Registeren Inloggen
Willem Bouwman
Willem Bouwman
meer dan een maand geleden

Saldering Budgetenergie

meer dan een maand geleden

Na afloop van mijn vaste contract kreeg ik bij Budgetenergie een variabel contract met elke maand andere tarieven. Door een uitzending van Kassa kwam ik er achter dat de salderingsregeling van op opbrengst zonnepanelen veranderd is van jaarlijks naar maandelijks salderen. Budgetenergie heeft hierover niet gecommuniceerd middels een mail of brief. Mijn vraag is of Budgetenergie maaandelijks mag salderen of dat dit toch jaarlijks moet. Andere vraag is of Budgetenergie zonder communicatie hun voorwaarden mag veranderen bij bestaande klanten.
Door de wisselende opbrengsten over het hele jaar valt het maandelijks salderen uit in het nadeel van de klant. Helemaal erg is dit als je bedenkt dat energiebedrijven flinke winsten maken op de productie van electriciteit omdat de prijs hiervan gekoppeld is aan die van het gas en de productie van electriciteit grotendeels door andere en goedkopere bronnen wordt opgewekt.

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Willem Bouman. Met weinig moeite zijn de algemene voorwaarden van Budgetenergie te vinden (Algemene voorwaarden van budget energie voor levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017). Artikel 19 gaat over verandering in voorwaarden en prijzen. Er staat min of meer dat ze tussentijds werkelijk alles mogen aanpassen. Ze moeten (in principe) u dat wel meedelen per brief of email. Nu neem ik aan dat u bij afsluiten akkoord gegaan bent met die voorwaarden? Over de saldering zelf, daarover kan ik in de algemene voorwaarden niet direct iets vinden anders dan dat men dat direct doorberekent. Heeft u een maandcontract dan zal het dus per maand verrekend worden. Overigens zie ik niet waarom een maandelijkse saldering in het nadeel van de klant zou zijn. Maar… dat moet ik nog eens uitrekenen.

      meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Aanvulling: Budget wordt ook genoemd in een artikel op de MAX website:

        http://www.maxmeldpunt.nl/geld/passen-energiebedrijven-onterecht-salderingsregels-aan/

        meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hallo Willem Bouman. Ik was even aan het rekenen met de gegevens van onze eigen panelen over 2021. De saldering zou, wanneer deze maandelijks verrekend zou zijn, vrijwel gelijk zijn dan wanneer deze over een heel jaar verrekend wordt. Nu ken ik de voorwaarden van uw contract niet en dat kan nog invloed hebben op de uitkomsten. De bewering dat maandelijkse saldering in het nadeel van de klant zou zijn lijkt dus onjuist?

        meer dan een maand geleden
      • Willem Bouwman
        meer dan een maand geleden

        Hallo Max, ik heb even een staatje gemaakt van het verbruik van vorig jaar, ik kom op een verschil van €75, op jaarbasis. Dat lijkt op zich niet zo veel, maar bij deze energie prijzen tellen alle kleintjes mee.

        meer dan een maand geleden
      • Willem Bouwman
        meer dan een maand geleden

        Maandelijks salderen is nadelig omdat de opbrengst van zonnepanelen niet het hele jaar door hetzelfde is, in de zomermaanden heb ik derhalve een negatief verbruik en in de wintermaanden een positief verbruik. Stel dat de saldering jaarlijks is en ik verbruik 1500 kWh en lever 1600 kWh terug , dan is het saldo -100, voor deze -100 rekent het bedrijf een lagere prijs. De afgelopen 4 zomermaanden had ik maandelijks ongeveer een verbruik van 100 kWh en een opbrengst van 300 kWh per maand een negatief saldo van 200 kwh per maand dus. Bij elkaar ongeveer 800 kWh. De komende maanden zal ik w.s. meer verbruiken dan de zonnepanelen opbrengen en zal ik dit verschil in verbruik moeten gaan betalen. Terwijl bij jaarlijks salderen verbruik en opbrengst dicht bij elkaar liggen. Volgens Budgetenergie is de terugleververgoeding 50% van het leveringstarief en alleen van toepassing op het overschot aan energie wat ik heb teruggeleverd. Het tarief in augustus was ongeveer € 0,42 de komende maanden zal dit wellicht nog hoger zijn, dus het lijkt me dat dit nadelig is voor de klant. In een uitzending van Kassa werd hier ook over gesproken en ik begrijp daaruit dat er kamervragen zijn gesteld omdat dit blijkbaar niet duidelijk wettelijk geregeld is.
        Wat betreft de voorwaarden van Budgetenergie, natuurlijk ben ik daarmee akkoord gegaan, er van uit gaande dat ik kan overstappen naar een andere maatschappij. In de huidige markt is dat echter een utopie en wordt aangeraden om te blijven zitten. Schrijnend is ook nog dat de prijs van elektrisch gekoppeld is aan die van gas, maar in de meeste gevallen groen wordt opgewekt, waardoor energiebedrijven gigantische winsten maken op elektrisch.
        In de praktijk zal mijn opgewekte stroom, waar ik dus door deze regeling maar de helft voor krijg, door verkocht worden voor een veel hogere prijs.

        meer dan een maand geleden
    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Willem. Ik had een kleiner verschil maar bedankt voor het voorbeeld! Het lijkt dus een nadeel van maandcontracten waar nu boven komt? Er zijn natuurlijk ook voordelen aan een maandcontract. Daarnaast zie ik dat de gasprijs is gehalveerd ten opzichte van een goede week geleden. Helaas moeten wij de aanschaf voor de hoge prijs gaan betalen. De regering eiste 80% vulling van de voorraden voor datum X en dan moet je wat. Zoals ik al opmerkte is de salderingsregeling een stimuleringsmaartegel om panelen aan te schaffen. Het zou dus (in principe) niet de hoofdreden hoeven zijn. Ben benieuwd hoever het voorstel van Jetten omtrent terugleverprijzen na einde salderingsregeling zal komen. Op papier ziet het er goed uit en de motivatie is goed. Uw/mijn “overproductie” wordt uiteindelijk als (dure) groene stroom weer verkocht. Kortom, onzekerheid op de energiemarkt….

      meer dan een maand geleden
    • Ferd
      meer dan een maand geleden

      Gewoon je slimme meter uit laten zetten! kan super snel via je netbeheerder!

      meer dan een maand geleden