RegisterenInloggen
BalsEllen
BalsEllen
meer dan een maand geleden

Verplicht fooien systeem (cruise)

meer dan een maand geleden

Voorbeeld:
Op een schip met 4000 passagiers met 1500 bemanning.
Betaal je € 11,00 p.p. p.d.
Dat is 4000 x 11 = € 44.000,00 aan fooi per dag.
Gedeeld door 1500 = € 29,33 per dag. Dus per maand krijgt bijvoorbeeld iemand in de machinekamer € 879,00 p.m. aan fooi.
Wat vind het forum hiervan?

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      BalsEllen,

      Niet alle functies worden dikbetaald op een cruiseschip.
      Op Jobat staat een artikel gedateerd 30 juli 2019.

      U leest hier wat de lonennwaren in 2019 (-gedeeltelijke-quotes);
      Al het personeel staat onder het toeziend oog van de hoogste in rang: de kapitein. De kapitein blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
      Toch is dit nog altijd een stuk lager dan het salaris van de meeste andere managers aan wal.

      De ‘professionals in the hospitality’ (bijv. receptionisten, kelners, barkeepers, meertalige kamermeisjes) hebben een loon, naargelang hun functies, tussen de 1.800$ (1.650€) en 3.000$ (2.750€).
      Ook hier zijn de salarissen beduidend lager dan aan de wal.

      De meeste cruisemaatschappijen werken voor laaggeschoold personeel (voornamelijk werknemers uit lageloonlanden als Azië, Afrika, Zuid-Amerika).
      Zij vullen jobs in als schoonmakers, kamermeisjes en afwassers.
      Zij hebben een loon van ca.800 $ (735 €): veel lager dan aan de wal.

      Dus fooien zijn voor velen een welkome aanvulling op het loon.

      De diverse methoden voor fooien op een cruiseschip worden duidelijk besproken in het artikel ‘Fooi geven bij een cruise: hoe hoort het?’
      U vindt dit artikel op de site van Wereldcruisen.nl.
      https://wereldcruisen.nl/fooi-geven-cruise/

      ”s lands wijs, ’s lands eer” gaat duidelijk op als men een ‘cruise’ maakt: dit houdt in dat iedere (cruise)rederij eigen gewoonten heeft en dat je je daaraan moet aanpassen.
      Voor de gast ‘geldt’ noblesse oblige: waar tegenwoordig mee wordt bedoeld dat een vooraanstaande (maatschappelijke) positie bijzondere verplichtingen met zich meebrengt.
      Deze buitengewone verplichtingen hebben nadrukkelijk ook betrekking op de sociale omgangsvormen.
      Anders gezegd: iemand die bevoorrecht is door afkomst, geld of talent, heeft de plicht er iets goeds mee te doen en zich ernaar te gedragen.
      Daarvoor hoeft men hedentendage niet meer van adel te zijn.
      Een cruisegast foet er goed aan zich vooraf in te lezen in de ‘do’s en don’ts’ tijdens het verblijf op het cruiseschip en de reis (ook t.o.v. het personeel ).

      En wat ik persoonlijk van vind?
      Ik geef op een terras of in een restaurant of in de kroeg ook fooi, omdat het ‘min of meer’ een ongeschreven regel is: ik heb er geen moeite mee en geef fooi als waardering voor de geboden service.
      Het is gebruikelijk om 5 tot 10 procent aan fooi te geven: ook in veel andere Europese landen.
      Een leuke bijkomstigheid voor het hardwerkende personeel in de horeca.

      Al bij al hoop ik dat u toch een mooie cruise heeft gemaakt.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Johanleonard
      meer dan een maand geleden

      De personeelskrapte in Nederland van de horeca is mede ontstaan door de zeer slechte verdiensten. Een cao van lik mijn vestje. En dat moet ik goed maken met een fooi? Never, nooit. Personeel wordt aangenomen met een flut uurloon met als argument: via fooien kun je flink verdienen. Fooien zijn zwart en ziekengeld en vakantiegeld of WW zijn gebaseerd op het foutloos zonder fooien. Als een keukenboer of autoverkoper mij drie uur lang ‘bediend” met een omzet van 10/50,000€ geeft niemand een fooi. 10% fooi op een maaltijd (2 personen, ruim 70. €) is toch van de zotte?

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Andrea51
      meer dan een maand geleden

      Dit is één van de redenen dat ik GEEN cruise boek. Het staat ook meestal zeer verborgen en veel mensen weten het niet. Dan komt het dranken pakket er nog bij. Wij drinken geen alcohol maar natuurlijk wel een kopje thee en zo. Verder mag je niets zelf meenemen. Dus niet ergens een fles kopen van het één of ander want dat wordt ingenomen en je mag het na afloop van de cruise weer meenemen. Fooi geven wil ik zelf bepalen en niet vooraf een bepaald bedrag.
      Dan je excursies nog dus je moet op 2x de cruise prijs rekenen dan je in eerste instantie in de advertentie ziet.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • johscha
      meer dan een maand geleden

      Er schijnt op de cruisschepen 80% indiaas Fillipijns aziatisch personeel tewerken. En dat personeel verdient het zout in de pap niet en bovendien schijnt van de “verplichte” fooienpot ook nogeens 80% in de zakken van die cruisemaatschappijen te verdwijnen. Dus ook al een grote frauduleuze toestand.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • SuperBitch – scherp & hulpvaardig-
      meer dan een maand geleden

      Jascha,
      Het Indiaas/ Fillipijns/ Aziatisch personeel vult jobs in als schoonmakers, kamermeisjes en afwassers en hebben een loon van ca.800 $ (735 €): een gigantisch loon i.t.t. hetgeen ze in het land van herkomst kunnen verdienen. Zeker voor hen is fooi een welkome aanvulling op het vastr loon (bovendien zijn sommigen zeer inventief om geld bij te verdienen bijv.met boekjes voor het vouwen van linnengoed in de vorm van o.m. dieren).

      Ik vind het behoorlijk beschuldigend om de cruisemaatschappij van fraude te beschuldigen zonder hiervoor het bewijs te leveren.

      Enfin: u hoeft niet op cruise als u niet wilt …..uw keuze om te gaan……

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • janke
      meer dan een maand geleden

      Ik betaal de fooien wel. Maar er zijn uitspraken van de ACM dat de cruisemaatschappijen de fooien niet mogen vragen. In Duitsland is het zelfs door de rechtbank verboden. Daarom zijn de fooien bij de Duitse maatschappijen in de prijs verwerkt. Bij de MSC hoef je het ook niet meer te betalen. Bij de HAL kun je een formulier halen bij de receptie en worden de fooien teruggeboekt. Bij Costa is het ook een tijdje afgeschaft. Dat scheelde ons gezin met 5 personen ongeveer 400 euro. Helaas vragen ze weer een fooien bijdrage. Ik ben ook voorstander om het systeem af te schaffen en het personeel meer te betalen. Dit ook in de horeca. Uiteindelijk is in de jaren 60 het bedieningsgeld afgeschaft op je bon en in de prijzen verwerkt. Er wordt gezegd dat ze hard werken. Maar ik denk dat ze in de zorg ook hard werken en dan geef je ook geen fooi. De salarissen in de zorg zijn ook niet hoog.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Karin2903
        20 dagen geleden

        Ik vind het schande om de fooien niet te betalen. Het wordt van te voren aangegeven. Ze werken hard en doen hun best. Dus van ons krijgen ze nog wat extra, wat ons al mooie vriendschappen heeft opgeleverd.
        Ja, de cruise maatschappijen zouden ze meer moeten betalen, maar dat doen ze niet.
        Heb als eens meegemaakt dat iemand aan boord de gegeven fooien terug wilde hebben. Een Nederlands echtpaar. We schaamden ons voor hun.

        20 dagen geleden

        Geef een reactie

    • Max Pay
      19 dagen geleden

      De reacties lezende concludeer ik dat, zo u een cruise boekt, u meewerkt aan uitbuiting van personeel uit “arme landen”? De “zichtbare” prijs van een cruise (toch al kostbaar) is dus lager dan de werkelijke kosten (fooien, drankpakket(?) en excursies)? Persoonlijke gedachte, cruiseschepen stoken “zware olie” en zijn daarmee zeer vervuilend. Dat u daar nooit iets over hoort komt van het feit dat, zodra de trossen los zijn, hun vervuiling niet meegeteld wordt. Aan de kade gebruiken ze “walstroom” (niet te weinig) en de vervuiling is dan niet op het schip maar de wal. Creatief rekenen? Ten slotte keek ik eens naar de kosten, 15 dagen middellandse zee (2 personen) voor ongeveer 2300,- exclusief dus fooien en dergelijke. Haven bezoeken? Een tender naar de wal kost weer 25,=pp los van de eventuele “excursie”. Kortom… wij zijn niet arm maar dit lijkt meer iets voor “the happy few” dan de “gemiddelde Nederlander”? Wij blijven maar bij ons campertje.

      19 dagen geleden

      Geef een reactie