Registeren Inloggen
  • Dit onderwerp bevat 18 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door Ard01.
Ard01
Ard01
23 dagen geleden

Storing Inventum Ecolution Combi 50

23 dagen geleden

Eind 2017 betrokken wij onze nieuwe woning van 2,5 jaar oud. Deze woning werd verwarmd d.m.v. een Inventum Ecolution Combi 50 in combinatie met een cv ketel.

Na ongeveer anderhalf jaar (dus in 2020) kregen wij tijdens de zomermaanden dagelijks een F-90 storing op het apparaat. Tevens begon de ventilator een hels kabaal te maken. Verschillende installateurs zijn wezen kijken en hebben, ook binnen de garantietermijn, diverse keren contact gehad met de serviceafdeling van Inventum, maar het probleem werd niet opgelost, terwijl de rekeningen bleven binnenstromen (totaal tot dan ca. EUR 450,00). Daarna lieten de installateurs het achter elkaar afweten. Kwamen gewoon niet meer en reageerden niet op mails en voicemailberichten (zagen het waarschijnlijk niet meer zitten). Condensators zijn in deze periode vervangen, evenals een sensor. Tevens is het hele systeem gereinigd, maar het probleem bleef bestaan.

Diverse keren zelf (telefonisch en via mail) gevraagd aan de serviceafdeling van Inventum of er een monteur van de fabrikant langs kon komen, maar dit was niet mogelijk. Alleen op verzoek van een installateur en de kosten zouden dan sowieso EUR 200,00 zijn. Omdat wij inmiddels al honderden euro’s kwijt waren aan uurloon, zonder dat er een oplossing in zicht was, aan de (derde!!) installateur gevraagd of hij a.u.b. een afspraak wilde regelen met ene monteur van Inventum. Dit is uiteindelijk gelukt.

Na enkele weken werd ik, terwijl ik onderweg was, plotseling gebeld door Inventum dat er een monteur vanuit Leeuwarden onderweg was, naar Inventum, maar dat deze evt. binnen een uur langs kon komen. Ik ben teruggereden naar huis en inderdaad kwam er iemand langs. Dit bleek geen monteur te zijn, maar een technical support engineer (iemand die de verkoopafdeling op technisch gebied ondersteunde). Deze is ca. een half uur binnen geweest en heeft het verhaal aangehoord en alleen enkele instellingen in de cv-ketel (dus niet de Ecolution!!) gewijzigd.

Hij gaf aan dat de ventilator vervangen moest worden en dat het probleem dan hoogstwaarschijnlijk zou zijn opgelost. De kosten hiervan zouden nog eens een extra ca. EUR 350,00 zijn. Toen ik aangaf dat revisie aanzienlijk goedkoper zou zijn, adviseerde hij om dat te gaan doen. Het probleem zou dan opgelost moeten zijn.

Op mijn vraag of ik inderdaad een rekening zou ontvangen voor dit servicebezoek, gaf hij aan dat Inventum heel coulant was, en dat dat waarschijnlijk wel mee zou vallen. Niet dus! Kreeg enkele weken later via de installateur keurig een factuur van EUR 220,00. Want ja hij moest er natuurlijk ook nog wat aan verdienen.

Telefonische navraag bij de manager van de serviceafdeling van Inventum leerde dat er gewoon betaald moest worden en dat er van coulance geen sprake kon zijn, omdat coulance alleen gold als het probleem net buiten de garantie zou plaatsvinden. Dat was dus het geval! Sterker nog het probleem was al meerdere keren binnen de garantieperiode gemeld door verschillende installateurs. Voor dit argument bleef hij doof.

Hij wilde wel de ventilator komen vervangen zonder dat er arbeidsloon in rekening werd gebracht, maar als het probleem daarmee niet was opgelost, zouden we opnieuw moeten betalen voor eventuele extra onderdelen, of gebruik moeten maken van de, naar zijn overtuiging, zeer goede coulance regeling. (bijbetalen voor een vervangend apparaat). Wanneer we zouden besluiten tot revisie van de ventilator, zouden we helemaal geen ondersteuning meer ontvangen vanuit Inventum.

We hebben de ventilator inmiddels door een installateur laten vervangen. Het harde geluid is weg, maar de F-90 storing is nog steeds aanwezig. Volgens mij een kwestie van afstelling. Omdat dit kennelijk niet valt op te lossen en we niet langer bereid zijn om nog meer goed geld naar kwaad geld te gooien, gaan we nu van april tot oktober dagelijks naar zolder om de Ecolution te resetten, omdat het apparaat anders in storing springt en wij elke ochtend worden gewekt door het alarm.

We zijn, absoluut niet te spreken over dit apparaat en de ondersteuning vanuit Inventum. We hebben al twee jaar een probleem dat niet wordt opgelost, maar onderhand honderden euro’s heeft gekost. Dit bedrijf wil kennelijk alleen maar cashen en nieuwe apparaten verkopen. Ze zetten je als consument gewoon het mes op de keel. Problemen oplossen is er niet bij. Ze laten gewoon een klant in de kou staan! Voor ons absoluut nooit meer een product van Inventum!

    • Max Pay
      meer dan een maand geleden

      Hallo Ard. Dit is wel heel vervelend. Ik ben een uurtje aan het zoeken geweest om er achter te komen wat foutmelding F-90 zou kunnen zijn. Het lijkt er echter op dat de foutcodes bij Inventum, althans van de ketels, een bedrijfsgeheim is. Uit wat u schrijft wat er allemaal aan de ketel gedaan is kun je ook niet afleiden waar die foutcode mee te maken zou kunnen hebben. Als je dat niet weet kun je het niet oplossen of een inschatting maken of de kosten die gemaakt moeten worden nog reëel zijn. Van de bedragen die u noemt, bij elkaar 1220,=, kunt u een nieuwe combiketel kopen (Nefit Proline NxT HRC 24 HR Combiketel prijs 1189,= incl. BTW bij warmteservice.nl, de eerste die ik tegen kwam). Het is dan economisch gezien niet meer interessant de ketel te laten repareren? Maar… met mijn antwoord kunt u ook niets… sterkte!

      meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Beste Max,
        Er werden door Inventum ook steeds andere oorzaken genoemd naast het vervangen van de condensatoren en de sensor werd gezegd dat het aan de ventilator kon liggen of aan de pomp. Daarna werd aangegeven dat het te maken had met debiet (waterdruk). Elke keer een nieuwe suggestie. De laatste installateur heeft het ook af laten weten (zag er kennelijk ook geen gat meer in.

        meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Beste Alex, Dit is een beetje appels en peren vergelijken. Een Ecolution is iets anders dan een combiketel. Combiketel levert warmte en warmwater. Een HR ketel in combinatie met een Ecolution zoals in mijn opstelling, wint daarnaast ook warmte terug. De prijs van een dergelijk installatie is ook een veelvoud van de prijs van een combiketel. Alleen de Ecolution Combi 50 is al ruim EUR 4.500,00 excl. plaatsing.

        meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Excuses. Ik bedoel uiteraard Max 🙂

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Wat ik heb gevonden is: F90 tm- F94
      Vergrendelende storingscode; tijdens een vergrendelende storingscode is de ventilatiewarmtepomp buiten bedrijf. Druk op de
      R -toets. Als de vergrendelende storing hierna niet verholpen is, moet de storing eerst verholpen worden. Het display wisselt de vergrendelende storingscode met een leeg display af. Daarnaast zal er een akoestisch signaal klinken.

      meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Beste Alex, dat staat inderdaad ook in de handleiding. Die al door 3 verschillende installateurs is doorgelezen, maar daarmee werd het probleem niet opgelost.

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      F-90 Vergrendeling Mogelijk condensator defect. Controleer of de condensator defect is (zie ook F80)

      F-80 Blokkering Drooginzetbeveiliging actief, lucht in het systeem, aanvoer en /of retoursensor defect
      en/of pomp defect. Ontlucht het systeem, controleer de cv-sensoren en de draaien van de pomp. Vervang cv-sensorenpomp en/of pomp.

      https://www.inventum.com/wp-content/uploads/2020/01/11598.8-VWP-Comb-Instal-Gebr-april-2020.pdf

      Je zou zeggen dat deze instructies zijn gevolgd door de installateurs.
      Dus:
      1. Ze hebben een onderdeel of meerdere onderdelen van deze instructies niet goed beoordeeld en daardoor niet goed gedaan.
      2. De instructies zijn niet goed en/of volledig meer. Het was (voor mij i.i.g.) een nieuw apparaat misschien is er een fout ontdekt in het product wat te kostbaar/fataal is om het te herstellen. (sorry voor deze zin. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel).

      Ik ben geen installateur maar de instructies lijken mij niet moeilijk voor iemand zo’n opleiding.
      Is er iets wat Inventum achterhoudt??

      meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Beste Alex, Deze instructies zijn ook gevolgd door de verschillende installateurs en daarnaast zijn de suggesties die werden gedaan door de serviceafdeling van Inventum ook bekeken, maar dat bleek steeds niet de oplossing.

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Hallo Ard01, los van de manier van hoe Inventum u behandelde, hoe tevrede was u met de Ecolution combi 50? Voldeed het apparaat? Of moet de cv zoveel “bijspringen” dat het niet de beloofde besparing opleverd?
      Ik begrijp de houding van Inventum niet. Naar mijn mening is het een eenvoudig apparaat en als het de belofte waarmaakt dan is het een goed produkt , waarom zou Inventum zo moeilijk doen?
      Het apparaat lijkt niet het probleem maar Inventum werkt niet naar behoren. Bij Inventum moeten er dingen vervangen (veranderen) om weer goed te laten functioneren.

      Misschien

      meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Beste Alex,
        Dat laatste klopt helaas. Je wordt als klant in een hoek gedrukt en moet dat doen wat zij voorstellen tegen de door hen vastgestelde tarieven. Dus of extra kosten maken, met een onzekere uitkomst, of alsnog akkoord gaan met vervanging door een nieuw apparaat. Kosten zijn dan enkele duizenden euro’s. Als je hiervan afwijkt, dreigen ze geen ondersteuning meer te geven (ook een manier om je verantwoordelijkheid te ontlopen). Pomp bespaart wel voor wat betreft gasverbruik in de wintermaanden, maar stroomverbruik neemt in de periode dat het apparaat in de winterstand staat (6 maanden) wel aanzienlijk toe. Zo gebruik ik in deze periode ca. 900 kwh meer stroom, dan bij uitgeschakelde WTW. Deze en vorige maand zie ik het gasverbruik dan wel iets stijgen met enkele tientallen m3 per maand, maar tot nu toe valt dat mee. Nadeel is dan wel dat je bij uitgeschakelde WTW geen mechanische ventilatie hebt. Wanneer het straks kouder wordt ga ik de WTW wel weer aanzetten.

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Sorry, daar ben ik weer. Ik zag een intervieuw met Richard Verbee van Inventum VSK Nieuwscafé 2020 https://youtu.be/mjtHQNl-1y0
      Inventum is aan het veranderen. Maar dit was nog voor de oorlog.

      meer dan een maand geleden
    • Ard01
      meer dan een maand geleden

      Nou laat ze dan maar hun goede intenties tonen en mijn probleem alsnog oplossen.

      meer dan een maand geleden
      • Max Pay
        meer dan een maand geleden

        Hallo Ard en Alex (en anderen). Ik ben eens bij de lokale CV-monteur langs gereden. Hij zegt dat de foutmelding, afgaande op de omschrijving (hij verkoopt geen Inventum) opgelost moet kunnen worden maar…. er is een reden waarom de fout na initiële reparatie weer optreed. En dat uitzoeken en repareren van de werkelijke oorzaak kan complex en kostbaar zijn. Je moet dan denken aan het uitwisselen van printplaten en sensoren. Voor een ketel uit 2014/ 2015 is dat wellicht niet meer economisch interessant voor Inventum. Dan EXCUUS voor mijn eerdere fout met de combiketel. Slecht gelezen. Hoe dan ook, volgens het consumentenrecht zou inventum dit moeten oplossen. Je mag er vanuit gaan dat een ketel 15-20 jaar moet kunnen meegaan. Erg vervelend allemaal…

        meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Dat laatste is inderdaad ook mijn punt en tevens frustratie. Door de opstelling van Inventum ontlopen ze dus gewoon hun verantwoordelijkheid en laten de consument met de shit en hoge kosten achter. Arrogantie van de macht. Overigens, al ben ik zelf een leek op dit gebied, geloof ik niet zo zeer dat het probleem in de printplaten zit. Heb eerder het idee dat het een kwestie van instelling is. Vooral omdat het probleem zich alleen voordoet als het toestel in de zomermodus staat. Dan moet hij ’s morgens aanslaan om te gaan verwarmen en volgens mij gaat het daar fout. In de winterstand draait het toestel continue en doet zich de storing ook niet voor.

        meer dan een maand geleden
      • Alex van Kampen
        meer dan een maand geleden

        Nou Ard01, ik ben bang dat dat niet zo snel gaat gebeuren. De verandering bestaat niet uit een verbetering van de service naar de klant toe maar van produceren naar innoveren. En ik heb geen verstand van ondernemen maar dan gaan ze naar mijn mening dingen ontwikkelen (bedenken) en gaan een samenwerking aan met bedrijven en zij gaan dan die producten maken en verkopen. De klant van Inventum zijn dan bedrijven.

        Inventum moet gewoon hun verplichting na komen dat is duidelijk maar ik heb nog een idee.
        Echt iets van mij als voormalig Meetspecialist (monteur):
        Als er echt geen actie vanuit Inventum komt en alles is juridisch uit geprobeerd.
        Waarom zou u de printplaat (printplaten) niet laten controleren door een (TV)-reparateur.
        Ongebruikelijk misschien maar er kunnen haarscheurtjes zijn ontstaan in de soldeerverbindingen, die kan de reparateur dan opnieuw solderen en anderen dingen controleren op de printplaat.
        Zeker geen garantie op succes maar volgens mij hoeft het niet veel te kosten en wat heb je dan nog te verliezen?
        Sorry, verder kom ik ook niet.

        meer dan een maand geleden
      • Ard01
        meer dan een maand geleden

        Kortheidshalve verwijs ik graag naar mijn reactie op het laatste bericht van Max Pay. De manager van de klantenservice van Inventum heeft vorig jaar al aangegeven dat, als het probleem niet in de ventilator zou zitten, het het beste zou zijn om het hele apparaat te vervangen voor een nieuwe. Dat is het moment waarop wij zijn afgehaakt, omdat dit alleen maar hoge kosten met zich mee zou brengen en wij, gezien de slechte service in en net buiten de garantieperiode, zeker niet nog eens een apparaat van Inventum willen aanschaffen.

        meer dan een maand geleden
    • Alex van Kampen
      meer dan een maand geleden

      Ard01, nogmaals sorry voor mijn zoektocht naar een technische oplossing terwijl u daar niet meer op zoek naar was.
      Techniek is waar ik wat van af weet en ik zoek dan ook naar een technische oplossing. Wachten op totdat iemand (Inventum in dit geval) actie onderneemt daar hou ik zo van.
      Dus u bent afgehaakt, dan kan het toch geen kwaad om een reparateur te vragen wat het her-solderen van de regelprintplaat kost en dan beslissen of u een gokje wilt/kunt maken? Het kost in ieder geval geen 4500 euro. Veel succes met het zoeken naar de opvolger van de Ecolution.

      Ik ben wat wijzer geworden en vraag aan de volgende consument eerst of ze een technische oplossing zoeken.

      meer dan een maand geleden
    • Ard01
      meer dan een maand geleden

      Sorry is nergens voor nodig. Wellicht ben ik ook niet duidelijk geweest. Uiteraard ben ik nog wel op zoek naar een technische oplossing, maar niet meer bereid om hier ook nog maar een eurocent voor uit te geven. De enige juiste oplossing zou zijn, dat Inventum haar verantwoordelijkheid neemt en alsnog recht doet. Maar daar heb ik helaas weinig tot geen vertrouwen meer in.

      meer dan een maand geleden