Registeren Inloggen
WJongen
WJongen
meer dan een maand geleden

Opel stopt OnStar systeem per 31 december 2020 eenzijdig op na overname door PSA group

meer dan een maand geleden

Kan dit zomaar? Het systeem extra gekocht in mijn auto van 2016. Zelfs het navigatie systeem Here dat in de auto ingebouwd zit Systeem Radio Navi Europa Intellink waar ook OnStar bij zit worden geen updates meer geleverd. Laatste update van Here is 2018 via USB stick (kosten €149). Andere mogelijkheid geeft het niet om te updaten. Opel maakt zich er van af met een eenmalige waardebon te geven (waarde onbekend in hun schrijven) als compensatie van het stopzetten OnStar. En dat te besteden bij een Opel dealer. Rechtvaardig? Een systeem dient toch zeker 10 jaar werkend te blijven? Of vergis ik mij.

    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Dat hangt mi van de concurrentie, de technische ontwikkelingen en de vraag af. Los daarvan – maar dat is mijn persoonlijke mening – snap ik niet waarom mensen zich zo druk maken om verouderde systemen. Iedereen heeft een mobiel met navigatie en er staan nog steeds borden langs de weg. Ik heb een navi uit 2004 (kan niet worden geupdated) en die werkt in 90% van de gevallen feilloos. Los natuurlijk van allerlei nieuwe verbindingswegen, maar daar heb ik geen naviagtie voor nodig.

      meer dan een maand geleden
      • WJongen
        meer dan een maand geleden

        Oja….maar het is een ingebouwd systeem in de auto en dan verwacht je ook dat HERE updates blijft leveren. Daarbij is het geen verouderd systeem integendeel pas 4 jaar oud. Jazeker heb ik een GSM maar die blijft in mijn broekzak en werkt via het Opel systeem met Bluetooth. Dat blijft gewoon werken daar het los staat van het OnStar systeem. Dus geen GSM aan het dasboard en kan de GSM gewoon besturen via de bediening op het stuurwiel. Tevens komen SMS en andere mededelingen van de GSM op het beeldscherm. Te lezen of met spraak. FF het hele verhaal goed lezen geeft meestal een andere mening.

        meer dan een maand geleden
      • Henk Terpstra
        meer dan een maand geleden

        Beste mensen,
        Opel heeft al nieuwe auto`s afgeleverd waar aantoonbaar 10 jaar oude navigatie in zat.
        Voor de duidelijkheid, Opel is onderdeel van General Motors. Zover ik weet is dat bedrijf al 10 /20 jaar onder curatele van de VS. overheid. Je probeert toch ergens winst te behalen? Anders gaan de aandeelhouders mekkeren. Groet, Henk.

        meer dan een maand geleden
    • Gerard67
      meer dan een maand geleden

      4 jaar is inderdaad wel een beetje kort in feite heb je er dan niet veel aan . En als ik de prijs dan lees die voor updates betaald moeten worden zoals u zegt zo`n 150,00 euro vind ik dat best wel een fors bedrag voor deze geintregeerde navigatie want in 4 jaar veranderd er weinig aan straatnamen . Persoonlijk zou ik dan bijvoorbeeld een tomtom kastje nemen of een garmin of zoiets .

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      Opels OnStar stopt met werken en gebruikers hebben nog steeds geen oplossing

      Vertaling uit de spaanse Consumentenbond.
      WAt doet de ANWB? Wat doet de Nederlandse Consumentenbond?
      Hoe reageren zusterverenigingen van andere Europesche landen waar ook het OnStar systeem destijds bij verkoop verkocht is geworden?
      Opelbezitters van het OnStar systeem laat je stem horen. Meld het bij de Consumentenbond, ANWB of andere instantie’s.
      Dit is mijn inziens een Europesche aangelegenheid

      24 november 2020
      Het nieuwe OnStar-connectiviteits- en rijhulpsysteem dat door Opel in zijn voertuigen werd aangekondigd, zal op 31 december 2020 niet meer functioneren. Vanuit OCU hebben we Opel herhaaldelijk benaderd met het verzoek om opheldering over wat het alternatief is voor gebruikers met automodellen getroffen, tevergeefs. Daarom heeft OCU Opel vóór consumptie aan de kaak gesteld.
      OCU klaagt Opel vóór Consumption aan wegens gebrek aan informatie over OnStar
      Het automerk Opel gelanceerd Als een geweldige nieuwigheidOnStar, eenconnectiviteitssysteem en rijhulp, met wifi-service, persoonlijke assistent-noodoproep…. Na de verkoop vanOpel eenpaar jaar geleden aan de PSA-groep (die ook de merken Peugeot en Citroën heeft) meldde de fabrikant dat het huidigeOnStar-systeem op 31 december 2020 zou stoppen met werken, maar heeft hij geen details gegeven over de nieuwe technologie. noch over de oplossingen voor degenen die een van de getroffen automodellen hebben.
      Met het oog hierop, wanneer er nog een paar weken zijn voordat het OnStar-systeem stopt met werken, hebben we van OCU Opel Spanjeaan dekaak gesteldvoor het General Directorate of Consumption van de regering van Aragon.
      OnStar-beëindiging: we vragen om een oplossing voor de getroffenen
      Van OCU zijn we van mening dat, zelfs als Opel van eigenaar verandert, het bezorgd moet zijn over het aanbieden van eenalternatief dat werkt op de vervaldatumin de betrokken auto’s.
      Om deze reden hebben we bij verschillende gelegenheden contact opgenomen methet automerkmet het verzoek om opheldering over hoe het de verwijdering van het OnStar-systeem zal oplossen.
      Eenzijdige opschorting van de dienst
      Anders moeten gebruikerseen vergoeding ontvangenvoor het eenzijdig beëindigen van de service en zonder enig alternatief in dit opzicht.Dit verzoek is in overeenstemming met de wet om de volgende redenen:
      • DeOnStar-servicevertegenwoordigt eenfunctionaliteit die zich onderscheidtvan andere merken.Het bovengenoemde voordeel was zeker wat veel van de consumenten weigerde om dat voertuig te kopen.
      • De beslissing om ervoor te kiezen omhet OnStar-systeemals optie te hebbenin Opels dat niet standaard werd geleverd, kanoplopen tot 700 euro.Daarnaast konden veel gebruikers kiezen voor de duurdere versies van de Opel-modellen om over het systeem te beschikken, wat eenextra uitgave van duizenden euro’s betekentten opzichte van de goedkopere versies van het model.
      • De afschaffing van het OnStar-systeem is eeneenzijdige oplossingvan Opel die consumenten in een ongunstige positie plaatst omdat ze een voertuig hebben gekocht dat niet geschikt is voor de verkoop die ze ooit hebben gedaan zonder enige vervangingsmogelijkheid.
      • Detweedehandseverkoopmogelijkheden vande eigenaars van de betrokken voertuigenafschrijvenaanzienlijk, niet alleen van 2021, maar vanaf nu dat het bedrijf reeds heeft aangekondigd dat de dienst zal stoppen met werken.
      Daarom richten we ons van OCU ook tot de getroffen gebruikers: als Opel geen bevredigende oplossing voor hun probleem biedt, kunnen ze overwegen om schadevergoeding te vragen.

      meer dan een maand geleden
    • Dinoke
      meer dan een maand geleden

      Waarom wordt het niet overgenomen door PSA Group!!!

      meer dan een maand geleden
      • WJongen
        meer dan een maand geleden

        Goede vraag. PSA heeft mijn inziens weinig interesse met de huidige Opel-bezitters.

        meer dan een maand geleden
    • GeborenAmsterdammer
      meer dan een maand geleden

      Geachte W. Jongen,

      Ik raad u aan om niet te rekenen op het navigatiesysteem van uw Opel.

      Ik gebuik de gratis “Here we go” app.

      Deze app is ook zonder internet te gebruiken (je moet wel genoeg ruimte op je smartphone hebben om de kaart van Nederland te downloaden.

      Ik raad u aan om voortaan het basismodel van Opel te kiezen of te kijken naar een ander merk, maar die hebben vaak dezelfde problemen met updaten.

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      ADAC Duitsland.
      https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/assistenzsysteme/opel-schaltet-onstar-ab/
      Ab 2021: Opel schaltet OnStar-Notruf ab
      29.12.2020, 09:40 Uhr

      Notfallknopf ohne Funktion: Opel stellt OnStar ein ∙ © Opel
      Nach einem Unfall erstmal zur Telefonzelle? Für viele Opel-Fahrer bald Realität: Opel stellt zum Jahresende 2020 seinen Notruf-Service OnStar ersatzlos ein.
      • Opel kündigt Vertrag mit GM
      • Notrufnummer 112 nicht mehr erreichbar
      • Keine Nachrüstmöglichkeiten
      Opel-Fahrzeuge mit dem Notruf-Dienst OnStar können ab 1. Januar 2021 über die eingebaute Technik keine Notrufe mehr absetzen. Denn Opel hat seinen Vertrag mit OnStar, einem Notfallruf und WLAN-Dienst mit weiteren praktischen Services wie der Parkhaus- oder Hotelsuche, zum 31.12.2020 für alle Fahrzeuge von Opel, Vauxhall, Cadillac und Chevrolet aufgekündigt.
      Somit müssen Insassen nach einem Unfall den Notruf über ein Smartphone oder die nächste Telefonzelle absetzen. Es gibt keine Möglichkeit, die mit OnStar ausgerüsteten Opel-Modelle auf ein anderes Call-Center oder auf die öffentliche Notrufnummer 112 umzustellen. Auch mit dem in aktuellen Opel-Modellen verbauten Opel Connect arbeitet OnStar nicht zusammen.
      Hintergrund der Einstellung von OnStar ist, dass der neue Opel-Eigentümer PSA keine Verträge mit dem zu General Motors (GM) gehörenden OnStar-Callcenter geschlossen hat. OnStar wurde 1996 von GM und Motorola entwickelt und konnte als Vorläufer der modernen eCall-Systeme erstmals den GPS-Standort automatisch an eine Notrufzentrale übertragen. Ein OnStar-FAQ zur Abschaltung des Notrufdienstes finden Sie hier.
      Hersteller-Notruf kostet Zeit
      Inzwischen ist der automatische eCall gesetzlicher Standard bei Neuwagen. Doch eine Umfrage des ADAC bei mehr als 30 Herstellern hatte im Herbst 2020 ergeben, dass insbesondere bei den großen deutschen Marken wie Audi, BMW, Mercedes und Volkswagen die eigenen Notruf-Systeme voreingestellt sind. Und diese Dienste werden nicht immer unbegrenzt angeboten, sind nach einer bestimmten Zeit kostenpflichtig oder werden – wie im Fall Opel – schlicht eingestellt.
      Die Voreinstellung des eigenen Notruf-Dienstes ist zwar rechtlich zulässig, kostet aber Zeit, da zuerst eine Telefonzentrale des Herstellers kontaktiert wird, die anschließend die Rettungsleitstelle informiert. Außerdem kann es zu Übertragungsfehlern bei der Unfallposition kommen. Will der Verbraucher auf den gesetzlichen eCall 112 wechseln, ist nicht selten ein Werkstattbesuch nötig.
      ADAC sieht ersatzlose Streichung von Opel OnStar kritisch
      Der ADAC kritisiert die Entscheidung von Opel, den Notruf-Service OnStar zu streichen, ohne Verbrauchern den Wechsel zum gesetzlichen eCall zu ermöglichen. Der Club fordert alle Hersteller auf, bei der Auslieferung von Fahrzeugen den öffentlichen Notruf 112 zu aktivieren. Wo dies nicht der Fall ist, müssen Verbraucher schnell und problemlos selbst vom herstellereigenen eCall auf die gesetzliche Variante wechseln können.

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      Citaat uit consumentenbond
      Er is (eindelijk) een “kleine” beweging van de zijde van Opel:
      Opel denkt zijn verplichtingen te kunnen afkopen met een tegoed-bon van een schamele € 150,–. Dit aanbod doet Opel niet aan alle Opel/OnStar rijders /bezitters, doch slechts aan de individuele klagers én je moet aantoonbaar (oa dmv bankafschriften) gebruik gemaakt hebben van de OnStar-diensten. In mijn geval: IK BEN AL TWEE JAAR met Opel over deze zaak in contact, heb ik ook dat aanbod gehad maar dien wel BINNEN 5 dagen te beslissen of ik op dat aanbod inga. Als ik dit niet doe, wordt de zaak als afgedaan beschouwd, in hun schrijven wordt echter wel gesuggereerd dat bij WEL accepteren, de zaak niet wordt afgesloten; op dit laatste heb ik de vraag gesteld wat ik dan verder nog te verwachten heb!!!!
      Het lijkt er dus (ook) op dat Opel slechts een vergoeding wenst te betalen voor het stopzetten van de (online) OnStar diensten. Over een compensatie voor het niet meer kunnen gebruiken en dus nutteloze apparatuur die in de auto zit en waarvoor bij aanschaf ong € 450,– is betaald, wordt met geen woord gerept.
      Wordt vervolgd…………………………..

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      Reactie, ben al mionstens een half jaar bezig met de ANWB.
      Tja….soms even een berichtje van Michiel Boos dat er gesprekken zijn met Opel en de PSA groep.
      Wordt vervolgd is de slogan geworden.
      Enige activiteit en aktie vanuit de ANWB is maar mondjes maat en terugkoppeling is zeer beperkt.
      Ik dacht echt dat de ANWB juridische afdeling in stond voor haar leden, zal wel zo zijn maar waarom spant deze ANWB voor haar leden geen juridische stappen naar Opel Nederland/Europa betreft het eenzijdig opheffen per 31 december 2020 van het OnStar systeem. Dit werd verkocht door aanschaf bij een Opel met OnStar aan boord. Veiligheid werd gegarandeerd met dit systeem. Ook het navigatie wat door Opel Nederland/Europa geleverd werd in het Onstar systeem wordt door Here niet meer geupdate. ANWB maak er eens werk van en laat je leden die OnStar in hun auto’s mee gekocht hebben niet in de steek. Dus Opel bezitters meld je eens bij Michiel Boos als je OnStar hebt gebruikt en het belangrijk vindt dat het wordt voortgezet door PSA. Ongeacht of OnStar op zogenaamde eigen benen staat via General Motors (GM). Laat van je horen.

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      Beste Opel bezitters met OnStar en navigatie Here, Intellink 600-950 Europe.
      Stuur gegevens door naar mij of : experts@anwb.nl [mailto:experts@anwb.nl]
      Verzonden: woensdag 17 februari 2021 15:34
      Aan: w.j.jongen@ziggo.nl
      Onderwerp: RE: Onstar Opel Nederland/Europa

      Heden ontvangen van de ANWB.

      Hartelijk dank voor uw e-mail.

      Gisteren is het overleg met PSA gestaakt. PSA bleef in herhaling vallen. Een compensatie van EUR 150,- in devorm van een voucher vinden wij als ANWB niet redelijk. Bovendien zou PSA naast een redelijke financiële genoegdoening al de gedupeerden tevens een after sales eCall product kunnen aanbieden; o.a. beschikbaar bij PAN Europeaan eCall, ANWB Smart Driver, erc.

      Inmiddels hebben we contact met het consumentenprogramma Kassa over OnStar; hoogstwaarschijnlijk zit mijn collega Annemieke of ik aan tafel bij Kassa.

      Zoals u ziet zijn er wel ontwikkelingen te melden, maar helaas nog niet de uitkomst die wij voor u als gedupeerde voor ogen hebben….

      Tot besluit, ben ik benieuwd of u bij aanschaf van uw Opel tevens een separaat contract heeft moeten tekenen m.b.t. OnStar. Opel blijft volhouden dat bij levering auto dit het geval is geweest… U zou in dat geval overeenkomstig de daarbij behorende algemene voorwaarden op de hoogte zijn geweest, dat OnStar niet een autoleven lang ondersteuning zou bieden. Tevens zou u zodoende er kennis van hebben genomen, dat OnStar eenzijdig de overeenkomst zou kunnen beëindigen met een opzegtermijn van 30 dagen.

      Ik verneem graag uw reactie.

      Met vriendelijke groet,
      ANWB Experts

      Michiel Boos

      E-mail: experts@anwb.nl
      http://www.anwb.nl/experts/
      http://www.anwb.nl/juridisch-advies
      http://www.anwb.nl/auto
      http://www.anwb.nl/vakantie/landeninformatie

      Voor al uw vragen op het gebied van mobiliteit, recreatie en toerisme kunt u ook terecht op ons ANWB Experts platform: http://www.anwb.nl/experts/

      Graag zou ik willen weten of iemand bij de aankoop van een Opel in Nederland of Europa een seperaat contract heeft ondertekend betreft het OnStar systeem met of zonder navigatie Here.

      meer dan een maand geleden
    • WJongen
      meer dan een maand geleden

      Mail (heden 18-02-2021) reactie van de ANWB om de vraag die ik stelde of ik de notule/correspondentie kon inzien betreft de gesprekken met Opel en de PSA group.
      Helaas geeft de ANWB deze niet ter inzage,
      Valt dit ook niet onder de Wob?

      Zoals u wellicht kunt begrijpen zal ik de notities/ correspondentie tussen PSA en de ANWB ter zake OnStar niet met u delen. U moet erop vertrouwen dat wij als ANWB er alles aan hebben gedaan om PSA op andere gedachte te krijgen. Zonder onze tussenkomst zou PSA überhaupt nimmer enige compensatie hebben aangeboden….

      Om PSA over de streep te trekken, zullen wij als ANWB nu eerst aanschuiven in de uitzending bij Kassa van zaterdag a.s. Ervaring leert dat PSA hier zeer gevoelig voor is. Voorts raden wij onze leden aan hun rechtsbijstand in te schakelen c.q. op eigen gelegenheid de gang naar de Geschillencommissie Voertuigen te maken. Vervolgens zal de vereniging van Opel dealers hun beklag doen bij PSA over het uitblijven van een redelijke oplossing voor het geschil, teneinde een stortvloed van geschillen bij de SGV verder te voorkomen.

      Stapje voor stapje zullen wij PSA onder druk zetten. En uiteindelijk zal alles wat onder druk wordt gezet, vloeibaar worden!

      Wordt vervolgd!

      Met vriendelijke groet,
      ANWB Experts

      Michiel Boos

      meer dan een maand geleden