (ikzelf heb nog niet een afspraak gemaakt) zie ik in mijn account van mijn zorgverzekering dat dat gesprek als “telefonisch consult” is gedeclareerd aan mijn zorgverzekering. Klopt dit of hoort dit bij de kwartaalkosten welke elke huisarts van de zorgverzekering krijgt per patient?

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Dat is i.d.d. ‘vreemd’ te noemen.
      Reguliere huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico; deze wordt volledig betaald vanuit de basisverzekering.
      Reguliere huisartsenzorg bestaat uit telefoontjes, spreekuren en visites door huisartsen, doktersassistenten, praktijkondersteuners, physician assistants en verpleegkundig specialisten die onder verantwoordelijkheid van uw huisarts binnen de praktijk werkzaam zijn.
      De huisarts krijgt sowieso een bijdrage van de zorgverzekeraar per patiënt, hetgeen in uw overzicht te vinden is.
      Over het tel.consult, wat in uw geval meer een reminder is, is niet zo snel iets te vinden maar m.i. is het reguliere huisartszorg.

      Ideetje om eens te bellen met uw verzekeraar??

      meer dan een maand geleden
    • Bezorgde Nederlander
      meer dan een maand geleden

      beste Tientje,
      Ja vreemde zaak.
      Huisartsen kregen vergoeding per patient met het meehelpen met vaccineren met Covidvaccin.
      Dit was het Astra Zenica vaccin, mooi gebaar om te willen helpen toch ,maar nu blijkt dat sommige huisartsen vergaten dit door te geven aan de GGD/RIVM met gevolg dat nu mensen rondlopen die helemaal niet geregistreerd staan bij de Overheid en GGD.
      Slecht zaak want alle vaccinaties die huisarts doet moeten geregistreerd staan volgens de wet.
      Dit is wel een beetje off-topic maar wilde dit toch even kwijt.
      Bezorgde Nederlander

      meer dan een maand geleden
    • MathildeD
      meer dan een maand geleden

      Hallo Tientje, u heeft gelijk: de huisarts mag hiervoor geen heel consult tarief (ca. €10) of half consulttarief ( ca.€5) in rekening brengen. Immers de huisarts ontvangt het abonnementstarief per 3 maanden al en moet daarvoor uw dossier behoren , beschikbaar zijn en andere zaken regelen. Alleen als u zelf om een consult vraagt en dit ook daadwerkelijk tot stand komt , mag een consult berekend worden ( resp. €5,€10 of €20, afhankelijk van de lengte van het consult). Ik raad u aan om gedocumenteerd ( dwz met bewijs vanuit de administratie van de zorgverzekeraar) , omschrijving van de gebeurtenis en datum en tijd te klagen bij de Nederlandse Zorg Autoriteit, want dit is een economisch delict. Voorlichting@nza.nl

      meer dan een maand geleden
    • Tientje
      meer dan een maand geleden

      Gister bericht gekregen van de NZA en het lijkt er op dat dit niet is toegestaan. Het advies gekregen “om contact met de huisarts op te nemen en als het niet opgelost wordt dan een klacht in te dienen bij de huisarts en daar ook melding van te maken bij de NZA”. Vanmorgen de assistente vd. huisarts gebeld en kreeg te horen dat zij dit in principe mogen declareren. Patiënten die elk jaar terug moeten komen en nog niet zelf een afspraak gemaakt hebben, bellen zij zelf om ze er aan te herinneren. Maar zij waren wél bereid om deze declaratie terug te draaien, voor mij. Hun handelswijze staat dus haaks op wat de NZA er van zegt. Maar de reden waarvoor ik het op de site van Meldpunt had gezet omdat ik hoopte dat er reacties zouden komen van mensen die óók aanlopen tegen onterechte declaraties van Zorgverleners want dit ene geval staat natuurlijk niet op zichzelf. De laatste jaren check ik mijn gemaakte zorgkosten in mijn account van de Zorgverzekeraar en herhaaldelijk kom ik declaraties tegen die niet kloppen, van zowel de huisarts maar óók apotheek, tandarts, ziekenhuis. De meeste onterechte declaraties heb ik recht kunnen trekken en dat declaraties niet van je eigen risico afgaan is niet ter zake doende. Het gaat mij er om dat Zorgverleners blijkbaar zich niet altijd aan de afspraken voor declareren houden waardoor de zorgkosten in zijn algemeenheid onbetaalbaar worden. Het lastige van het geheel is dat de meeste gemaakte zorgkosten door de Zorgverlener rechtstreeks naar de Zorgverzekering wordt gestuurd dus zelf zie je dan niet wát er gedeclareerd is. En onze zorgverzekering zei dat het wel OK was en dat het maar om € 5,30 ging. Om een paar voorbeelden uit eigen ervaring te noemen: Een ziekenhuis had een kleine behandeling in de behandelkamer verkeerd gecodeerd, een héle uitzoekerij, en toen ik het ziekenhuis er op aansprak, bevestigden zij dat het inderdaad verkeerd was en betaalden zij honderden euro’s terug aan de Zorgverzekeraar. Of de apotheek bij een medicijn welke al jaren gebruikt werd, van fabrikant wisselde, ineens het medicijn wél als 1e uitgifte declareerde omdat het een andere fabrikant was. Of de apotheek 1e terhandstellingskosten doorberekent van een injectie welke door de huisarts ter plekke was gegeven omdat die injectie nog voorradig was in de praktijk en uiteraard op mijn naam deze injectie erna bestelde bij de apotheek, dus hoezo 1e terhandstellingskosten? Ik heb het medicijn niet eens zelf in mijn handen gehad. Dit is 2 keer gebeurd. Beide keren heeft de apotheker het hersteld en kreeg ik geld terug. En dan de tandarts. Ik kreeg een partiele onderprothese en een partiele bovenprothese. De onderprothese was een stuk goedkoper maar op de declaratie stond 2 x (dure) bovenprothese. Oók was er op de rekening 1 getrokken kies te veel gedeclareerd. Het teveel betaalde heb ik, na melding, teruggekregen. En zijn onterechte/onjuiste declaraties iets van de laatste jaren? Nee, zeker niet. In de 80er jaren werkte ik in een Academisch Ziekenhuis en daar heb ik ook een tijdje handelingen van afdelingsartsen moeten coderen voor het toenmalige Ziekenfonds. Het kwam voor dat ik daar soms niet uitkwam omdat beschrijvingen van handelingen regelmatig op elkaar leken en vroeg dan de arts welke ik moest nemen en steevast werd er gezegd: de code welke het meeste geld in het laatje brengt. Maar wat de kroon spant is eigenlijk een verhaal wat ik van iemand anders hoorde die óók altijd de gedeclareerde zorgkosten nacheckt. Haar kind was voor kontrole naar de tandarts geweest en toen de rekening kwam, zag ze dat er een tand/kies getrokken was. Maar dat was dus helemaal niet gebeurd. Zij belde haar tandarts op en vroeg om uitleg en de tandarts vertelde toen dat zij, al maanden lang, per ongeluk in het systeem hadden ingevoerd dat bij élk consult van iemand, automatisch een getrokken tand/kies op de rekening kwam. En dit verhaal klinkt als een per ongeluk foutje maar maakt je óók bewust dat het verstandig is om óók tandartsrekeningen na te checken. Misschien een idee voor Meldpunt om een oproep te doen om te kijken of meerdere mensen tegen hetzelfde aanlopen wat onterechte of onjuiste declaraties betreft van allerlei Zorgverleners?

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Ik begrijp uw frustraties.
        Ik controleer ook alle rekeningen van de Zorgverzekeraar (IZA).
        Heb fouten ontdekt van laboratoria, apotheek, ziekenhuis: alles moest ikzelf recht trekken.
        Hoeveel slipt er door bij mensen die de controle niet doen of kunnen doen?

        Maar wat mij opviel is dat m.i.v.1 januari 2022 er amper nogiets te herleiden is op de rekeningen: de apotheek specificeert ennelijk helemaal niets meer want er staat niet welk medicijn, hoeveel stuks e.d. maar wel totaalprijs en ter handstellingskosten.

        Ik steun uw oproep; Meldpunt graag een onderzoek naar dit soort zorg’praktijken’.

        meer dan een maand geleden
      • Tientje
        meer dan een maand geleden

        Wat de specificatie van medicijnen betreft dat er niet staat welk medicijn enz., heb ik eens gekeken in mijn eigen account (FBTO) bij medicatie na 01-01-22 maar zie wél deze gegevens dus dan ligt dat misschien aan uw zorgverzekeraar?

        meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Tientje,
      Ik ga de verzekeraar eens bellen v.w.b. de weergave op de rekeningen want het kan i.d.d. aan hen liggen.

      meer dan een maand geleden