Registeren Inloggen
dickiedik
dickiedik
meer dan een maand geleden

Rood staan

meer dan een maand geleden

Ik ontving een brief van de abn-amro waarin aangegeven wordt dat ik vanaf mijn 70e jaar minder rood mag staan op mijn betaal rekening en dat dit vanaf mijn 70e maandelijks verlaagd wordt, afgezien dat ik waarschijnlijk al 10 jaar nooit meer rood heb gestaan vind ik dit toch erg op leeftijd discriminatie lijken ik neem aan dat ze dit straffeloos mogen doen maar ik vind dit geen manier van zaken doen.

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Ja dat mag de ABN/AMRO doen.
      Staat immers in de voorwaarden:
      7.Kredietlimiet verlagen vanaf 70 jaar
      a. Als u 80 jaar bent, kunt u maximaal € 1.000,- rood staan. Daarom verlagen we de kredietlimiet elke maand vanaf uw 70 jaar met gelijke stappen tot een bedrag van € 1.000,-. Dit geldt voor de rekeninghouder die het eerst 70 jaar wordt.

      Over deze wijziging heeft het Kifid een uitspraak gedaan;
      Uitspraak Geschillencommissie Financiële Dienstverlening nr. 2021-0307

      Mits de verlaging 2 maanden vóór uw 70-ste verjaardag wordt aangezegd is de verlaging wettig.

      Maar gezien uw reactie in het topic “Abn-amro, rampenplan” moet dat voor u toch geen probleem zijn, u schreef immers (=letterlijke quote) ; is “De abn-amro is echt een grote ramp, ik heb er gelukkig al mijn zaken al een aantal jaren geleden weggehaald……….”

      meer dan een maand geleden
    • dickiedik
      meer dan een maand geleden

      Ja maar het enige wat je niet zo snel doet is je betaal rekeningen daar weg halen zolang je je rekening nummer niet mee mag nemen en daar gaat het dus over, verder heb ik al mijn verzekeringen en ook mijn hypotheek naar een andere bank overgeschreven.
      verder discrimineren ze blijkbaar wel mijn vrouw want die is mederekening houdster en al 3 maanden 70 en krijgen we nu een brief met de aanhef de heer en/of mevrouw dus strikt genomen zou mijn vrouw dus niet met de verlaging akkoord hoeven gaan want die heeft hier geen bericht van ontvangen voor ze 70 werd.
      maar ze doen maar wat ze graag willen wij hebben hier verder geen probleem met het rood staan maar ik vind dit evengoed leeftijds discriminatie en maakte me er toch wel boos over zeker als je al 55 jaar klant bent.

      meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        M.b.t. uw bankrelatie bij ABN/Amro;
        U geeft zelf heel duidelijk aan in uw reactie dat u (=quote)”al mijn zaken al een aantal jaren geleden weggehaald……….”.
        M.b.t. het banknummer van ABN/Amro:
        Een banknummer is nooit verhuisbaar (geweest) naar een andere bank.
        Een banknummer is wel bij fusie of overname geïntergreerd in de nieuwe financiële instelling.
        M.b.t. reden beperking “rood staan” bij ABN/Amro:
        De uitspraak van het Kifid is duidelijk.
        U vergeet dat ten tijde van de financiële crisis er heel veel veranderd is voor financiële instellingen m.b.t. hun zorgplicht.
        Uit de voorwaarden van ABN/Amro (quote):
        Artikel 2 – Zorgplicht
        1. Wij zijn bij onze dienstverlening zorgvuldig en houden hierbij zo goed mogelijk rekening met uw belangen. Dit doen wij op een manier die aansluit bij de aard van de dienstverlening. Deze belangrijke regel geldt altijd
        Ook voor “oude trouwe klanten” die altijd netjes aan hun verplichten hebben voldaan.
        Leeftijd “mederekeninghouder”:
        Volledig afhankelijk van de “titel” die uw partner heeft m.b.t. de rekening.
        “Gemachtigde” of “rechthebbende van de (voormalige en/of) rekening” èn de ingangsdatum van uw rekening bij ABN/Amro (met alle wijzigingen vanaf de ingsngsdatum).

        Het is allemaal niet leuk maar wel juridisch gezien toelaatbaar.
        U kunt natuurlijk ook nog gewoon naar een andere bank overstappen (met een nieuw rekeningnummer)…..

        meer dan een maand geleden
      • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
        meer dan een maand geleden

        Aanvulling;
        De ACM heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een ‘Europese nummerportabiliteit’.
        Dat houdt in dat consumenten en bedrijven een uniek nummer krijgen – zoals een telefoonnummer – om mee te betalen. 
        De Europese Commissie is in 2019 begonnen met een evaluatie van de betaalrekeningenrichtlijn.
        Er wordt hierbij ook opnieuw gekeken naar de mogelijkheden voor nummerporabiliteit.

        Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), met vertegenwoordigers van banken en belangorganisaties zoals de Consumentenbond, pleit ook voor Europese nummerportabiliteit.

        Vooralsnog echter kan het bankrekeningnummer nergens in Europa worden ‘verhuisd’.
        Dat heeft te maken met hoe het nummer is samengesteld.
        Sinds enkele jaren zit ook de naam en identiteit van de bank in dat nummer opgesloten.
        Verwisselt men van bank, dan krijgt men dus altijd een volledig nieuw nummer van de nieuwe bank.

        meer dan een maand geleden
    • miek2014
      meer dan een maand geleden

      “ik dit toch erg op leeftijd discriminatie lijken ik neem aan dat ze dit straffeloos mogen doen maar ik vind dit geen manier van zaken doen.”

      Kennelijk zit onze wetgeving zo in elkaar, maar ik ben het helemaal met u eens: Geen manier van doen dat ouderen zo aan de kant worden geschoven

      meer dan een maand geleden