Registeren Inloggen
JanvD
JanvD
meer dan een maand geleden

Overname contract Welkom Energie door Eneco

meer dan een maand geleden

Eneco heeft ons contract overgenomen van Welkom Energie. Echter nu wordt eenzijdig een hoog nieuw termijnbedrag opgelegd (218 euro ipv 127 euro). Mijn vraag is kan dit zomaar??? De contracten van Welkom Energie worden overgenomen en dus ook de rechtsgeldige levering contracten met 90.000 afnemers. Kan men dit zomaar veranderen?? Ik heb kennis van meerdere overnamens door bedrijven en dan worden de contracten overgenomen. Deze moest men dan gewoon nakomen. Waarom is dat hier niet het geval ??
MvG J. van Dam

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Welkom Energie heeft ZELF de Autoriteit Consument & Markt gevraagd de leveringsvergunning voor gas en elektriciteit in te trekken.
      Welkom Energie heeft ZELF verzocht om het faillissement uit te spreken.

      Iedereen die bij de leverancier die failliet gaat is aangesloten of waarvan de vergunning is ingetrokken door de ACM, wordt meteen overgezet naar een andere energieleverancier.

      Het intrekken van de leveringsvergunning betekende dat Welkom Energie vanaf 1 november 2021 geen gas en elektriciteit meer mocht leveren aan haar ca. 90.000 klanten en dat ALLE BESTAANDE contracten en voorwaarden worden BEËINDIGD.

      Klanten van Welkom Energie krijgen de eerste week van november 2021 bericht van Eneco.
      Het NIEUWE contract bij Eneco gaat op 1 november 2021 in.
      Voor klanten geldt nu tot 1 december 2021 een overgangsperiode waarin zijn hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen.
      Daarna staat het klanten vrij om klant te blijven bij Eneco of alsnog over te stappen naar een andere leverancier.
      Je bent dus niet verplicht om bij Eneco te blijven.

      Het faillissement is op 29 oktober 2021 uitgesproken.
      De rechtbank heeft mr. S.J. van Raaijen aangesteld als curator. De curator zal zorg dragen voor de afwikkeling van het faillissement. De gegevens van het faillissement zijn bijgeschreven in het Centraal Insolventieregister.

      Een faillissement zorgt voor de hoogste schade als de energieleverancier in oktober failliet gaat, zoals Welkom Energie. Dat komt omdat je het hele jaar door hetzelfde voorschot betaalt. In de periode dat je minder energie verbruikt, bouw je dus een ‘buffer op voor de wintermaanden’. Dit is je schade:
      -Je bent één betaald maandvoorschot kwijt;
      -Je cashback of welkomstkorting wordt niet meer uitbetaald;
      -Je verliest het opgebouwde tegoed van je jaarrekening;
      -Je verliest je rechten op tarieven en voorwaarden, omdat die komen te vervallen.

      Ik wens alle gedupeerden van Welkom Energie kracht, sterkte en wijsheid bij de te nemen beslissingen en afwikkeling van het faillissement.

      meer dan een maand geleden
    • lobolaika
      meer dan een maand geleden

      Hoog tijd om een advocaat te zoeken die namens alle 90.000 klanten een actie gaat starten.

      meer dan een maand geleden
    • lobolaika
      meer dan een maand geleden

      Of een claimstichting op te richten die het onderonsje van de ACM Welkom Energie Eneco gaat aanvechten deze drie hebben al op 15 oktober een deal met elkaar gesloten om zo te handelen.
      Zelf liep mijn contract tot 1 november en kreeg notabene op 21 oktober van Welkom Energie een mail uw contract loopt af maar geen zorgen de levering van energie gaat gewoon door.
      Op 27 oktober een mail wij stoppen per direct en op per 1 november neemt Eneco het over.
      En dan op 29 oktober de Curator per mail met het faillissement.
      Kortom een hele smerige zaak van deze 3 partijen.
      Ik had inmiddels € 1000,- teveel betaald in mijn termijnbedrag dat zal ik wel kwijt zijn + € 180,- welkomstbonus voor het jaarcontract.
      Hopende dat ik nog wel een jaar afrekening krijg en zal dan mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Ik vind het voor iedereen heel triest wat er gebeurt.

      Maar ik vraag mij oprecht af: waarom zijn er heel veel mensen overgestapt naar de nieuwe engergiemaatschappijen?
      Niet omdat ze net zo duur zijn/waren als de oude energie maatschappij.
      Nee, omdat er voordeel te halen is/was en een welkomstbonus.
      En menigeen heeft de ‘angsthaas’ die bij de oude,vertrouwde energieleverancier uitgelachen en als ‘dom bestempeld’.

      En nu gaat het vreselijk mis; (vrijwel) geen mens die eerlijk meldt met het ‘energiehoppen’ heel veel voordeel te hebben behaald.

      Het is hard maar waar: de energiehoppers hebben gegokt en misgegokt.
      Dat risico heeft men genomen en nu heeft men pech gehad.

      meer dan een maand geleden
    • lobolaika
      meer dan een maand geleden

      Hallo SuperBitch,

      Een deel wat je schrijft zit een kern van waarheid in maar al jaren proberen Energie maatschappijen ook de grote en duurdere met lokkertjes klanten te werven dus het is wat kribbig gezegd dat allen daar op uit zijn, waarom zou een huishouden niet mogen gaan voor een goedkopere leverancier zeker omdat voor veel huishoudens die al moeite hebben om hun energierekening te betalen.
      Met geen woord heb je het over de absurde energiebelastingen en BTW die de regering naar binnen hengelt dit is zo ongeveer de helft van de energierekening.
      Ook geen woord over diegene die min of meer geld hebben gespaard door een in de zomer te hoge termijn om de koude maanden door te komen.
      En als je dan echt zelf 1000,- euro tegoed hebt bij je energie maatschappij is het een hard gelag als die van de ene op de andere dag failliet gaat dan laat ik de welkomstbonus buiten beschouwing.
      Dus iets meer begrip voor de 90.000 huishoudens die nu problemen hebben. en nu vastzitten aan torenhoge prijzen van de contracten die (de fijne Eneco) nu aan de huishoudens in rekening brengt.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Lezen is kennelijk een kunst.
        A. De gedupeerden zitten één maand vast aan de energiemaatschappij die de levering “gedwongen” overneemt. Zie mijn eerste reactie.
        B. € 1000 tegoed hebben van de failliete partij vs “veel huishoudens die al moeite hebben om hun energierekening te betalen” is ONlogisch; mensen die weinig te besteden hebben bouwen geen tegoed in 6 maanden op van € 1000.
        C. Welkomstpremie wordt uitsluitend uitgereikt bij overstap (en veelal lagere tarieven).
        D. Iedereen in Nederland is opgezadeld met energiebelasting en BTW.

        Maar wat ik vooral irritant vind is dat u wel als door een wesp gestoken reageert op mijn laatste reactie maar kennelijk mijn openingszin van die reactie t.w.”Ik vind het voor iedereen heel triest wat er gebeurt.” niet heeft gelezen.

        En ja mijn reactie is scherp maar niet gelogen en zeker niet van het kaliber “met de mantel der liefde bedekt” (=iets niet met anderen bespreken maar stilzwijgen en accepteren)
        of van het niveau “Let’s sue them” (=iemand aanklagen, beschuldigen-voor de rechtbank- van iets verkeerds of illegaals en geld eisen).

        meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Vandaag 9 november 2021 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de leveringsvergunning van energiebedrijf Enstroga ingetrokken. Dat heeft de toezichthouder bekendgemaakt. Het is de tweede energieleverancier in korte tijd die de activiteiten moet staken, naar aanleiding van de sterk opgelopen prijzen voor gas en elektriciteit. Enstroga had een paar honderd klanten.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Aanvulling:
        Enstroga levert op eigen verzoek zijn vergunning in en stopt vanaf vrijdag met het leveren van gas en elektriciteit.
        Door de sterk gestegen energieprijzen kan Enstroga geen betrouwbare levering meer garanderen. Bij Enstroga zitten nog maar zo’n 150 klanten,die verdeeld zullen worden over alle andere maatschappijen.
        ALLE BESTAANDE contracten en voorwaarden worden BEËINDIGD.
        Na een maand staat het klanten vrij om klant te blijven bij de nieuwe maatschappij of alsnog over te stappen naar een andere leverancier.
        Je bent dus niet verplicht om bij de nieuwe te blijven.

        meer dan een maand geleden
    • Debree
      meer dan een maand geleden

      Mi zal er echt geen advocaat aan de slag gaan met deze zaak. En ‘smerig’ is ‘ie volgens mij ook niet. WEnergie heeft zelf aan Eneco gevraagd om de zaak over te nemen en als er hier niet wettelijk was geregeld dat de energieleverantie moet doorgaan hadden er ook nog 90k mensen in de kou gezeten. Jammer genoeg is de gasprijs inmiddels x 5 gestegen en dat heeft ook gevolgen voor de nieuwe tarieven.

      meer dan een maand geleden
    • Curley
      meer dan een maand geleden

      Smerig is het zeker wel. Eneco en WE hebben dit niet in een paar dagen geregeld en WE heeft al zien aankomen dat ze bij stijgende inkooptarieven niet konden blijven leveren. Maar toch wordt gewacht tot oktober voor e.e.a. bekend wordt gemaakt. Waarmee alle zomertermijnen waarin weinig verbruikt wordt nog zijn binnengeharkt. Op 15 oktober werd aangekondigd dat Eneco WE wilde overnemen, er was toen nog geen sprake van faillissement. De overname werd goedgekeurd door de ACM. Overname is niet alleen klanten, maar ook contracten, maar in dit geval is dat niet gebeurd. Toen WE was overgenomen vroegen ze faillissement aan, wat vreemd is want als je bent overgenomen besta je niet meer. Dan heb je geen contracten die beëindigd kunnen worden.
      Verder moesten klanten van WE in de media horen dat ze klant geworden waren bij Eneco en kregen ze het contract van Eneco pas op 5 november, terwijl ze er al vanaf 1 november aan gebonden waren. En Eneco gaf aan WE klanten speciale tarieven, zoals 1,80 voor gas, terwijl anderen die op 1 november een contract sloten bij Eneco 1,60 betaalden. Voor stroom ook speciale, hogere tarieven. Je maakt mij niet wijs dat hier geen onderhands handje-klap geweest is. En wat te denken van directeur Jaap Bakker, eerder directeur bij Energieflex , dat ook failliet ging. Als je vorig jaar, zoals heel veel Nederlanders, een 3-jarig contract gesloten hebt bij WE mag je nu de hoofdprijs betalen. Een smerige zaak!

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        U kunt na de eerste maand gewoon opzeggen bij Eneco.
        Als u vorig jaar, zoals een deel van de 90.000 klanten van Welkom Energie, een 3-jarig contract gesloten hebt aldaar heeft u i.i.g. over een periode de welkomstbonus en de voordelige energieprijzen gehad.
        De “dwazen”, die zo werden betiteld door menig overstapper, die niet overstapten naar een prijsvechter op de energiemarkt betaalden heel netjes hun vaste energieprijs, hadden geen voordeel en krijgen nu ook een hogere energieprijs te verteren.

        meer dan een maand geleden
    • lobolaika
      meer dan een maand geleden

      Inderdaad handjeklap tussen Welkom Eneco en ACM maar erger is dat Eneco als enige Energieleverancier gewoon doorgaat met adverteren op de RTL zenders om buiten de 90.000 klanten van Welkom nog meer zieltjes te winnen tegen de hoofdprijs die de Welkom klanten meer moeten betalen dan de vaste klanten van Eneco en dit alles ter meerdere glorie van de aandeelhouders van Eneco die handenwrijvend hun winst zien toenemen.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Waarom zou Eneco geen reclame mogen maken?
        Vattenfall (voorheen o.m. Nuon) maakt ook gewoon reclame; net als Essent.
        Eneco heeft in totaal 2,1 miljoen klanten in diverse Europese landen; Essent heeft er ruim 2,5 miljoen in Nederland en Vattenfall heeft ongeveer 2 miljoen klanten.
        Tot 2004, konden Nederlandse consumenten niet zelf kiezen bij welke energieleverancier zij hun stroom en gas afnamen. Door de liberalisering van de energiemarkt in 2004, kunnen consumenten nu wél zelf hun energie leverancier kiezen. Er is sinds 2004 een vrije energiemarkt in Nederland.
        U heeft daar zelf gebruik van gemaakt, voordeel van gehad en nu, door het faillissement van Welkom Energie, een nadeel.
        Maar ook voor u geldt: u kunt na de eerste maand gewoon opzeggen bij Eneco.

        meer dan een maand geleden
    • Curley
      meer dan een maand geleden

      Na de eerste maand kunnen we inderdaad overstappen, maar overal betaal je nu de hoofdprijs. En om het ons kwalijk te nemen dat we bij WE klant geworden zijn is belachelijk. Wat had u gewild? Ondanks privatisering en keuzemogelijkheden blijven zitten waar je al zat?

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      U heeft zelf een keuze gemaakt, die zal niemand u kwalijk nemen.
      Maar wees even reëel: u en andere consumenten stapten over voor de lagere prijs en welkomstbonus.
      De solvabiliteit(ratio) van de energiecowboys is door weinigen gecontroleerd.
      Niets mis mee tót het mis gaat, zoals nu.
      Ik neem het u en andere consumenten niet kwalijk maar ik ga nu echt niet boeten voor uw overstapkeuze.
      Uw voordelen deelde u niet (noch was u in de toekomst van plan te delen) met de “dwaze” mensen die niet overstapten?

      Mensen die niet overstapten werden verdomd vaak als “dwaas” bestempeld door de overstappers.
      En eigenlijk bestempelt u deze mensen nog steeds als “dwaas” in uw reactie.

      Ach dan mag ik hier gerust schrijven: wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten(=als je een verkeerde keuze hebt gemaakt, moet je de gevolgen zonder klagen dragen).

      meer dan een maand geleden
    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Aanvulling;
      16.11.2021
      ‘Duitsland stelt besluit over Nordstream 2 uit, en gasprijs schiet omhoog’
      Dat heeft wsch gevolgen voor alle energietarieven.

      meer dan een maand geleden