Registeren Inloggen
Ingrid4you
Ingrid4you
meer dan een maand geleden

PGB

meer dan een maand geleden

Mag een zorgverzekering er 35 werkdagen over doen om een herindicatie van PGB te beoordelen?
Als ik haar erop aanspreek krijg ik dat dat komt vanwege een achterstand.
Normaal is het 10 werkdagen, dus hou ik daar rekening mee. Nu het zo lang duurt kom ik in de problemen met verlening van zorgovereenskomst.
Daar staat een wederzijdse opzegtermijn 30 dagen is.
Kan dit zo maar?

    • RolfvS
      meer dan een maand geleden

      Bij ons duurde de eerste beoordeling 2 maanden. In stukken van de NZA lees ik dat de verzekeraars hebben beloofd maximaal 5 weken nodig te hebben, terwijl NZA vindt dat het max 4 weken mag duren. Na klacht bij het NZA geven zij aan dat ze het bespreken met de Zorgverzekeraars. Zij polderen rustig verder. Klacht bij de verzekeraar helpt natuurlijk ook niet.

      meer dan een maand geleden
    • MathildeD
      meer dan een maand geleden

      Bij een PGB heb je te maken met een Zorgkantoor. Dat hoeft niet je eigen zorgverzekeraar te zijn. Dien een klacht in bij dit Zorgkantoor, of bij de Ombudsman Zorgverzekeringen ( Geschillen commissie). Misschien is dit https://www.salland.nl/zorgkantoor/wlz een handige website ( toevallig van Zorgkantoor Salland) voor meer informatie. Helaas vond ik hier geen aanknopingspunt over het indienen van een klacht tegen het Zorgkantoor zelf.

      meer dan een maand geleden
    • MathildeD
      meer dan een maand geleden

      Intussen ben ik te weten gekomen, door contact met een hele vriendelijke medewerkster van ZorgkantoorSalland, dat mijn vorige reactie ONJUIST is. Een PGB is ook via de zorgverzekering mogelijk! Een PGB dat via het zogenaamde regionale Zorgkantoor verstrekt wordt, is gebaseerd op de WLZ, de wet langdurige zorg. Deze types PGB’s worden normaliter zonder meer automatisch verlengd. Een klacht over de zorgverzekering moet ingediend worden eerst bij de zorgverzekering zelf, daarna ( bij ene te late reactie of een reactie waarmee je niet tevreden bent), bij de Ombudsman Zorgverzekeringen in Zeist, de SKGZ, tel:088 9006900. Ook kun je daarmee bellen voor advies.

      meer dan een maand geleden
    • MathildeD
      meer dan een maand geleden

      PS er is ook een vereniging voor mensen met een PGB. Die vereniging heet PerSaldo, de link is https://www.pgb.nl/ .

      meer dan een maand geleden
    • RolfvS
      meer dan een maand geleden

      Dank voor jouw reacties MathildeD. Ik heb het gevoel dat de verzekeraar bewust tijd rekt en vervelend doet. Alsof je als mantelzorger niets beters te doen hebt.

      meer dan een maand geleden