RegisterenInloggen
henkwissink
henkwissink
meer dan een maand geleden

Verzilveren Trumpcheque

meer dan een maand geleden

Vanuit de V.S. heb ik een zgn. trumpcheque van $ 600 ontvangen als economic impact payment.
Bij de ING worden cheques vanaf 1 januari 2021 niet meer verzilverd.
Andere Nederlandse banken waren al eerder hiermee gestopt.
Kan iemand vertellen hoe wij deze cheque kunnen innen?

    • Hiddy
      meer dan een maand geleden

      Ik heb hetzelfde probleem met het innen van de 2de cheque. Gisteren heb ik via een telefoonnummer in de US deze vraag neergelegd. Eindelijk een meelevende telefoniste gesproken. Als het goed is wordt ik deze week teruggebeld…. Niet te begrijpen dat in coronatijd de bank geen uitzondering tijdelijk kan maken.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Ik kan het beter aan u vragen. Kunt u mij vertellen welk telefoonnummer u heeft gebeld. U zou ons zeer helpen.
        Groeten Liz

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Hiddy
        meer dan een maand geleden

        00 1 800 919 9835 is algemeen Economic Impact Payment nummer. Ik heb via skype gebeld (gratis volgens mij, maar ik had eerst wel mijn saldo geupdated!) De wachttijd is minimaal 15 minuten dus heb geduld.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Hartelijk bedankt. Ik ga aan de gang.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Hiddy
        meer dan een maand geleden

        Het is mij nog niet gelukt. Ik heb slechts 1 medewerker gesproken uiteindelijk dit zou melden aan een ander IRS department en ik zou door dat betreffende department teruggebeld worden. Is dus nog niet gebeurd. Ik zal het melden wanneer dit telefoontje daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Er komt misschien nog een andere cheque aan van 1400 dollar…

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Zo zeg, dat klinkt goed.
        Ik ben zeer benieuwd naar evt. reacties die u krijgt.
        Het is me toch wat. Dat de cheque niet te innen is. Dat was vroeger toch simpeler. Maar ja, deze tijd is ook niet zo betrouwbaar meer.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

    • Fietser Op Posbank
      meer dan een maand geleden

      Ik heb hier ook nog twee cheques uit Canada liggen. 7 jaar oud. Waarde 15 Euro maar indertijd koste het verzilveren 25 Euro bij de RABO, dus verlies van 10 Euro per cheque. Liefhebbers?

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Georgie
      meer dan een maand geleden

      Als het u gelukt is om een manier te vinden zijn wij ook zeer benieuwd. Mijn man is Amerikaans en heeft dezelfde cheque. Ook vorig jaar eentje. Daarvoor klant van de ING geworden. Dat ging prima. Maar nu zitten we in dezelfde moeilijkheden.
      Dus heel graag horen welk telefoonnummer u heeft gebruikt.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • Hiddy
        meer dan een maand geleden

        001 800 919 9835 via skype gebeld. Minimale wachttijd is 15 minuten dus geduld hebben.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • rikaho
        meer dan een maand geleden

        Heb je al een reactie gehad. Ik probeer ook te belen, maar nog niet gelukt. Hollyday, overbezette lijn etc.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Hiddy
        meer dan een maand geleden

        Nee, het is me niet gelukt. Er is niet doorheen te komen.

        Op NU.nl was een item hierover (BNR), bevestigend dat de ING ermee stopt, als laatste der Mohanikanen.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • rikaho
        meer dan een maand geleden

        Ja dat heb ik ook gelezen. Ik heb een familied in Zwitserland wonen en die gaat informeren of het daar lukt en zo ja hoe ik cheque kan overdragen of iemand anders kan machtigen.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

    • Georgie
      meer dan een maand geleden

      Ach jammer Hiddy, we hadden het er gisteren over.
      Als ik ook maar iets weet zet ik het hier neer.

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

    • Georgie
      meer dan een maand geleden

      Ik heb even gebeld met degene met de cheque. Die vertelde dat er kamervragen zijn gesteld en er een antwoord moet komen vóór maart!!

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • rikaho
        meer dan een maand geleden

        Ik heb die kamervragen met reactie gelezen maar stelt niet veel voor. Geeft niet veel nieuws of meer duidelijkheid.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Ah, jammer.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

    • Georgie
      meer dan een maand geleden

      Ik krijg net bericht van de chequehouders dat dit onderwerp weer op Meldpunt was zojuist. Ik ga terugkijken.
      Er is iemand die zijn pensioen krijgt van het Hilton USA waar hij 40 jaar heeft gewerkt. Die gaat af en toe naar een Belgische bank, is daar ook cliënt, en laat het storten op zijn rekening daar. In Nederland stort hij met zijn Belgische bankpasje naar zij n Nederlandse privérekening, andere eigen bank.
      Het schijnt dat vanuit de EEG is gezegd dat het niet meer mag, verzilveren van cheques buiten de EEG. Nu ja, op deze manier schijnt het nog te kunnen. Even een ritje maken. Maar in België is het goed toeven en eten!
      De Belgen lopen altijd achteraan. Nee hoor, dom grapje. Hoop dat u er iets aan heeft. Groetje

      meer dan een maand geleden

      Geef een reactie

      • drieschr
        meer dan een maand geleden

        Ik heb het programma ook gezien, alleen vanwege Covid gaat het denk ik nog niet lukken om naar Belgie af te reizen. Iemand ervaring bij welke bank je daar dan terecht kunt?

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Zelf het programma niet gezien. Maar het is dus Meldpunt van even ruim twee weken geleden. U kunt op PC of mobiel even terugkijken naar het programma.

        We zijn nog steeds druk bezig. Dus nieuwskomt hier onmiddellijk.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • rikaho
        meer dan een maand geleden

        Ik heb contact gehad met de belgische bank KBC (via facebook). In principe kunnen zij wel amerikaanse cheques verzilveren maar dan moet je een rekening bij hun bank openen. En dat kan alleen wanneer je economisch gebonden bent. Het geen betekent, Of in Belgie moet wonen of daar werken. Dus dat wordt wel lastig voor ons

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        meer dan een maand geleden

        Jammer zeg. Hartelijk bedankt.
        Dus daarmee komen we niet verder.

        meer dan een maand geleden

        Geef een reactie

    • Gerard Vinke
      10 dagen geleden

      Mijn echtgenote en ik ontvangen elke maand een bedrag op onze bankrekeningen van de “Social Security”.
      Deze activiteiten worden voor Europa gecoördineerd door de US Ambassade in Dublin.
      In het kader van Covid 19 ontvingen wij een paar z.g. “economic impact payment “ cheques.
      Helaas hebben de Nederlandse banken besloten vanaf 1 januari 2020 en ING vanaf 1 januari 2021 geen cheques meer te behandelen.
      Een voorbeeldbrief aan de verzenders van cheques zou hen ertoe moeten bewegen voortaan via bankoverschrijvingen te betalen.
      Mijn acties richting Dublin en later richting IRS bleken vergeefs.
      Ook het openen van een bankrekening in buurlanden bleek geen oplossing. Het programma Meldpunt Max behandelde dit probleem maar de aanbevolen oplossing werkt niet.
      Toevallig stuitte ik op een website uit Litouwen; US Taxcollect. De firma achter deze service heet TT Express UAB in Kaunas Litouwen. Men geeft aan een licentie van de Centrale Bank van Litouwen te bezitten.
      Ik vroeg raad bij een bevriend bankier. Zijn advies was negatief/riskant.
      Vervolgens belde ik de centrale Bank in Litouwen . Daar ontving ik bevestiging van de ontvangen licentie.
      De cheques vervallen na een jaar en inning leek een onbegonnen zaak. Daarop besloten wij een gok te wagen en met US Taxcollect in zee te gaan.
      Tegelijk met de inschrijving voor een rekening werd verzocht een kopie van de cheque en van mijn paspoort op te sturen. Na acceptatie volgde een verzoek tot het aangetekend opsturen van de cheque. De zending deed er 12 dagen over maar vrijwel direct na de ontvangst volgde een bevestiging van ontvangst. Inmiddels werd aanbevolen een rekening te openen bij Payoneer, een internationale betaalinstelling zoals PayPal.
      Payoneer accepteert echter alleen bedrijven. Op mijn verzoek bleek het ook mogelijk een rechtstreekse betaling op mijn IBAN rekening te ontvangen.
      Vrijwel direct daarop volgde een betalingsbevestiging en een dag later ontving ik de bijschrijving.
      De kosten; Aantekenen € 14.55
      Cheque behandeling; $ 25.00 plus 3% van de waarde van de cheque.
      De gehanteerde koers bleek gelijk aan de op internet die dag aangeboden koers op een site zonder commissie.
      De communicatie verliep correct via info@ustaxcollect.com met Monika de customer account manager.
      De cheque van mijn echtgenote is inmiddels ook onderweg naar Litouwen.
      Ik hoop hiermee van dienst te zijn geweest.
      Gerard Vinke

      10 dagen geleden

      Geef een reactie

    • Georgie
      10 dagen geleden

      Hartelijk dank Gerard, daar gaan we absoluut mee aan de slag. Het is een opening.
      We laten het hier weten.
      Fijne Paasdagen, allemaal trouwens.

      Groeten George en Liz

      10 dagen geleden

      Geef een reactie

      • Gerard Vinke
        10 dagen geleden

        Zegt het voort…zegt het voort………………….

        10 dagen geleden

        Geef een reactie

      • Georgie
        10 dagen geleden

        Zeker weten!

        Maar ik zie niemand reageren.
        Ik krijg elke reactie binnen, heel fijn. Dus ik hoop echt dat mensen hier kijken.

        10 dagen geleden

        Geef een reactie

    • HENDRICA
      7 dagen geleden

      Met belangstelling de Litouwse connectie gelezen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat men die omweg moet nemen omdat Nederlandse Banken geen service meer bieden. Wat doet de Tweede Kamer om dit probleem op te lossen?

      7 dagen geleden

      Geef een reactie